گاهی برخی مؤمنین مدتی که بر اعمالشان مراقبت میکنند و مرتکب گناه نمیشوند، ممکن است بواسطه وسوسه های شیطانی، دچار تکبر و غرور شوند و گاهی نیز احساس طلبکاری از خداوند میکنند! و یا انتظار استجابت دعا و دیدن غیب و رؤیای صادقه و کشف و شهود دارند! خوب است در این مواقع توجه داشته باشیم که بسیار بسیار در قبال نعمتهای خداوند بدهکار و کمکار هستیم چرا که امام جواد علیه السلام فرموده اند : « نِعمةٌ لا تُشکَرُ کَسَیِّئَةٍ لا تُغفَرُ»(1) نعمتى که سپاسگزارى نشود، چون گناهى است که آمرزیده نشود. چه مقدار نعمت در اختیار ماست؟ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا(2) هرچه حساب کنیم نمیتوانیم نعمتهای خداوند را بشماریم، آیا شکر همه نعمتها را بخوبی انجام داده ایم؟ پس چه بسیار نعمتی که شکرش را بجا نیاوردهایم یا حقش را ادا نکردهایم، و مطابق روایت مذکور، گویا گناهانی مرتکب شده ایم که آمرزیده نشوند! با این اوصاف چه احساسی در قبال خداوند متعال خواهیم داشت؟ غیر از احساس ذلت و حقارت و خشوع و تواضع و فقر و نیاز ؟! البته خداوند متعال نیز در قبال این نعمات کار زیادی از ما نخواسته است جز دوری از گناهان و محارمش، چنانکه امام صادق علیه السلام فرموده اند :« شکر النعمة اجتناب المحارم » (3) شکر نعمت دوری از گناهان است، و اگر شکر نعمتش را بجا آوریم برکت و رحمت خداوند شامل حال ما خواهد شد چنانکه فرموده است : « لئن شکرتم لازیدنّکم» (4) اگر شکرگذارى کنید بر شما خواهم افزود، و نیز اگر کفران نعمت کنیم دچار قهر و عذاب الهی خواهیم شد چنانکه فرموده است: «لئن کفرتم انّ عذابى لشدید»(5) اگر ناسپاسى کنید مجازاتم شدید است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
«فقه جامع نظام ولایی» ؛ منطق فهم دین را بر محور ثقلین با رویکردی متعالی ارائه می دهد، و تکامل معرفت را با مختصات جدیدی دنبال می کند... و با خوانشی نوین از تمدن اسلامی، حضور دین در صحنه جامعه را ارتقاء می بخشد... محوریت «ولایت» در معرفت و تفقه می تواند نقطه عطفی در تکامل تفقه و خلوص دانش ها از زواید غیردینی قرار گیرد... ارتقاء مبانی معرفتی و اعتقادی فقاهت، به ارتقاء مختصات و روش فهم دین منجر می شود... «عقل» تعریف و کارآمدی حقیقی خود را نمایان ساخته و با ارتقاء «معرفت شناسی» اسلامی، «فقه» و «اصول» و «حکمت اسلامی» مختصات برتری پیدا می کنند... «شبکه مفاهیم» ابزاری برای تکامل و تعاضد و تزاید علوم و معارف قرار می گیرد... و من الله التوفیق.