هدف پژوهش 

تعیین چیستی و چگونگی رابطه سازنده و اثر گذار حوزه علمیه با دانش آموزان از طریق تشکیل سازمان مورد نیاز و تعامل با وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مربوطه

موضوعات کلی پژوهش:

 

-       محتوا : تعریف رسالت و وظایف حوزه در ارتباط با دانش آموزان و وزارت آموزش و پرورش

-    برنامه : برنامه ریزی فعالیتهای لازم در این عرصه از طریق تعیین موضوع و محتوا، روش و قالب فعالیت های حوزه و حدود آن با توجه به فرصتها و ضرورتها و نیز استعداد و توانمندیها.

-    ساختار : طراحی سازمان تشکیلاتی مورد نیاز از طریق تعیین ساختارها و الزامات درون حوزوی و ضرورتهای تعاملی

روش پژوهش :

 

-       مطالعه و تحقیق (حدود 50 نفر/ساعت)

-       مباحثات کارشناسی (حدود 150 نفر/ساعت)

-       مصاحبه با صاحبنظران (حدود 20 نفر/ساعت)

 

 

پیش فرضهای پیشنهادی کلیات طرح پژوهشی

رسالت و وظیفه حوزه :

-        تلاش در راستای رشد همه جانبه دانش آموزان از طریق تربیت و آموزش آنان

مخاطبان  :

-        جوانان در سنین بین 7 تا 18 سال با عنوان دانش آموزان

موضوع فعالیت :

-    پژوهشهای بنیادین ، مطالعات راهبردی و برنامه ریزیهای کاربردی حول محور تربیت و آموزش دانش آموزان

-       هماهنگی نیروی انسانی، ساختارهای لازم، بودجه، امکانات و فضای مورد نیاز

-       اجرای برنامه های مصوب در برنامه ریزیها

محتوای فعالیت ها و حدود آن :

o      پژوهشهای بنیادین :

§       تربیت و تعلیم در اسلام

§       جوانان و ضرورتهای تربیتی و آموزشی

§       و...

o      مطالعات راهبردی :

§       آسیب شناسی فرایند موجود تربیت و تعلیم

§       ضرورتها و اقتضائات زمانی و مکانی تربیت و تعلیم دانش آموزان

§       تغییر  و تحول در راستای اسلامی شدن آموزش و پرورش جوانان

§       آسیب شناسی و بازبینی منابع و ابزار معرفتی دانش آموزان

§       و...

o      برنامه ریزیهای کاربردی :

1- تدوین نظام موضوعات نیازمندیهای دانش آموزان با توجه به ابعاد رشد آنان در سه عرصه :

·       عاطفی، روحی و معنوی

·       اعتقادی و علمی (نگرشی، دانشی، مهارتی)

·       جسمی و عینی

2-    تدوین محتوای دینی و مذهبی و نیز علمی متناسب با موضوعات نیازمندیها

3-   تبیین روشهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان و قالبهای ارائه محتوای دینی و مذهبی

4-    ارائه برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت تربیتی و آموزشی

5-    نظارت و کنترل برنامه ها

o      هماهنگی :

§       گزینش، جذب و آموزش نیروی انسانی

§       تبیین، ترسیم و تحقق ساختارها و مجاری لازم

§       تنظیم، جذب و تخصیص بودجه ، امکانات و فضای مورد نیاز

o      اجراء برنامه های مصوب.

سازمان و ساختار اجرائی:

-       سازمانی حوزوی تحت نظارت مقام معظم رهبری و حتی الامکان با کسب نمایندگی ایشان و ساختاری متناسب با سه اصل پژوهش، هماهنگی و اجراء

نحوه تعامل :

-    وزارت آموزش و پرورش به مثابه یک حلقه ارتباطی بین حوزه علمیه و دانش آموزان، فضا و اقتضائات  لازم را جهت انجام وظایف و رسالت حوزه علمیه فراهم می آورد.