فرصتی پیش آمد که در برنامه زنده «صبح روشن» رادیو معارف به مدت سه روز حضور پیدا کنم و در هفته «عفاف و حجاب» راجع به این موضوع بحثهایی داشته باشم، بخشی از صوت و متن این گفتگو را تقدیم می کنم :

1- حیا؛ ریشه حجاب و عفاف

ریشه همه مفاسد در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ... ناشی از بی ایمانی و بی حیائی است ، لذا تمام سعی غرب و استکبار جهانی، بر حیاء زدایی از جوانان کشور است توسط ابتذال و استهجان با ابزار هنری و رسانه ای، ماهواره ها و فضای مجازی با هزینه های بسیار زیادی که انجام میدهند و پیروزی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی آنها ریشه در همین مسئله دارد...،

🔸  چرا به مبارزه با حیاء و عفاف آمده اند؟ چون نقش و جایگاه عظیمی در رشد و تکامل انسان ها در مسیر بندگی دارد ...

🔸 امام علی علیه السلام : أفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ، ؛

از با فضیلت ترین عبادات انسان در مقام بندگی خدای متعال، پاک دامنی و برحذر بودن از آلودگی ها، عفت داشتن است،

🔸 ما من عباده افضل عندالله من عفت البطن و الفرج : عفت البطن و الفرج (فرج هم به معنای پاکدامنی است و هم به معنای حفظ کردن از نگاه دیگران است، که در سوره نور: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ از امام صادق علیه السلام : در اینجا حفظ از نگاه دیگران است)

🔸معنای «عفاف» عام تر و وسیع تر از «حجاب» است و معنای «حیا» از ایندو وسیع تر و عام تر است، در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز اشاره به این مسئله بود که مبارزه با حجاب برای از بین بردن عفت است از بین بردن حیا است...

🔸 بنابراین ریشه حجاب و عفاف حیا است و در روایات فرموده اند :

  لا إیمانَ لِمَن لا حَیاءَ لَه!

  الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ مَقْرُونَانِ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَهَبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ صَاحِبُهُ. حیا و ایمان در یک رشته و همدوشند، و چون یکى‏ از آن دو رفت، دیگرى هم در پى آن رود. ( أصول الکافی، ترجمه مصطفوى، ج‏3، ص: 166)

  قَالَ النَّبِیُّ ص الْحَیَاءُ مِنَ الْإِیمَانِ فَقِیلَ الْحَیَاءُ بِالْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ بِالْحَیَاءِ

2- مهمترین و پراثرترین حربه شیطان، شهوت انگیزی حرام است!

🔸 رسانه های هنری غرب در جهت جذب قلوب و تسخیر و تصرف قلوب هستند برای اینکه تخم شهوات و  لذات را در دلها بکارند، قلب جایگاه حب دنیا یا حب الله است و درگیری اولیاء الهی با اولیاء طاغوت بر سر تصرف قلوب است که جایگاه حب دنیا باشد یا حب الله...

🔸همانطورکه شیطان حب الدنیا و حب الشهوات را تزیین میکنند (زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ ...آل عمران/14) ، لازم است که کار هنری و کار زیبای تبلیغی در مقابله با آن صورت بگیرد:

مقام معظم رهبری : بر روی مسأله‌ی حجاب کار هنری و کار زیبای تبلیغی باید صورت گیرد تا این مسأله در ذهن این عدّه جای گیرد.

🔸شیاطین انس و جن، همواره برای ممانعت از قرار گرفتن انسان در مسیر بندگی و صراط مستقیم، سعی در غلبه شهوات بر قلوب انسانها دارند :

قالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ ،ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِینَ (اعراف/16و17)

در تفسیر این آیه قرآن ،امام صادق (ع) هجمه شیطان از طرف چپ را محبوب ساختن لذات در نزد انسانها و غلبه شهوات بر قلب آنها تفسیر نموده اند :« ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ الْآخِرَةِ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَى لِوَرَثَتِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَةِ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَةِ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ بِتَحْبِیبِ اللَّذَّاتِ إِلَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَوَاتِ عَلَى قُلُوبِهِمْ...

🔸شیطان پس از 6000 سال از خداوند درخواست دام ها و فتنه هایی برای گمراهی و فریب انسان کرد و خداوند اجازه داد و فرمود عطا خواهی شد، هرچه خدا به او عطا می کرد او می گفت :بیشتر،بیشتر. تا به عاملی رسید که گفت بس است و آن وقتی بود که به عامل ایجاد شهوت حرام بین زنان و مردان و جلوه فروشی های حرام زنان و بی غیرتی مردان در مقابل آن رسید. شیطان گفت که با این عامل، همه ی انسانها را درو می کنم.

🔸پیامبر فرمود: خداوندهیچ پیامبری را مبعوث نکرده است مگر اینکه ابلیس از انحراف او در مورد شهوت مایوس نبوده است .هیچ عاملی در نزد من خطرناک تر از شهوت انگیزی حرام نیست . یعنی شیطان از عامل شهوت حتی درمورد تمام پیامبران هم مایوس نبوده است که بتواند آنها را زمین بزند. در نزد پیامبر هم این عامل خطرناک ترین راه لغزش در برابر خداوند تلقی می شود.

3- تلاش سازماندهی شده برای مبارزه با حجاب و عفاف

 

🔸اهمیت بحث عفاف و حجاب را زمانی درک خواهیم کرد که متوجه تلاش سازماندهی شده و تشکیلاتی و اختصاص بودجه و سازمان و برنامه ریزی شیاطین جن و انس در غرب و شرق عالم برای مبارزه با حجاب و عفاف و در نتیجه شکل گیری شبکه های فساد، فعالیت های رسانه ای، تولیدات هنری و ... در این جهت باشیم، چون اینان اولاً اضمحلال جامعه ایمانی را در حیاء زدایی می بینند (عمدتاً بخاطر منافع سیاسی) ثانیاً برخی اینان به عنوان یک دسته قدرتمندان و زراندوزان شهوتران (به تعبیر مقام معظم رهبری) گاهی منافعشون در حیاء زدایی و بی حجابی و بی عفتی است. (منافع اقتصادی)؛

🔸این جریان گسترده مبارزه با عفاف و حجاب چند مسئله را دنبال میکنند که به شرح هر کدام خواهیم پرداخت :

نگاه ابزاری به زن و وارونه جلوه دادن حقایق در مورد نقش و جایگاه زنان؛

تلاش جهت اضمحلال و نابودی نهاد خانواده به عنوان یک پدیده پرنقش و مقدس در تربیت فردی و اجتماعی انسان ها؛

ترویج سبک زندگی بر اساس بی عفتی و بی حجابی؛

تزیین بی عفتی و بی حجابی و آثار مخرب آن توسط تولیدات هنری و رسانه ای و غفلت زایی نسبت به نتایج و عواقب؛

4- زینت مردوارگی زن توسط شیطان؛

 

🔸دشمنان آن نگاهی به زن را ترویج میدهند که :

اولاً نگاه ابزاری مادی و اهانت آمیزی است، (مقام معظم رهبری: نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده یک نگاه ابزاری و اهانت آمیز است).

ثانیاً نفی مرزهای بین زن و مرد است و قائل به تساوی جنسیتی هستند که ظلم به زنان است، هرچند ظاهر حرفهای آنها شیرین و جذاب است...

🔸رویکرد کلی شیاطین جن و انس، تزیین گمراهی ها و تحسین شبهات است، چنانکه در مورد عمل شیطان فرموده اند: «... أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَةِ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَة»، گمراهی را زینت داده و شبهات را نیکو جلوه میدهند تا اینگونه امر دین مردم را فاسد نمایند ...،

مثلاً در مورد عفاف و حجاب، سختیها، محدودیتها و محرومیتها را ناپسند شمرده و آزادی های ظاهری و موقت و زودگذر را شیرین و جذاب جلوه میدهند، ظاهر حرفهای آنان زیباست ولی باید توجه داشت گرچه در دستورات اسلام تا حدودی سختی و عسر ظاهری وجود دارد اما درباطن و واقعیت آن و نیز نتایج آن، یسر و راحتی است، به عنوان مثال اگر اسلام زنان را تشویق به خانه داری میکند شاید برای عده ای، ظاهرش ناخوشایند به نظر بیاید اما اهل دقت و تأمل، با تحلیل درست این دستور متوجه خواهند شد این مسئله، بخاطر عظمت جایگاه زن در تربیت فرزند است و اگر به کار کردن زن در بیرون منزل تشویق نمیکند این اتفاقاً تکریم زن است اما غرب این را وارونه تفسیر میکند و در جامعه فرهنگسازی میکند و مطالبه عمومی ایجاد میکند...،

مقام معظم رهبری تعبیر مردواره کردن زن را در اینجا بکار بردند :

«مردواره کردن زن [در گفتمان غربی]؛ یعنی به دنبال این بودند که مشاغل گوناگونی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر است را بکشانند به سمت بانوان و زنان، و این را یک افتخار برای زن و یک امتیاز برای زن قرار بدهند. ما در مقابل این دچار انفعال شدیم، یعنی دوْر خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم. میبینید ما الان افتخار میکنیم که فلان تعداد زن، در فلان بخشهای اجرایی کشور داریم. اشتباه نشود... منع نمیکنم، نفی نمیکنم، ایرادی هم برایش قائل نیستم... آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخشهای اجرایی اینقدر زن داریم! این همان دوْر خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد.» (بیانات 1392)

5- اثرات مطلوب محدودیت ها؛

🔸 هرچند رعایت حجاب و عفاف به ظاهر سختی و محدودیتهایی هم دارد اما رسانه های هنری غرب از این مسئله سوء استفاده نموده و در مذمت و تقبیح آن سخن می گویند ...

باید توجه داشت که عفاف و حجاب، علیرغم همه سختیها و زحمات، قطعا همراه با راحتی های فراوان و نتایج سودمندی خواهد بود که مخالفان حجاب و عفاف از آنها محروم هستند (إن مع العسر یسری، همراه و یا بعد از هر سختی، آسانی است)، مانند ورزشکاری که با تحمل سختیها، محرومیتها و زحمات، هم حین تمارین سخت و طاقت فرسا لذت می برد هم نتایج خوب پیروزی و یا سلامتی بدن و منافع دیگر را به همراه خواهد داشت.

صبر و تحمل در برابر محدودیتها و محرومیتهای عفاف و حجاب، نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت از جمله :

پیامبر اکرم ص فرمودند: النظر سهمٌ مسمومٌ مِن سِهام إبلیس فمَن ترکها خوفاً مِنَ الله إعطاه اللهُ إیماناً یجدُ حلاوتَه فی قلبه (نگاه حرام، تیری است از تیرهای ابلیس، کسی که آنرا از خوف خدای متعال ترک کند، خداوند به او ایمانی اعطاء می کند که شیرینی و حلاوتش را در قلبش می یابد)

یا در روایت دیگری فرمودند : غَضُّوا أبصارَکم تَرَونَ العجائب (چشمهایتان را از نگاه حرام بازدارید تا عجائب عالم را مشاهده نمایید!)

همچنین امام علی علیه السلام فرمود: مَن غَضَّ طَرفَه أراح قلبَه (کسی که چشمش را از نگاه حرام باز دارد، قلبش آسوده می گردد) یا اینکه فرمودند: مَن‌ غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ (کسی که چشمش را از حرام بازدارد، اوصاف و خصلتهایش زیبا و نیکو میشود.)

و نیز در روایتی دیگر فرموده اند:صِیانَةُ المَرأةِ أنعَمُ لِحالِها وَأدوَمُ لِجَمالها، حجاب و صیانت زن، او را شاداب تر و زیبایى اش را پایدارتر مى کند.

🔸 بنابراین اثرات مثبت و مطلوب رعایت حجاب و عفاف در زندگی فردی و اجتماعی قابل مقایسه با محدودیتهای ظاهری آن نیست. مثلاً آرامش روحی و روانی و امنیت اخلاقی حاصل از رعایت حجاب و عفاف در زندگی فردی و اجتماعی، یک اثر بسیار ارزشمندی است که در خیلی جوامع غربی نایاب یا کمیاب است و اگر اعتقاد پیدا میکردند کلید دستیابی به آن آرامش روحی و روانی احکام اسلام مانند احکام حجاب و عفاف است، بسوی آن با همه سختیها و زحمات و محدودیتها میشتافتند.

🔸 یکی دیگر از اقدامات شیاطین و دشمنان و رسانه های هنری آنها، غفلت زایی نسبت به آثار مخرب و ناپسند بی حجابی و بی عفتی در جامعه است، چرا که حتماً هر عمل حرامی، آثار جبران ناپذیری دارد که باید به آن توجه نمود، اما متأسفانه گاهی دیده عاقبت بینی دل کور میشود :

امام علی علیه السّلام فرمودند: «إذا أبصرت العینُ الشهوهَ عَمِیَ القلبُ من العاقبه. هر گاه چشم، شهوت بین شود، دیده عاقبت بینیِ دل کور شود».

🔸بنابراین بی عفتی و بی حجابی نیز منجر به غفلت از عواقب آن میشود، عواقبی مانند حسرت طولانی و ... :

امام صادق علیه السلام فرمود : «کم من نظرةٍ اورثت حسرةً طویلةً؛ چه بسیار نگاهها که حسرت طولانی و همیشگی را در پی دارد.»

6- مهندسی خانواده؛

🔸«خانواده» به عنوان یک پدیده مبارک و یک طراحی شگفت انگیز در نظام احسن خلقت توسط خداوند و از ارکان جامعه مؤمنین با کارکردهای ویژه و پراهمیت و پرنقش در تربیت مؤمنین و رشد و تکامل جامعه ایمانی است، خانواده به تنظیم روابط و تقسیم مسئولیتها و برآورده شدن نیازهای فطری انسان در ابعاد روحی و روانی و عاطفی و بسترسازی برای عبودیت خدای متعال به نحو احسن می پردازد ... این را ابلیس و شیاطین انس و جن خوب می دانند و کمر همت بسته اند برای نابودی و اضمحلال نهاد خانواده از طریق مثلا ترویج ازدواج همجنسان، تبلیغ منفی نسبت به فرزندآوری، عادی کردن روابط منفی خارج از حریم خانواده، برهم زدن ولایت پدر بر امور خانواده، زن سالاری یا فرزندسالاری و برهم زدن نقش محوری زن در  امر مقدس «خانه داری» و همسرداری و تربیت و پرورش فرزندان و ...

🔸در خانواده، «زن» یک رکن اساسی و محوری است که پرورش و تربیت فرزندان از مهم ترین رسالت های او محسوب می شود و مقام معظم رهبری هم جمله ای در این باب فرموده اند که «این‌قدر خانه‌داری را تحقیر نکنند. معنای خانه‌داری زن تربیت انسان است، معنایش تولید والاترین و بالاترین محصول و متاع عالم وجود است؛ یعنی بشر»

به عنوان مثال یکی از آسیب ها در زمینه فروپاشی خانواده، برهم زدن ساختار و روابط خانواده بواسطه جداساختن محل تحصیل دانشجویان از محل سکونت خانواده و محروم  ساختن آنها از نظارت و پشتیبانی و حمایت روحی و معنوی خانواده و ایجاد ساختار غلط و پرآسیب خوابگاه دانشجویی به عنوان ساختار جایگزین خانواده است...

🔸در مقابل هجمه ها و تلاش ها برای نابودی ساختار و قواعد خداپسندانه خانواده، باید توجه داشت که ظرفیتهای فراوانی در نهاد خانواده برای حفظ حجاب و عفاف و جلوگیری از فساد و فحشاء وجود دارد که قابل مقایسه با هیچ راهکار و ساختاری نیست:

آموزش هایی که در بستر خانواده بصورت عملی  و نه فقط تئوری صورت می گیرد، رفتاری که پدر و مادر در زمینه عفاف و حجاب دارند برای فرزندان درس آموز هست، نوع ارتباط پدر و مادر با نامحرم، عفت کلام مادر، رعایت نوع پوشش در برابر فرزندان و ...

همچنین فضای صمیمی خانواده می تواند بستر ارضاء بسیاری از نیازهای روحی و روانی و عاطفی قرار بگیرد و فراوان در روایات توصیه هایی برای خانواده ها خصوصاً پدر و مادر در باب تربیت جنسی و در حوزه حجاب و عفاف داریم...

7- حجاب، سبک زندگی، فضای مجازی

🔸حجاب و عفاف را نمی توان بصورت انتزاعی و بریده از دیگر ارکان و اجزاء زندگی ببینیم، بلکه موضوعی از یک نظام موضوعات «سبک زندگی» است که آن سبک زندگی دو حالت و جهت بیشتر ندارد یا سبک زندگی اسلامی و الهی است یا غربی و شیطانی، و این جهت گیری در وضعیت حجاب و عفاف تأثیرگذار است و نمی توان آلوده به سبک زندگی غربی بود و نیز انتظار حجاب و عفاف هم داشت. بنابراین حجاب و عفاف جزئی از یک شبکه به هم پیوسته است که با دیگر اجزاء روابط و تأثیر و تأثر جدی دارد .

🔸اگر بنا باشد سبک زندگی اسلامی باشد باید توجه داشته باشیم حجاب و عفاف با چه عناصر و مفاهیم و اجزاء و ارکان دیگری مرتبط است و تأثیر می پذیرد یا تأثیر می گذارد مثلاً معماری ساختمانها ، ساختارها و قواعد محیطی کار و تحصیل و...

🔸بنابراین «اصلاح ساختارها و قواعد محیط زندگی» تأثیر فراوانی بر رعایت حجاب و عفاف خواهد داشت. به عنوان مثال اصلاح نوع مراجعات در محیط کار، قواعد اداری مناسب، پرهیز از جلسات و معاشرت های غیر ضروری و نامناسب، طراحی فضای مستقل حضور زنان و مردان و...

🔸متأسفانه در وضعیت امروز، طراحی ساختارها و قواعد محیط زندگی و کسب و کار و تحصیل متأثر از الگوهای غربی و غیر اسلامی است که سبک زندگی متناسب با خود را مطالبه می کند و در این فضا رعایت حجاب و عفاف دشوار می گردد ...

🔸 «فضای مجازی» نیز محیطی جدید برای زندگی و کسب و کار با اقتضائات و سبک زندگی مخصوص به خود است که قواعد وساختارهای آن کاملاً توسط تمدن غرب، طراحی شده است و یکی از محیطهای آسیب زا در حوزه عفاف و حجاب محسوب می شود چرا که نوع رفتارها، نوع ارتباطات و کم و کیف آن بر اساس طراحی بیگانگان و در راستای اهداف آنان است، در واقع حضور ما در آن فضا، بازی در زمین آنها و طبق قواعد آنهاست، از اینرو فارغ از آسیب های امنیتی و اجتماعی، به راحتی حریمهای عفاف و حجاب شکسته میشود و آسیب های فراوانی به وجود می آورد...

8- حجاب و اسناد راهبردی

🔸در ارتباط با اصلاح ساختارها و قواعد و فضاسازی مناسب نسبت به محیط زندگی و نیز تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت عفاف و حجاب، سندی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان «اصول و روشهای گسترش فرهنگ عفاف» در اواخر سال 1376و نیز سند دیگری در سال 1384 با عنوان «راهبردها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف» مورد تصویب قرار گرفته است و حتی وظایف تخصصی بسیاری از سازمانها و ادارات و وزارتخانه ها حتی قوه قضائیه و رسانه ملی و خیلی مراکز دیگر در آن دیده شده است لکن ظاهراً این اسناد به فراموشی سپرده شده است! در این رابطه چند سئوال مطرح است :

اولاً اگر مصوبه و تصمیمی بعد از آن در سالهای اخیر بوده است لازم است که آنرا منتشر کنند، اما اگر نیست آیا از سال 84 تا الان که حدود 12 سال می گذرد (و یا از سال 76 تاریخ تصویب اصول و روشهای گسترش فرهنگ عفاف تا الان که 20سال می گذرد) نیازی به بازبینی این مصوبات یا تکمیل آنها نبوده؟! در این روزگاری که هر روز شاهد ایجاد فضاهای جدید و اقتضائات جدید هستیم و هر روز مسائل جدیدی در حوزه عفاف و حجاب و معضلات و مشکلات متنوع و جدیدی بوجود می آید، و نیز مخالفان حجاب و عفاف و دشمنان ما هر روز نقشه ها و برنامه ها و تولیدات جدیدی دارند، آیا نباید این سند پس از 12 سال بازبینی و تکمیل و به روز شود؟!

ثانیاً این مصوبات چقدر اجرائی شده است؟! کجا بر اجرای آن نظارت دارد؟ احساس می شود خیلی از این مصوبات، مورد بی لطفی و بی توجهی قرار گرفته است! یکی از حقوق شهروندی مردم این است که بدانند این نهادها و مراکز دولتی و غیردولتی در جهت تحقق یکی از مهمترین مسائل اجتماعی جامعه اسلامی، چه کاری انجام داده اند، لازم است گزارش هایی از اقدامات و فعالیتهای این مراکز نسبت به اجرای این مصوبات تهیه و اطلاع رسانی شود.

🔸برخی راهبردهای این سند عبارتند از :

ارتقای سطح آگاهی وایجاد حساسیت در مدیران نسبت به توسعة فرهنگ عفاف و حاکمیت ارزشهای اخلاقی در مجموعه های تحت مسئولیت آنها.

ترغیب مسئولین و مدیران نسبت به مناسب سازی فیزیکی و فرهنگی محیط کار در ادارات، بانکها، مدارس،دانشگاهها، شرکتهای خصوصی برای شاغلین و مراجعین.

تهیه مقررات لازم برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس غیر متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب .

تشکیل کمیته ترویج و گسترش فرهنگ عفاف ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ترکیب آن نماینده بسیاری از وزارت خانه ها و مراکز هستند. (آیا چنین کمیته ای تشکیل شده و فعالیت داشته است؟!)

🔸برخی سیاستها و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف در سند مصوبه شورای عالی انقلاب عبارتند از :

در اولویت قراردادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه های دستگا ههای اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی (آیا واقعاً اولویت برنامه دستگاههای اجرائی موضوع حجاب و عفاف است؟! که اگر اینطور بود به تعبیر این سند روند فزاینده بدحجابی باید در این دوازده سال حداقل کمی کندتر میشد!)

رعایت حجاب و حفظ شئونات اسلامی از سوی مدیران، مسئولین حکومتی و خانواد ههای آنان و تدوین شاخصهایی در این زمینه برای گزینش مدیران.

رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی.

نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه ها  خصوصا صدا و سیما  در ارتباط با الگوهای تبلیغی آنها و تاثیر آن در جامعه. (واقعاً نظارت و ارزیابی نسبت به رسانه ها وجود دارد؟ کجا نظارت میکند؟ نتایج آن چیست؟ واقعا رسانه های ما در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مثبت ارزیابی میشوند؟)

انجام سیاستهای تشویقی درباره مدیران و کارگزارانی که در محیط کار خود اصول عفاف وپوشش اسلامی را رعایت میکنند. (چند مورد شما دیده اید که از یک مدیر، کارمند، هنرمند یا هر شخصیت دیگری در سانه ها بخاطر حجاب یا عفاف تجلیل شود؟)

ترویج الگوهای مناسب برای عفاف و حجاب و ممانعت از ترویج فرهنگ مدگرایی منفی در محصولات و کالاهای فرهنگی.

برگزاری جشنواره های فرهنگی  هنری، منطقه ای، ملی و بین المللی برای رواج فرهنگ عفاف وحجاب.

اهتمام لازم برای اجرای قانون «منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در مطبوعات».

نظارت بر تشکلهای هنری مردمی، نمایشگا ههای هنری و محافل هنری عمومی مانند: کنسرتها و نمایشگا هها در جهت رعایت فرهنگ عفاف وحجاب.

در رابطه با رسانه ها : به تصویر کشیدن زنان تحصیل کرده، ممتاز، متعهد و باحجاب در فیلمها و مجموعه های هنری و پرهیز از نشان دادن زنان محجبه در نقشها و شخصیتهای عامّه و کم سواد.

به تصویر کشیدن چهره بانوان محجبة کشورهای خارجی در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی از طریق برنامه های تلویزیون و تهیه فیلم از زندگی آنان.

در رابطه با یکی از مراکز فرهنگی و تبلیغی: تأسیس پژوهشکدة توسعه فرهنگ عفاف و حجاب با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری.

در رابطه با آموزش و پرورش: مَحْرَمسازی محیطهای آموزشی و پرورشی و اداری به منظور ایجاد زمینه بروز نیازهای دختران با حفظ سادگی و موازین و ضوابط شرعی برای جلوگیری از خودنمایی آنها در مجامع عمومی.

در رابطه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری : انتشار فصلنامة علمی  پژوهشی در مورد توسعه فرهنگ عفاف و انجام تحقیقات جامع در این زمینه.

تقدم رعایت کنندگان حجاب و عفاف، در جامعه و حمایت از نخبگان باحجاب و معرفی افراد نمونة محجّبه.

عدم بکارگیری کارکنان بی تفاوت به ارزشها و فاقد صلاحیت در دانشگاهها.

در رابطه با وزارت بهداشت و درمان: طراحی مبلمان اداری در ساختمانهای ستادی بیمارستانها، دانشگاهها و ... براساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و پرهیز از بکارگیری معماری open که موجب رعایت نکردن حریمهای اخلاقی بین کارمندان زن و مرد میشود.

در رابطه با وزارت خارجه: تکریم و تشویق بانوان و خانواده های محجبه که با حفظ شئونات اسلامی به سفارتخانه های ایران در خارج از کشور مراجعه مینمایند.

در رابطه با وزارت کار و امور اجتماعی: ایجاد فضای مناسب برای کارکنان و برداشتن زمینه های اختلاط زن و مرد در محیطهای کاری با توجه به فرهنگ عفاف و حجاب توسط کارفرمایان.

[به نظر می رسد دستگاههای دولتی و رسمی همه در خوابند و اینجاست که ضرورت «آتش به اختیار» بودن مؤسسات مردمی و مراکز خودجوش بیشتر احساس میشود ...]

9- گام اول، جهت دهی به انگیزه و تمایلات

🔸تمایل به حجاب و عفاف در وجود انسان مطابق با فطرت و شریعت است و شریعت کاملاً منطبق با تکوین است و شاید طبق روایات بتوان گفت بر محور دین و شریعت (که باطن آن ولایت است)، تکوین عالم و نظام احسن شکل گرفته است، بنابراین اصلاح تمایلات نسبت به حجاب و عفاف در واقع، بازگشت به تمایلات فطری انسان است و دستورات دین نیز در واقع تنها راه تعادل زندگی در دنیا و یک زندگی سالم و ایده آل است و عمل به آنها برای سعادت دنیا و آخرت انسان لازم است به عبارت دیگر قواعد عالم و ساختار روحی و روانی و جسمی و عینی انسان و روابط حاکم بر انسان ها و جوامع تنها با دستورالعمل های اسلام حالت تعادل و سلامت دارد و اگر رعایت نشوند هم فرد و هم جامعه از حالت تعادل خارج شده و دچار نقص و عیب و فساد و فحشاء و آثار مخرب دیگری خواهند شد. حجاب نیاز و اقتضای فطری زن و اتفاقاً بی حجابی و بی عفتی مخالف نیاز و اقتضا و فطرت انسان است،

🔸گاهی یک نیازهای کاذبی در انسان شکل می گیرد مثلاً غریزه جنسی در همه انسانها هست و حتماً هم قابل کنترل است اما غلیان این غریزه جنسی بخاطر حفظ نکردن نگاه و کنترل نکردن روابط، انسان را از کنترل و خود کنترلی خارج می کند که برای نرسیدن به این مرحله چاره اش حجاب و عفاف است :

ولْیَسْتَعْفِفِ الّذینَ لا یجدُونَ نِکاحا حتّی یُغْنِیَهُمُ اللّه ُمِنْ فَضْلِهِ (نور/33) باید عفاف پیشه کنند در اینصورت خداوند ایشان را از گناه بی نیاز می گرداند.

🔸نکته مهم دیگر توجه به این نکته است که ابعاد وجود انسان عبارت است از «روح و قلب»، «فکر و عقل»، «جوارح و اعمال» که مهمترین آنها روح و قلب است که خاستگاه انگیزه ها، تملایلات، علاقه ها، حب و بغض و ... است و اما در رویکرد تربیتی حجاب و عفاف و هر اقدام اثرگذار تبلیغی و تربیتی دیگر، توجه به این اصل لازم است که «ایجاد انگیزه درونی و جهت دهی درست به تمایلات فردی و اجتماعی» مقدم بر اصلاح افکار یعنی طرح مباحث اعتقادی و احکام و... می باشد. هرچند ممکن است اصلاح افکار نیز نقش بسزایی در اصلاح تمایلات داشته باشد لکن توجه شود اولین هدف، طهارت قلبی از حب دنیا و شهوات و اصلاح جهت گیری و تمایلات قلبی و روحی است که عمدتاً بواسطه محبت، صمیمیت و تحریک عواطف و احساسات صورت می گیرد. یعنی در گام اول میبایست روحیه تسلیم و تعبد و رضای نسبت به خداوند متعال و اولیاء الهی و احکام و دستورات شریعت شکل بگیرد تا بتوان موفق به اقناع فکری مخاطب شد و در گام بعد در اعمال و رفتار او اثرگذار بود. نمی شود که انسان تمایلاتش و علاقه هایش متوجه دنیا و لذات دنیا و شهوات دنیا باشد ولی از لحاظ اعتقادی و رفتاری از او انتظار درست اندیشیدن و درست عمل کردن داشت. برای فهم درست، قلب سلیم لازم است، قلبی که در بند شهوات و لذت های دنیا باشد نور معرفت در آن تابیده نمیشود برای چنین قلب مریضی، هرچقدر هم از فلسفه حجاب و عفاف، اثرات حجاب و عفاف و امثال آن بگوییم تأثیری نخواهد داشت و در واقع ایجاد انگیزه و علاقه بواسطه محبت و تحریک احساسات و عواطف بواسطه فضاسازی و ایجاد جو روانی و ...، مقدم بر اقناع فکری و معرفتی است.

🔸بنابراین توجه به این نکته لازم است که اولاً دستورات اسلام در مورد حجاب و عفاف مردان و زنان، مطابق با فطرت و تکوین عالم و متناسب با یک زندگی مطلوب و سالم است و سعادت دنیا (و نه فقط آخرت) انسان ها در گرو عمل به همین حلال و حرام هاست، ثانیاً در بعد فردی (قابل توجه پدر و مادر و مربیان تربیتی) در قدم اول برای تربیت انسان، میبایست جهت گیری قلبی و روحی او را در نظر گرفت، یعنی تلاش کرد تمایلات قلبی او نسبت به مسئله ای مانند حجاب و عفاف و حیا، برانگیخته شود، محبت و علاقه نسبت به حجاب و عفاف در وجود او شکل بگیرد، در بعد اجتماعی نیز باید تلاش کرد نظام تمایلات اجتماعی، به سوی ارزشهایی نظیر حجاب و عفاف جهت گیری شوند. امر به معروف و نهی از منکر نیز منوط به شکل گیری معروف و منکر است، در واقع میبایست حجاب وعفاف در قلب و روح مخاطب، هنجار و ارزش به حساب آید و بی حجابی و بی عفتی ضد ارزش و ناهنجاری باشد تا بتوان امر و نهی نمود، بنابراین در بعد اجتماعی نیز، توجه به تمایلات اجتماعی و جهت دادن به حب و بغض و رضا و سخط اجتماعی از اصول کار تربیتی و تبلیغی است و ترویج و گسترش عفاف و حجاب نیز از این اصل بی نیاز نیست.

10- عفاف و حجاب در منظومه اخلاقی، اعتقادی و احکام اسلام

🔸دستورات اسلام (چه در بعد روحی و معنوی و اخلاقی، چه در بعد فکری و اعتقادی، چه در بعد رفتاری و عملی) یک منظومه است، یعنی همانطور که جسم انسان از اعضاء و پیکرهای گوناگونی تشکیل شده است و بین آنها ارتباط وجود دارد روح انسان هم از عناصر متعدد و مرتبطی تشکیل شده است، لذا برای مسئله حجاب و عفاف، توجه به دیگر ویژگیهای روحی و معنوی و فضائل و رذائل اخلاقی انسان هم لازم است، مثلاً نمی شود که شخصی حرص و طمع به دنیا و لذات و شهوات دنیا داشته باشد اما انتظار داشته باشیم حجاب و عفاف را رعایت کند، و یا مثلاً شخصی که عزت در بین مردم و شهرت و بلندمرتبگی را مثلاً در خودنمایی، جلوه نمایی، نمایش زینتهایش و امثال اینها دنبال می کند، نمی توان انتظار حجاب و عفاف را داشت و یا مثلاً کسی که صفت «حیا» را از دست داده است، نمی توان از او انتظار حجاب و عفاف داشت، بنابراین برای تحقق عفاف و حجاب لازم است اولاً قصد زندگی مؤمنانه داشته باشیم ثانیاً توجه همزمان به همه دستورات دینی و فضائل اخلاقی لازم است و نمی شود یؤمن به بعض و یکفر به بعض باشیم! و برخی آداب و احکام اسلامی را (چه در حوزه اخلاق و چه در حوزه رفتار و اعمال) قبول داشته باشیم و رعایت کنیم و برخی دیگر را رعایت نکنیم. رعایت حجاب و عفاف، ارتباط مؤثری با دیگر ویژگیهای مثبت و منفی در وجود ما دارد که باید نسبت به آنها هم حساس بود و اصلاح و رشد آنها را هم در نظرگرفت. در یک کلام اصلاح سبک زندگی لازم است و تعیین جهت در اینکه بدنبال زندگی مؤمنانه هستیم یا نه. مثلاً از شاخصه های سبک زندگی اسلامی، زهد و تحمل محدودیتهای ظاهری دین است، لکن اگر کسی به دنبال رفاه طلبی و عافیت طلبی باشد، انتظار حجاب و عفاف از او تا حد زیادی بی معناست. آیا در جامعه امروز ما که تعداد قابل توجهی از مردم، سبک زندگی غربی را الگوی خود قرار داده اند و در حرص به دنیا و طمع رفاه مادی و کام گیری از لذات دنیا به رقابت می پردازند، می توان در باب حجاب و عفاف گفتگو و تفاهم نمود ؟!

 بنابراین لازم است نسبت حجاب و عفاف را با دیگر آداب و فضائل اخلاقی، حکمتهای اعتقادی و احکام فقهی مشخص نمود و برای تحقق کامل حجاب و عفاف، در رشد و تکامل همه جانبه اخلاقی، اعتقادی و رفتاری تلاش نمود و در رأس همه اقدامات، جامعه را نسبت به پذیرش سبک زندگی مؤمنانه، و تسلیم و تعبد نسبت به شریعت دین مهیا نمود...

11- کنترل چشم ، مهمترین عامل عفاف و حجاب!

🔸برخی راهکارها در رابطه با تقویت حجاب و عفاف مربوط به محیط پیرامون انسان است و برخی در رابطه با خود انسان، محیط اطراف را هیچگاه نمیشود بصورت ایده آل و دلخواه خود در آورد خصوصاً اینکه روز به روز شاهد تنوع ابزار و محصولات و رسانه ها و فضاهای ترویج بی حجابی و بی عفتی هستیم لذا باید تلاش کنیم خودمان را از درون مجهز کنیم و به نوعی مصونیت نسبت به محیط ناسالم پیرامونی پیدا کنیم. می توان گفت مهمترین راهکار درونی تقویت حجب و حیا و عفت برای هرکسی کنترل نگاه است. چون چشم یکی از مهمترین ورودی های قلب و دل است، نگاه کردن به هر چیزی ذائقه را عوض می کند و کاری می کند که انسان به دنبال اون می گردد.

🔸امام علی علیه السلام فرموده است: «اَلعَینُ جاسُوسُ القَلبِ وَ بَرید العَقل»؛ چشم جاسوس و مأمور دل و نامه رسان عقل است، در جای دیگر فرموده: «اَلعَین بَریدُ القَلب»؛ چشم پیغام رسان دل است، و نیز فرموده اند: «القلب مصحف البصر»؛ دل، کتاب (دست نوشته) دیده است، یعنی این نگاه است که هرگونه بخواهد کتاب دل را می نویسد و بر آن نوشتاری بوجود می آورد.  بنابراین نگاه، تأثیرات عمیقی بر دل و روح و روان انسان می گذارد.

🔸ز دست دیده و دل هر دو فریادکه هرچه دیده بیند دل کند یاد

      بسازم خنجری نیشش زفولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

🔸شاید بخاطر همین است که می فرمایند در امور مادی به فقراء و محرومین و در امور معنوی به اغنیاء و بالاتر از خودتون نگاه کنید (أُنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ دُونَکَ وَ لاتَنْظُرْ إِلى مَنْ هُوَ فَوْقَکَ ؛ انظر الى من هو دونک فتکون لأنعُم اللَّه شاکراً و لمزیده مستوجباً و لجوده ساکناً)، چون این نگاه به مطالبه قلبی و حرکت ما جهت می دهد...

🔸شاید یک وجه دیگر نگاه به نامحرم که کمتر به آن اشاره می شود غیر از بحث تحریک جنسی، بحث زیاده خواهی باشد! چه بسا یک نگاه که باعث نابسامانی یا از هم پاشیدن یک زندگی شود ، چون مرد چشم را کنترل نمیکند چهره ها یا اندام زیباتر از همسر خودش را ممکن است ببیند، دلش طلب می کند، قناعتش را از دست میدهد و دیگر قانع به داشته های خودش نیست، و به دنبال گناه و معصیت یا حداقل زیاده خواهی هایی از روی هوای نفس و شهوت میرود یا حتی انسان مجرد هم همینطور است که نگاه او به صحنه حرام، یک نیاز کاذبی در او ایجاد می کند که قدرت کنترل خودش و مهار نفسش را ممکن است از دست بدهد...،

🔸بنابراین یک نگاه حرام ممکن است یک گام بسوی یک گناه بزرگ باشد، برای مقابله با سیاستهای گام به گام شیطان، باید در همان گام اول هوشیار باشیم و متوقف شویم و برگردیم و استغفار و توبه کنیم، وگرنه به سوی پرتگاه گناه کشیده میشویم، اینکه قرآن فرمود: «لا تقربوا الزنا...» حتی نزدیک نشوید! مانند اینکه در لب پرتگاه یا لب چاه راه نروید، برای این است که نزدیک نشدن به گناه خیلی آسان تر از مرتکب گناه نشدن است کما اینکه نزدیک چاه یا پرتگاه نشدن راحت است از اینکه درون چاه یا پرتگاه هنگام سقوط بخواهیم خودمان را حفظ نماییم! (مثلا در فضای مجازی، بی هدف گشت و گذار نداشتن راحت تر از در محیط گناه قرار گرفتن و خودداری کردن است...)، این هوای نفس را اگر با حفظ نگاه کنترل کنیم خیلی راحت تر است تا اینکه طغیان کند و همچو اسب چموش و سرکشی که افسارش از دست خارج شود کنترلش سخت باشد! لذا فرموده اند اگر با نگاه حرام تخم شهوت در دل کاشته شود تا تنومند نشده امکان توبه و بازگشت هست و الا سخت است ...

یکی از توصیه های حضرت عیسی به حواریون این بود که چشمهایتان را در مقابل حرام کنترل کنید. نگاه به نامحرم بذر شهوت را در شما می کارد و درخت شهوت را رشد می دهد...

🔸بنابراین کنترل چشم مهمترین راهکار حفظ عفت و حجب و حیاست و خدای متعال در آیات سی ام تا سی و سوم سوره نور که آیات کلیدی حجاب و عفاف است، می فرماید: به مردان و زنان با ایمان بگو که چشمهایشان را از نگاه حرام فرو بندند و شهوت خودشان را کنترل کنند و بدانند که این برای آنها خیلی بهتر است :

«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم ... قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ» (30-33نور)

🔸در کتاب کافى در شان نزول نخستین آیه از آیات فوق از امام باقر علیه السلام چنین نقل شده است که جوانى از انصار در مسیر خود با زنى روبرو شد ، چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب کرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى که زن گذشت جوان همچنان با چشمان خود او را بدرقه مى‏کرد در حالى که راه خود را ادامه مى‏داد تا اینکه وارد کوچه تنگى شد و باز هم چنان به پشت سر خود نگاه مى‏کرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشه‏اى که در دیوار بود صورتش را شکافت! هنگامى که زن گذشت جوان به خود آمد و دید خون از صورتش جارى است و به لباس و سینه‏اش ریخته! ناراحت شد و با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مى‏روم و این ماجرا را بازگو مى‏کنم، هنگامى که چشم رسول خدا ص به او افتاد فرمود چه شده است؟ و جوان ماجرا را نقل کرد، در این هنگام جبرئیل، پیک وحى خدا نازل شد و این آیه را آورد : قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ...

🔸حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: « اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَ »، چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.

12- زنان، حفظ نگاه یا حفظ از نگاه!

🔸هرچند آیه 31 سوره نور و دیگر آیات و روایات، زنان را سفارش به حفظ نگاه می کنند اما شاید بتوان گفت در امان ماندن از نگاه نامحرم در مورد زنان بیشتر مورد تأکید قرار گرفته است، خوب است به بانویی اشاره کنیم که در دوره کشف حجاب (زمان رضا خان پهلوی)، به مدت هفت سال از خانه بیرون نیامد؛ تا مبادا نامحرم او را ببیند! و مورد عنایت امام زمان هم قرار گرفته بود:

🔸در جلد سوم کتاب شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام آمده که مرحوم آیت الله سید محمد باقر مجتهد سیستانی پدر آیت الله العظمی آقا سید علی سیستانی حفظه الله تعالی تصمیم می گیرد برای تشرّف به محضر امام زمان علیه السلام، چهل جمعه در مساجد شهر مشهد زیارت عاشورا بخواند. ایشان می فرمود: در یکی از جمعه های آخر، ناگهان شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه ای نزدیک به مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، می تابید. خانۀ کوچک و فقیرانه ای بود که از درون آن، نور عجیبی می تابید. در زدم، وقتی در را باز کردند مشاهده کردم که حضرت ولی عصر علیه السلام در یکی از اتاق های آن خانه تشریف دارند و در میان آن اتاق جنازه ای را مشاهده کردم که پارچه ای سفید روی آن کشیده بودند.

وقتی که من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم، حضرت به من فرمود: چرا اینگونه به دنبال من می گردی و این رنج ها را متحمّل می شوی؟! مثل این باشید (اشاره به آن جنازه کردند) تا من به دنبال شما بیایم! سپس فرمودند: این پیکر بانویی است که در دوره کشف حجاب (زمان رضا خان پهلوی)، به مدت هفت سال از خانه بیرون نیامد؛ تا مبادا نامحرم او را ببیند!!

🔸مهمترین شاخصه زن عفیف و با حیاء، ایجاد حجاب بین خود و نگاه نامحرم و تحمل محدودیتها و سختیهای آن است...

🔸آیت الله بهاءالدینی رحمت الله علیه می فرمودند: اگر زنان چادری می خواستند نشانشان می دادم عرقی که در فصل گرما به خاطر حفظ حجاب می ریزند , دانه دانه اش خورشید است . شما خورشید خدا هستید . ایشان این روایت را از ثواب الاعمال نقل می کردند عرقی که زن زیر چادر می ریزد سه جا برای او نور می شود : در درون قبر، در برزخ، در قیامت ؛ و اگر زنان بی حجاب از من می خواستند همین الان نشانشان می دادم که این موی سر که به نامحرم نشان می دهند آتش است . آنها در آرایش زیبایی نیستند، بلکه در آرایش آتش هستند...