چندی پیش جناب آقای دکتر عباسی در سخنانی راجع به ربای بانکی فرمودند : «اگر تلویزیون جمهوری اسلامی از صبح تا شب فیلم مستهجن پخش کنه انقدر بد نیست که تبلیغ ربای بانکی کند»!
همچنین مدتی است که حاج آقای زائری با بیانات گوناگون و استناد به روایت «وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّة» می فرمایند: « آیا این بدتر است که کسی روسری از سر خودش بردارد و بخشی از تن خود را برهنه سازد یا این که کسی اموال هشتاد میلیون نفر را غارت کند و در حق میلیاردها انسان دست ببرد؟ ... برای حل معضل بی حیایی و بدحجابی باید به سراغ ریشه ها بروند ! ... ریشه بی حیایی در دزدی است!»
در این رابطه چند نکته به ذهن حقیر می رسد :
نمی دانم چه دلیلی وجود دارد که برای نشان دادن قبح ربا یا اختلاس و دزدی، آنرا با دیگر گناهان مقایسه می کنند! در اینگونه مقایسه های غلط، ناخودآگاه قبح بی حیائی، بی حجابی، زنا و فحشاء و ... در ذهن مخاطب خدشه دار میشود و نباید به بهانه مبارزه با دیگر مفاسد از اهمیت حیاء و عفت و حجاب در جامعه کاست، ضمن آنکه اساساً در مقایسه عنصری مانند «حیاء» با «ربا» یا «دزدی»، با استناد به روایات می توان گفت که حیاء مهمتر است، بلکه ریشه همه گناهان و رذائل بی حیائی است و صحیح نیست با استناد به یک روایت، نتیجه عجولانه ای گرفت و بر اساس آن کتاب نوشت، سخنرانی کرد و ...!!
در جمله «وَ تَرْکَ السَّرِقَةِ إِیجَاباً لِلْعِفَّة» که هم در کتاب شریف بحار آمده و هم منتسب به حضرت زهرا سلام الله علیها است، یکی از عوامل گسترش عفت در جامعه، ترک سرقت و دزدی شمرده شده است، اما با مراجعه به مجموع روایات در این زمینه می توان گفت «حیاء و عفت» نقش کلیدی در سلامت روح و روان فرد و جامعه دارد و با گسترش حیاء ، می توان جامعه ای عاری از دزدی و اختلاس و ربا داشت. در اهمیت حیاء همین بس که آنرا مقرون «ایمان» دانسته اند و روشن است که اگر ایمان نباشد، انتظار هر گونه پلیدی و زشتی را می توان داشت :
لا إیمانَ لِمَن لا حَیاءَ لَه!
الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ. حیا و ایمان در یک رشته و همدوشند، و چون یکى از آن دو رفت، دیگرى هم در پى آن رود. ( أصول الکافی، ترجمه مصطفوى، ج3، ص: 166)
قَالَ النَّبِیُّ ص الْحَیَاءُ مِنَ الْإِیمَانِ فَقِیلَ الْحَیَاءُ بِالْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ بِالْحَیَاءِ وَ صَاحِبُ الْحَیَاءِ خَیْرٌ کُلُّهُ وَ مَنْ حُرِمَ الْحَیَاءَ فَهُوَ شَرٌّ کُلُّهُ وَ إِنْ تَعَبَّدَ وَ تَوَرَّع ، پیامبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود. حیاء به ایمان است که حضرت ایمان را به حیاء و حیاء را بایمان مقید فرموده هر دو بستگى بهم دارند و صاحب حیا سر تا پا خیر و خوبى است و کسى که داراى حیا نیست سر تا پا شرم و بدى است هر چند عبادت و پرهیزکارى داشته باشد (بحار الأنوار، ج68، ص: 336)
بنابر این می توان گفت ریشه همه مفاسد در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... ناشی از بی ایمانی و بی حیائی است ، لذا تمام سعی غرب و استکبار جهانی، بر حیاء زدایی از جوانان کشور توسط ابتذال و استهجان با ابزار هنری و رسانه ای است و پیروزی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آنها ریشه در همین مسئله دارد...
شاید آقای زائری بی حجابی را مسئله ای فردی می داند و اختلاس و دزدی را مسئله ای اجتماعی که این مسئله نیاز به توضیح ندارد که هردو حق الناس هستند و مخل به امنیت ایمانی یا اقتصادی جامعه ...
در مورد ربا ، ممکن است بگویند طبق آیه 279 سوره بقره، ربا اعلام جنگ خدا با رباخور است (ونه اعلام جنگ با خدا!) و این وصف در مورد هیچ کار زشت و گناه دیگری نیامده است! پس بدترین گناه است، می گوییم اولاً بجز مواردی که روایات مقایسه کرده اند (مانند غیبت و زنا)، مقایسه های گناهان و یا عبادات و تعیین رتبه برای آنها ممکن است خالی از خطا و اشتباه نباشد، ثانیاً اگر بنابر مقایسه باشد، می توان گفت جزای زناکار، رجم و سنگسار است در حالیکه در مورد ربا خوار چنین مجازات سنگینی وجود ندارد!
همچنین، هیچگاه تلویزیون ما که تبلیغ بانک و سرمایه گذاری در بانک میکند تبلیغ کار غیر قانونی و ربا نمیکند که بخواهیم با پخش فیلم مستهجن مقایسه کنیم! ربای بانکی بدلیل شرایط اضطرار و وضعیت موجود به حکم ثانویه و نیز به امضای قانون جمهوری اسلامی اشکالی ندارد و مصرف سود بانکی به فتوای مراجع حلال است هر چند باید تلاش کرد سیستمی اسلامی جایگزین سیستم موجود شود.
بنابراین هرچند دزدی و اختلاس و ربا و امثال این مفاسد، بخاطر از بین بردن عفت بطن که مصداقی از حیاء و عفت است (ما من عباده افضل عندالله من عفت البطن و الفرج ) ، باید مورد توجه و اهتمام جدی مسئولین قرار گیرد اما با هر معضل و مشکلی باید در جای خود به بهترین نحو مقابله کرد بلکه با توجه به کلام معصومین بحث عفاف و حجاب و حیاء اولویت دارد و نباید از اهمیت آن به بهانه مبارزه با دیگر مفاسد کاست! چرا که از بین رفتن حیاء در جامعه، دیگر ارزشهای دینی و ایمانی نظیر حرمت ربا، حرمت أکل مال حرام و سرقت و ... مورد بی توجهی قرار می گیرند.
مطالب مرتبط: