در این نوشتار، خلاصه ای از چند طرح و ایده در رابطه با فعالیتهای هنری، فرهنگی، تبلیغی و ... ارائه می گردد :
الف) مؤسسه رسانه تصویری هنرهای اسلامی
ب) گروههای جهادی تبلیغی (گروههای تخصصی موضوعی)
ج) طرح تبلیغ عیادت خدا: فعالیت تبلیغی و فرهنگی درمراکز درمانی و بهداشتی
د) کانون نخبگان جوانان
و) دفتر مشاوره جوانان
و ...
الف ) مؤسسه رسانه تصویری هنرهای اسلامی
یکی از وظایف اصلی روحانیت تبلیغ اسلام و نشر وگسترش معارف اسلامی و فرهنگ دینی است که بی شک در هر زمان ، روشها و اسلوب و ابزارهای تبلیغ متفاوت با قبل خواهد بود و اکنون نمی توان نقش « هنر» را در این امر نادیده گرفت همچانکه مقام معظم رهبری فرموده اند :
« ابزارهای هنری بی شک رساترین ، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است و باید به عنوان رساترین زبان برای انتقال ایده های شریف مورد توجه باشد . »[1]
و نیز گسترده ترین و کارآمدترین هنر ، هنرهای تصویری سینما و تلویزیون خواهد بود، چنانچه مقام معظم رهبری در این مورد نیز فرموده اند: « هنر مجسم یعنی فیلم یا نمایش اثرش صد چندان خواهد بود و از شاخه های دیگر هنر بهتر و برجسته تر و ارزنده تراست.»[2]
لذا ارتباط و پیوند هنر و اسلام در عرصه تبلیغ امری قابل توجه است که وجود کانونی جهت « ارائه ارزشها و معارف اسلامی در قالب هنرهای تصویری » را ضروری مینماید و اکنون این مرکز با این هدف مهم در این راستا قدم بر خواهد داشت تا ان شاءالله بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند : « امروز اگر شما در این زمینه ها شروع به کار کردید و تولید امواج صوتی و تصویری - بخصوص تصویری - داشتید شاید ده سال دیگر ، این توانایی برای حوزه بوجود بیاید .»[3] زمینه ای جهت آثار و برکات ارزشمند فراهم آید .
«هنرهای تصویری»
در کلام امام و رهبری
« هنرهای تصویری ، رساترین و بلیغ ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ اسلام »
- امام خمینی (ره) : « این رسانه هایی که ما الان داریم ... آنچه از همه آن دستگاهها بیشتر رابطه با انسان دارد تلویزیون است ... بنابراین رادیو و تلویزیون از تمام رسانه هایی که هست حساستر است ، رادیو و تلویزیون می تواند یک مملکت را اصلاح کند و می تواند به فساد بکشد ، این را نه روزنامه می تواند ، نه تاتر می تواند ، نه تبلیغات لفظی که در منابر است می تواند، برای اینکه اینها شعاعشان محدود است...[4] رادیو و تلویزیون است که از همه چیز اهمیتش بیشتر است این دو دستگاه است که باید اسلامی شود .» [5]
- « ابزارهای هنری بی شک رساترین ، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است باید هنر به عنوان رساترین زبان برای انتقال ایده های شریف مورد توجه باشد . »[6]
- « تبلیغ کار اساسی هنر است شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیازمند است .»[7]
- « آن سینمایی که مورد قبول ماست و مقصود مورد تصدیق و تاُیید اسلام و انقلاب را حاصل می کند، برای آن خیلی احترام قائلیم ، برای چنین سینمای مطلوبی خیلی ارزش قائلیم ، از بسیاری از شاخه های هنر بیشتر ارزش دارد ، به خاطر اینکه چگونگی ابلاغ پیامش از بسیاری از شاخه های دیگر هنر بهتر و برجسته تر و ارزنده تر است .»[8]
« صدور ، نفوذ ، گسترش و ماندگاری اسلام در قالب هنر »
- بارها گفته ام که هر پیامی ، هر دعوتی ، هر انقلابی ، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود .[9]
- انقلاب در قالب هنر آسانتر و صادقانه تر از هر قالب دیگری قابل صدور است.[10]
- هنر شما باید در راه تعمیق ارزشهای اسلامی به کار رود.[11]
- نیاز مبرمی امروز به هنر نمایشی برای رسوخ وگسترش مفاهیم انقلابی احساس می شود.[12]
- من همیشه پیش خودم فکر می کردم که فرضا بعضی از چیزهایی که در ذهنمان ترسیم می کنیم، اگر به صورت هنر تجسمی یعنی فیلم یا نمایش در آید اثرش صد چندان خواهد بود.[13]
- هنر در طبع آدمی اثر می گذارد ، یعنی دل را منقلب می کند... و اثری در روح باقی می گذارد.[14]
« ارزشها و معارف اسلامی درهنرهای تصویری»
- ما در مورد اسلامی بودن یک فیلم دو چیز را می خواهیم ، یکی اینکه ارزشهایی که آن فیلم تلقین می کند ارزشهای اسلامی باشد... تعلیم دادن نماز ( احکام اسلامی ) ، تعلیم دادن راستی و درستکاری و شجاعت و مقاومت که از جمله ارزشهای اسلامی است و ...[15]
- هنر شما باید در راه تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی به کار رود ، امروز هرچه معرفت در مردم عمیق تر شود انقلاب راسخ تر خواهد شد [16]
v نام مرکز :
مرکز رسانه هنرهای تصویری
v اهداف :
ارائه ارزشها و معارف اسلامی در قالب هنرهای تصویری[17]
v برنامه ها :
- ارائه معارف ارزشمند و آموزه های قرآنی ، روایات و سیره اهل البیت در قالب هنرهای تصویری
- بکارگیری اصول هنرهای تصویری در ارائه نیازهای فرهنگی روز(شبهات روز) و الگو سازی فرهنگی
- ارائه علوم اسلامی ( فلسفه ، کلام و ...) و آثار علمی بزرگان دینی درقالب هنرهای تصویری
- ارائه فقه اسلامی در قالب هنرهای تصویری (رساله تصویری)
- ارائه آثار هنری تصویری در عرصه های انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و ... و دیگر عرصه های مهم تاریخی انقلاب اسلامی
- ارائه الگوهای اسلامی در عرصه ورزش ، علم و هنر ، سیاست و ...
- معرفی و ارائه سیره و زندگی شخصیتهای دینی وسیاسی اسلام در قالب هنرهای تصویری تحت عنوان چهره های ماندگار
- تهیه ویژه برنامه های مناسبتهای مذهبی و ملی و ایام ویژه در قالب هنرهای تصویری
- ارائه ویژه برنامه های تحلیلی از آثار هنری تصویری موجود ( تلویزیون ، ماهواره و...)
- ارائه ویژه برنامه های ارتباطی حوزه علمیه با جامعه در قالب هنرهای تصویری
- بیان متون درسی حوزه و کتب علمی در قالب هنرهای تصویری
« ساختار مرکز»
فعالیت این مرکز در دو محور برنامهریزی و انجام میگردد:
1. آموزش هنری طلاب و روحانیون
2. فعالیت در عرصة تولید محصولات هنری تصویری اسلامی در سه مرحله
- مطالعات وتحقیقات دینی
- پژوهشهای هنری
- تولیدات هنری محصولات
Õ آموزش هنری طلاب و روحانیون:
با توجه به ضرورت انضمام «تعهد دینی و آگاهی به علوم اسلامی» به «هنرهای تصویری» جهت ایجاد فرآیند «هنرهای تصویری اسلامی» این مجموعه اقدام به آموزش طلاب و روحانیون متعهد در زمینة هنرهای تصویری مینماید.
Õ تولید محصولات هنرهای تصویری اسلامی:
مراحل تولید محصولات هنری رسانهای و تصویری اسلامی عبارتند از:
1. مطالعات و تحقیقات دینی:
در این مرحله محتوای آثار هنری تصویری که برگرفته از معارف اسلامی و دینی است به واسطه پژوهش، مطالعه و تحقیق تهیه میگردد. بر اساس موضوعات مختلف، گروههای تحقیقات و مطالعات تشکیل و در چهارچوبهای موردنظر معارف و ارزشهای قابل ارائه را استخراج مینمایند.
2. پژوهشهای هنری:
در این مرحله قالب و تکنیکهای هنری تصویری جهت محتوای دینی و اسلامی تهیه میگردد (بیان محتوای اسلامی در قالبهای هنرهای تصویری نیاز به تهیه ساختاری هنری دارد).
3. تولیدات محصولات هنری:
دراین مرحله پس
از پیوند محتوای اسلامی و قالبهای هنری تصویری جهت تولید و اجرای آن قالب تلاش
میگردد.
شرح وظایف و عملکرد ارکان مرکز
v شورای عالی سیاستگذاری:
تعیین خط مشی و سیاستگذاری کلی مرکز
v ریاست مرکز: کنترل و هدایت مرکز
v روابط عمومی: اطلاعرسانی و ارتباطات
v طرح و برنامه: پشتیبانی فکری و مطالعاتی مرکز
v معاونت مطالعات و تحقیقات : (تهیه محتوای هنری)
وظایف :
- پژوهشها و مطالعات بنیادی و کاربردی پیرامون علوم و معارف و ارزشها و فرهنگ و اندیشه ها و تفکر و اعتقادات اسلامی جهت تهیه محتوای هنری آثار[18] در قالب گروههای تحقیقی مختلف[19]
- بررسی و کارشناسی و تحقیقات میدانی حول محورهای :
1- سنت های صحیح و ناصحیح جامعه (ارزشها و ضد ارزشها)
2- فرهنگ غالب و نیازهای فرهنگی[20]
3- مخاطب شناسی[21] (طبقات مختلف جامعه ) و نیازها
4- شناخت تحولات اجتماعی و آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد و....
5- موضوعات مورد نیاز دیگر...
v معاونت پژوهشهای هنری : (تهیه قالبهای هنری)
وظایف :
- پژوهشهای رسانه ای وشناخت ابزارها و تکنیکهای[22] هنری و محصولات هنری و روانشناسی قالبهای هنری
- قالبسازی[23] هنری داشتهها ( ظرفیت سازی هنرهای تصویری جهت در برگرفتن موضوعات اسلامی و دینی)
v معاونت تولید:
وظایف:
- پیگیری محصولات تا مرحلة برون داد.
- انجام اقدامات فنی تخصصی در تولید محصولات
v معاونت اجرائی:
وظایف:
- برگزاری دورههای آموزشی
- انجام کلیة امور اجرائی و اداری مالی مرکز
- پشتیبانی بخشهای مختلف مرکز
- تأمین منابع و نیروی انسانی
[1] . مصاحبه با معاونت سینمایی وزارت ارشاد 1/1/64
[2]. روزنامه جمهوری اسلامی 26/11/60
[3]. حوزه و روحانیت صفحه 142
[4] . صحیفه ج8 ، ص175
[5] . صحیفه ج 12 ص 85
[6] . سخنرانی در مراسم سالگرد تاُسیس سازمان تبلیغات اسلامی 1/4/1366
[7] . مصاحبه با معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی مجله صحیفه 1/3/64
[8] . مصاحبه با معاونت سینمایی وزارت ارشاد اسلامی سال 1364
[9] . سخنرانی در جهاد دانشگاهی 27/9/65
[10] . سخنرانی 15/2/64
[11] . سخنرانی 26/2/63
[12] . پیام به جشنواره دانشجویان کشور 14/8/65
[13] . روزنامه جمهوری اسلامی 26/11/60
[14] . سخنرانی در مشهد 4/1/65
[15] . مصاحبه با معاونت سینمایی وزارت ارشاد سال 64
[16] . سخنرانی 26/2/63
[17] . مقام معظم رهبری : هنر شما باید در راه تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی به کار رود ، امروزهرچه معرفت درمردم عمیق تر شود این انقلاب راسخ تر خواهد شد معرفت به چه ؟ معرفت به اصول عقائد ، توحید ، معاد ، نبوت ، امامت ، معرفت به معارف گوناگون دینی : قضا و قدر ، اخلاقیات ، صفات مذموم ، صفات ممدوح ، آداب معاشرت ، مفاهیم رایج در عرف قرآن و حدیث مانند : صبر ، جهاد ، تقیه ، دنیا و آخرت و...
( کتاب هنر از دیدگاه مقام معظم رهبری )
[18] . مقام معظم رهبری :هنری که امروز بنام هنر اسلامی وهنر انقلابی ارائه می شود باید هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ محتوی ، همواره در منتهای قوّت باشد ... باید محتوای هنر و قالب هنر هر دو باهم و به موازا ت هم ترقی و پیشرفت داشته باشد. سخنرانی 30/6/63
2. گروه تاریخ – علوم قرآنی و حدیث – فلسفه و کلام – جامعه شناسی (علوم اجتماعی) – حقوق و علوم سیاسی – علوم تربیتی و...
[20] . حضرت امام خمینی (ره) : رسانه های گروهی بویژه صدا وسیما این مرکز آموزش و پرورش عمومی می توانند خدمتهای گرانمایه ای را به فرهنگ اسلام و ایران نمایند . صحیفه ج 19ص159
[21] . مقام معظم رهبری : اولویتهایی را که مخاطب امروز به آنها احتیاج دارد باید به هنرمندان ارائه بدهیم ... سخنرانی 1/4/66
[22] . مقام معظم رهبری : روی تکنیک خیلی باید دقت شود بهترین حرفها را اگر شما با تکنیک ضعیف زدید و ناهنرمندانه ارائه کردید ، ضایع می شود و از بین می رود ( گفتگو با اعضای جشنواره تئاتر دهه فجر 21/11/66)
[23] . قالبهای هنری : فیلمنامه و نمایشنامه جهت فیلم (مستند ، داستانی، سینمایی ، تلویزیونی ، گزارشی ، ویدئویی و...)، سریال، نما آهنگ، انیمیشن، میکروفیلم ، مصاحبه ، میزگرد، اخبار ، برنامه های آموزشی، و...
ب) گروههای جهادی تبلیغی (گروههای تخصصی موضوعی)
یکی از رسالتهای مهم روحانیت، تبلیغ دینی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی است که همواره مورد توجه طلاب و روحانیون حوزههای علمیه بوده است، بطوریکه در ایام تبلیغ تعداد زیادی از آنان روانه نقاط دور و نزدیک کشور شده و معلومات و آموختههای خود را بیدریغ در اختیار پیر و جوان و کودک و بزرگسال میگذارند حضور کارآمد و تأثیر گذار روحانیون در مناطق، نیازمند پدیدهای برنامهریزی شده است تا بتواند با ؟؟؟؟ نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدهای پیش رو بواسطه آسیبشناسی عملکرد گذشته و ارائه طرحها و برنامههای مورد نیاز در جهت بهرهوری و رشد و پیشرفت تبلیغ گام بردارد . بنابراین ... سازماندهی مطلوب در جهت جذب گزینش، آموزش و اعزام مبلغان ضرورتی غیرقابل انکار است، چنانچه مقام معظم رهبری«مدظلهالعالی» در این باره فرمودهاند:
با سازماندهی، نیرویی هم که وجود دارد در جای خود مصرف شود.
سازماندهی صحیح نیروها، به بهرهوری توان تبلیغی و افزایش بازدهی تبلیغ می انجامد، در این راستا مؤسسه علمی فرهنگی تسنیم با سابقة قابل توجه در مطالعات و پژوهش در امر تبلیغ و اعزام مبلغ، با هدف ایجاد یک شبکه تبلیغی توانمد و با توجه به «شیوهها و رویکردهای نوین تبلیغی» اقدام به تشکیل گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون حوزه علمیه نموده است که با توجه خاص به مناطق محروم فرهنگی و مادی با هدف پیوند دو امر مهم تبلیغ دینی و سازندگی و عمران در جهت اعتلای معرفت دینی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی تلاش مینماید.[1]
لازم به ذکر است مؤسسه علمی فرهنگی تسنیم با آرزوی انسجام برنامهریزیهای تبلیغی و اجرای آن در سطح کشور انسجام برنامهریزیهای تبلیغی و مدیریت تبلیغ در سطح نهادها و ارگانهای مرتبط، ضرورتی انکارناپذیر که این مؤسسه با طراحی «مرکز علمی تبلیغین حوزههای علمیه» آمادگی خود را جهت هماهنگ سازی و یکپارچه نمودن امر تبلیغ در سطح کشور اعلام میدارد:
اهداف گروه
1. نشر و گسترش فرهنگ و معارف، ارزشها و احکام اسلامی و مقابله با هجوم فرهنگ بیگانه،
2. ارتقاء سطح بینش سیاسی و فرهنگ اجتماعی در جهت و پایبندی به نظام و وحدت ملی و استکبارستیزی، تشویق و ترغیب به حضور در صحنههای ملی و انقلابی (انتخابات، راهپیماییها و ...)
3. ایجاد انس و الف بین مردم با طلاب و روحانیون
وظایف گروه:
1. شناسایی، جذب، آموزش، سازماندهی و اعزام مبلغین
2. شناسایی، ْآموزش و سازماندهی گروههای خودجوش جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون و برنامهریزی فعالیت آنان
3. برنامهریزی و پشتیبانی فعالیت تبلیغی مبلغان (برگزاری مراسمات مذهبی، برنامههای دینی و علمی، پاسخگویی به سؤالات و شبهات با حضور در مساجد، مدارس، دانشگاهها، ادارات و دیگر مراکز...)
4. برنامهریزی فرهنگی و طراحی و اجرای برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت فرهنگی تبلیغی در منطقه بواسطة تشکیل شورای فرهنگی در هر منطقه متشکل از مسئولین و صاحبنظران و مبلغان منطقه
5. هماهنگی و مدیریت طرحهای عمرانی و سازندگی و امدادرسانی با اولویت کاربرد فرهنگی نظیر ساخت مسجد، کتابخانه، حوزه علمیه، مدرسه، مراکز فرهنگی، آرامگاه شهداء و ...
6. تهیه گزارش از مشکلات و معظلات مناطق و اطلاعرسانی به مسئولین و مراجع مربوطه و پیگیری در جهت رفع مشکلات
7. برنامهریزی در جهت تکامل و همکاری با دیگر ارگانها و نهادهای فرهنگی و تبلغی و ارتباط مؤثر با اردوهای جهادی دانشجویی و دانشآموزی
8. تشکل ستادهای تبلیغی استانی جهت مشارکت مبلغان بومی در برنامهریزیهای فرهنگی و هدایت جریان تبلیغی هر استان
9. بهرهگیری از شیوههای نوین تبلیغی و تخصصی نمودن تبلیغ در محیطهای متفاوت
ساختار :
|
شرح وظایف و عملکرد گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون:
1. شناسایی و جذب ملبغان توانمند
2. سازماندهی ستاد تبلیغی استانی
3. آموزش
کارگاههای آموزشی
کلاسهای آموزشی
آموزش مکاتبهای (سیرمطالعاتی)
4. پژوهش (مطالعات و پژوهشهای کاربردی تبلیغ
5. اعزام فردی و گروهی
فردی و گروهی کوتاه مدت، بلند مدت مقطعی حضور موضوعی
6. فعالیتهای فرهنگی تبلیغی مبلغان
7. فعالیتةای جهادی (عمران و سازندگی)
8. گروهةای تخصصی (مخاطبان خاص)
9. تهیه بانک اطلاعات مناطق تبلیغی
10. طرح تداوم ارتباط
شناسایی و جذب مبلّغان توانمند
فراخوان مبلغ و انجام مصاحبه:
بهرهگیری از استعدادهای علمی تبلیغی طلاب و روحانیون حوزهةای علمیه در قدم اول مستلزم فرآیند شناسایی و جذب نخبگان است که بواسطه فراخوان مبلغ و گزینش اصولی مبلغان صورت میگیرد. استعلام وضعیت مبلغان از مرکز مدیریت حوزه و انجام مصاحبه تحت نظارت آن مرکز کیفیت تبلیغ را در حد مطلوبی مورد انتظار واقع میسازد.
شرایط جذب و گزنش طلاب و روحانیون
سابقه تبلیغ
تحصیلات حوزوی اتمام سطح یک
قبول در مصاحبه
سازماندهی
چینش نیروها و دستهبندی آنان در قالب گروهها و دستهها براساس معیارهای خاصی، با هدف تطابق توانمندیهای مبلغان با نیازمندیهای منطقه تبلیغی و مخاطبان تبلیغ از اصول بهرهوری است که به افزایش بازدهی میانجامد. این امر در دو مرحله صورت میگیرد:
1. تعیین سطح توانمدیهای مبلغان
2. تعیین نیازمندیهای دینی و فرهنگی مناطق: این مهم در بخش بانک اطلاعات مناطق تبلیغی انجام میگیرد.
تعیین سطح توانمندیهای مبلغان
رتبهبندی و دسته بندی مبلغان بر اساس گزارش بازرسان، ارزیابی «(گزارش مبلغ و مصاحبه) و نظر سنجیها خواهد بود که توسط مدیریت بازرسی و نظارت (معاونت طرح و برنامه) صورت میپذیرد.
معیارهای پیشنهادی دسته بندی اعضای عبارتند از:
1. تخصصهای تبلیغی (آموختههای تحصیلی و مطالعاتی تبلیغ) به افراد دارای آموختههای تحصیلی و مطالعاتی تبلیغ متخصص گفته میشود.
2. مخاطب پذیری:
الف. خاص: (مخاطبان خاص: کودکان و نوجوانان (مدارس) یا جوانان (دانشگاه))
ب: عام(مخاطبان عام: عموم مردم (مساجد و هیئتها)
3. تحصیلات
4. نظرسنجیها و ارزیابیها
5. سن و ویژگیهای شخصی (رفتاری، ظاهری و ...)
6. سوابق تبلیغی
7. بر اساس معیارهای فوق مبلغین در پنج دسته سازماندهی خواهند شد:
معیارها |
دسته اول |
دسته دوم |
دسته سوم |
دسته چهارم |
دسته پنجم |
تخصصهای تبلیغی |
متخصص |
غیرمتخصص |
متخصص |
غیرمتخصص |
|
مخاطبپذیری |
خاص |
عام |
خاص |
عام |
|
نظرسنجی و ارزیابی |
امتیاز عالی |
امتیاز عالی |
امتیاز متوسط |
امتیاز متوسط |
مبتدیان امر تبلیغ |
ویژگیها و مشخصات |
مثبت |
مثبت |
متوسط |
متوسط |
|
سوابق تبلیغی |
امتیاز عالی |
امتیاز عالی |
امتیاز متوسط |
امتیاز متوسط |
|
تشکیل ستادهای تبلیغی استانی
مبلغان بعد از تعیین سطح توانمندیها و دستهبندی در سطوح مختلف، بر اساس محل تولد و زندگی در یکی از ستادهای تبلیغی استانی قرار گرفته و برنامه تبلیغی خود را در طول سال تهیه و تنظیم مینماید.
اهداف تشکیل ستادهای تبلیغی استانی
1. بومیسازی تبلیغ: حضور مفید تأثیرگذار مبلغین در زادگاه یا محل زندگیشان دارای آثار مفید و قابل توجهی است:
2. آشنایی مبلغین بومی با سطح فرهنگ، آداب و رسوم، نیازمندیهای فرهنگی و سطح معلومات دینی و ... از استان و منطقه خود، تأثیر بسیاری در انتخاب شیوه و نحوة تبلیغ و محتوای آن در هر منطقه خواهد داشت. سهولت در برقراری ارتباط، کارآمدی تبلیغ و افزایش تأثیرگذاری از دیگر آثار حضور مبلغان بومی است و ...
3. بهرهگیری از سفرهای غیر تبلیغی مبلغ به زادگاه یا منطقه زندگی خود در جهت طرح «تداوم ارتباط» که این طرح به استمرار حضور و ارتباط مبلغ با منطقه تبلیغی خود میپردازد و حضور مستمر مبلغ در یک منطقه، خود دارای آثار و برکات بسیاری است.[2]
شورای برنامهریزی تبلیغ استان
این شورا در رأس ستاد تبلیغی استانی متشکل از مبلغان توانمند بومی هر ساتان دارای وظایف ذیل است:
1. هدایت و برنامهریزی جریان تبلیغی و فرهنگی استان و مدیریت ستاد تبلیغی با هدف ارتقاء سطح فرهنگ منطقه
2. هماهنگی و ایجاد زمینة تعامل با دیگر جریانهای تبلیغی و فرهنگی استان
3. ارائه طرح و برنامههای کلان فرهنگی و تبلیغی در استان و تلاش در جهت اجرای آن با همکاری نهادها و مراکز فرهنگی و تبلیغی استان و استفاده از ظرفیتهای موجود آنها
4. اجرای مصوبات شورای مدیریت گروه جهادی در استان
5. هرکاری با گروه در اجرای طرحهای نظیر بانک اطلاعات تبلیغی (جمعآوری اطلاعات و نیازمندیهای استان) و طرحهای عمرانی و جهادی و ...
6. مطالعات فرهنگی منطقهای و آسیبشناسی و استحصال نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدات منطقه در حوزة فرهنگ و تبلیغ و ارائه راهکارهای بهرهبرداری از فرصتها
آموزش
آموزش نقش بهسزایی در رشد و تکامل پدیدة تبلیغ دارد و ضرورت آن در ارتقاء توانمدیهای مبلغان امری انکارناپذیر است چنانچه مقام معظم رهبری فرمودهاند:
تبلیغ هم یک کار و فن است و میتواند یک علم باشد و هست و باید تدریس شود.
بر این اساس مبلغان گروهجهادی موظف به شرکت در دورههای آموزشی میباشند: طرح جامع آموزش گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون تدوین شده ؟؟؟؟ که اجمالا به کلیات آن اشاره میشود:
1. دورههای آموزشی در سه سطح مقدماتی، تکمیلی و تخصصی در نظر گرفته شده است که دوره مقدماتی ویژه مبلغان دسته پنجم و دورة تکمیل ویژه مبلغان دسته چهارم و سوم و دورة تخصصی ویژه مبلغان دسته دوم و اول میباشد.
2. قالبهای آموزشی: کارگاه، کلاس، مکاتبهای
3. موضوعات آموزشی در چهار شاخه کلی «نگرشی»، «دانشی»، «اطلاعاتی»، «مهارتی» تعیین شده است که تفصیل آن در طرح جامع آ«وزشی گروه جهادی طلاب و روحانیون ارائه شده است
4. در پایان هر دوره آزمون برگزار میگردد به شرط قبولی گواهی شرکت در دورههای آموزشی اعطا میگردد:
پژوهش:
تشکل و نظم تبلیغاتی آن وقتی کاربرد واقعی و اساسی دارد که غیر از یک حرکت تشکلی، یک حرکت محتوایی هم باشد. (مقام معظم رهبری)
توجه به محتوای تبلیغی و ساماندهی و بررسی و نظات و ارتقاء سطح آن از جمله مسائل مهمی است که در سیستم پژوهشی مرکز به آن پرداخته میشود.
گروههای پژوهشی از میان مبلغان گروه جهادی تشکیل و در دو محور کلی به مطالعه و پژوهش میپردازند:
1. محتوای تبلیغ: جمع آوری و تدوین و تألیف مطالب و موضوعات تبلیغی در قالبهای نو و بدیع (قالبهای گفتاری و خطابی) و دستهبندی مطالب شاب با نیازهای هر منطقه و مخاطبان خاص.[3]
مطالعات پژوهشهای کاربردی تبلیغ
مطالعه، تحقیق و پژوهش کاربردی و راهبردی در موضوعات مختلف مورد نیاز در رابطه با امر تبلیغ نظیر: آسیبشناسی تبلیغ، روانشناسی تبلیغ، راهکارهای افزایش سطح اعزام و کیفیت تبلیغ، ایجاد روحیه هجرت و تبلیغ و روش های نوین تبلیغی، قالبهای هنری تبلیغ، طرحهای کاربردی فرهنگی و تبلیغی تبلیغ تخصصی،تدوین متون تبلیغی جهت مخاطبان خاص (نوجوانان جوانان پسران و دختران و ....)
برنامه تبلیغی مبلغان
هر یک از اعضاء موظف به ارائه برنامه تبلغغی (در اوائل سال تحصیل) میباشند
برنامه تبلغی مبلغ شامل مواردی است که وضعیت پیشنهادی تبلیغ وی را در طول ایام تبلیغی یک سال مشخص میسازد که بررسی و تأیید آن توسط مدیریت برنامه تبلیغی صورت میگیرد.
ـ تأمین اساتید
ـ امتحانات و آزمون های فصل
ـ امکانات و اعتباراتت (بودجه)
فراهم کردم مواد تبلیغ ـ مثل دسته بندی و مشخص کردن مباحثی لازم است برای انواع مستمعان انجام گیرد ـ در حوزه وجود ندارد، مثلا اگر خواستید به فلان کشور بروید، این مطالب لازم است، ولی در فلان کشور یک طور دیگر است و در روستا یک طور است و در شهر بزرگ طور دیگر، این دسته بندی در حوزه انجام نگرفته است...(مقام معظم رهبری)
اعزام
اعزامهای تبلیغی به عنوان اصلیترین مرحله تبلیغ بسیار قابل توجه و اهمییت میباشد
اعزام فردی و گروهی
در این مرحله دو نوع اعزام در نظر گرفته شده است:
اعزام فردی: هر مبلغ مستقلا در یک منقطه حضور پیدا کرده و به فعالیت تبلیغی و فرهنگی می پردازد
اعزام گروهی: گروههای چند نفره با ترکیب مشخصی از توانمندیها متناسب با نیازهای منطقه حضور پیدا کرده و به فعالیت تبلیغی و فرهنگی میپردازند.
اعزام گروهی مبلغان دارای آثار و فوائد بسیاری است از جمله:
وجود توانمندیهای متفاوت فرهنگی و تبلیغی در کنار هم و رفع نواقص و کمبودهای احتمال افزایش کارآیی تبلیغی و فرهنگی به واسطه کارگروهی، ـ همفکری و نظارت جمعی بر فعالیتها ـ تبادل آراء و اطلاعات و تجربیات میان مبلغان ـ و ...
مدت زمان تبلیغ
کمیت زمانی تبلیغ در اعزامهای تبلیغی به سه صورت در نظر گرفته شده است:
1. اعزام کوتاه مدت بین 10 تا 45 روز
2. اعزام بلند مدت بیش از 45 روز
3. اعزامهای مقطعی: حضور چند روزة مبلغان در منطقه در مناسبتهای خاص مذهبی، ملی، سیاسی و اجتماعی که در این نوع اعزام، موضوعی خاص معین و فعالیت تبلیغی و فرهنگی مبلغان پیرامون آن برنامهریزی میشود.
اعزام به اردوهای جهادی دانشآموزی و دانشجویی: گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون مبلغین مورد نیاز اردوهةای جهادی دانشآموزشی و دانشجوی را نیز تأمین میکند. در این اعزامها دو محور کلی در فعالیتها مورد توجه قرار میگیرد.
1. تأثیرگذاری و ارتباط سازنده با دانشجویان و دانشآموزان
2. فعالیت تبلیغی و هدایت و نظارت بر فعالیتهای فرهنگی دانشآموزان و دانشجویان در منطقه
فعالیتهای فرهنگی تبلیغی مبلغان
نوع و میزان فعالیتها در هر منطقه متناسب با نیازمندیها، شرایط، امکانات و فرصتةای موجود، در منطقه متفاوت است لذا تصمیمگیری پیرامون جزئیات آن بهعهدة شورای برنامهریزی تبلیغی استانی است. لکن اجمالی از وظایف مبلغان علاوه بر وظایف عادی تبلیغی (؟؟؟ نماز، سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ و ...) به شرح ذیل میباشد:
1. تشکیل کانونهای فرهنگی، هیأت مذهبی و گروههای فعال دینی با بکارگیری افراد مورد اعتماد منطقه و استفاده از امکانات و فرصتهای موجود
2. ارتباط و تعامل با شخصیتهای دینی، علمی، فرهنگی و نخبگان هر منطقه در پیشبرد اهداف فرهنگی و تبلیغی
3. تلاش در جهت تشکیل شورای فرهنگی منطقه متشکل از مسئولین و صاحبنظران بومی جهت جریانةای کلان فرهنگی و تبلیغی منطقه و ایفای نقش مؤثر بهواسطه ارائه طرحها و نظرات کارشناسی
4. ارتباط چهره به چهره بامخاطبان
5. تعیین نیازمندیهای فرهنگی مناطق
6. شناسایی نخبگان و ایجاد زمینة تداوم ارتباط
7. ارزیابی جریانها، ظرفیتها و فعالیتهای فرهنگی هر منطقه و ارائه راهکار جهت ارتقاء سطح آنها
فعالیتهای جهادی گروه (عمران و سازندگی)
توجه به مشکلات مادی و معیشتی مردم همراه با تبلیغ دین و احکام اسلامی و تلاش در جهت رفع آن از امور پسندیدهای است که در این زمینه میتوان از سیرة تبلیغی پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه اطهار(علیهمالسلام) و بسیاری از علماء اسلام الگو گرفت. بر این اساس سعی شده است با تبیین نقش مبلغ روحانی، میزان و نحوة مشارکت طلاب و روحانیون در عرصه عمران و سازندگی تعیین شود و بر اساس آن برنامهریزی گردد:
پس از مطالعات و کارشناس نظرات در این زمینه، نقش طلاب و روحانیون در این عرصه اینگونه تهیین گردیده است:
1. تعیین نیازمندیها و مشکلات مادی و معیشتی و رفاهی اهالی هر منطقة تبلیغی
2. بررسی راهکارهای حل مشکلات شامل:
تعیین متصدیان و عوامل اجرائی مربوطه
تعیین نوع میزان نقش مراکز و ارگانهای دولتی و غیر دولتی د حل و رفع مشکلات
3. تهیة طرح عمران یا امداد رسانی پیرامون مشکلات و نیازمندیهای موجود، شامل بررسیها و راهکارها و ارائه به معاونت مهندسی عمران گروه
4. پیگیری حل مشکلات از طریق ادارات و مراکز دولتی و غیر دولتی مربوطه با هماهنگی معاونت مهندسی عمران گروه
5. نظارت بر حل مشکلات در مرحلة اجرای طرحهای عمرانی و سازندگی
معاونت مهندسی عمران در پی هماهنگیهای صوت گرفته با نهادهای مرتبط دولتی و غیر دولتی راهکارهایی را جهت پیگیری مطالبات مردمی پیرامون مشکلات مادی و رفاهی و معیشتی تعیین نموده است که عبارتند از:
1. ارائه مطالبات مردمی و مشکلات آنها در قالب طرحهایی به نهادهای دولتی و غیره (نظیر دفتر پیگیری مطالبات مردمی نهاد ریاست جمهوری ـ معاونت اجتماعی و عمران وزارت کشور ـ وزارتخانههای مربوط و ...) و پیگیری آنها توسط معاونت مهندسی عمران با همکاری مبلغان جهادی
2. تهیه طرح عمرانی و سازندگی یا امدادرسانی و اجرای آنها توسط خودگروه با مدیریت مؤسسه، از طریق بودجهةای عمرانی ادارات و مراکز دولتی یا خیّرین، بانیان با همکاری مبلغان جهادی (در حد مدیریت پروژهها و هماهنگی اجراء)
3. تهیة طرح عمرانی و سازندگی یا امداد رسانی و اجرای آنها توسط گروههای جهادی دانشجویی با مدیریت مؤسسه و همکاری مبلغان جهادی
4. تهیة طرح عمرانی و سازندگی امدادرسانی و تأمین بودجه از بانیان و خیرین و مراکز دولتی و اجرای طرح توسط اهالی منطقه با هدف مشارکت آنها در امور سازندگی و اشتغالزایی و ... تحت اشراف و مدیریت مؤسسه و همکاری مبلغان جهادی در تمامی راهکارهای فوق معاونت مهندسی عمران متصدی برنامهریزی، مبلغان جهادی متصدی هماهنگی و مدیریت طرحها و ارگانهای دولتی و غیردولتی یا گروههای جهادی دانشجویی یا اهالی هر منطقه نیروهای اجرایی طرح میباشند.
گروههای تخصص
مخاطبان خاص
تبلیغ با توجه به اقشار مختلف جامعه و تفاوتهای بسیار در فرهنگ و سطح معلومات و نیازمندیهای فکری و اعتقادی، و متناسب با حرفه و شغل و روشهای زندگی، متفاوت خواهد بود بنابراین با تفاوت در مخاطبان، روشها و محتوای تبلیغ نیز باید متفاوت باشد. بر این اساس گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون در مرحله سازماندهی و آموزش مبلغان، گروههاث خاصی را تشکیل داده است که متناسب با ویژگیها و شرایط و نیازمندیهای مخاطبان، محتوا و شیوههای تبلیغ را آموزش دیده و به صورت تخصصی به مکانهای خاص اعزام خواهند شد تا کنون 4 گروه تخصصی تشکیل یافته است که مختصرا گزارشی از اهداف و عملکرد آن ارائه میگردد:[4]
1. گروه تخصصی طرح تبلیغی عیادت خدا (فعالیت تبلیغی و فرهنگی در بیمارستانها)
2. گروه تخصصی طرح بصیرت (فعالیت تبلیغی و فرهنگی در ارتباط با نوجوانان و جوانان)
3. گروه تخصصی طرح تبلیغی رشد (فعالیت تبلیغی در مراکز صنعتی و تجاری)
4. گروه تخصصی طرح تبلیغی معرفت (فعالیت تبلیغی در ادارات و مرکز دولتی)
5. طرح تبلیغی عیادت خدا ص 1 - 12
6. طرحبصیرت ص 2 - 12
7. طرح تبلیغی رشد ص 12 – 3
8. طرح تبلیغی معرفت ص 3 - 12
طرح تبلیغی عیادت خدات: موضوع فعالیت تبلیغی و فرهنگی در مراکز درمانی و بهداشتی
مقدمه
تبلیغ دین و ترویج احکام و فرهنگ اسلامی از اساسیترین وظایف و عملکرد روحانیت و حوزههای علمیه است که با گستردگی جوامع امروز توجه به رویکردهای نوین تبلیغی از ضروریات برنامهریزی تبلیغی است. تناسب و تطبیق مبلغان و توانمندیها و تخصصهای آنان با شرایط محل تبلیغ از جمله مخاطبان خاص و نوع نیازمندیهای آنها از اصول قابل توجه پیشرفت و بالندگی فعالیتهای تبلیغی است. یکی از مکانهایی که در برگیرنده جمعیتی است که ناگزیر ساعتها و روزهایی از عمر خود را جهت بهبودی جسم و جان خود میگذرانند بیمارستانهای پذیرای بیماران بستری شدهای است که توجه به بهبودی روحی و ارتقای سطح دینی و معرفت و معنویت آنان نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد.
در این طرح به ارائه راهکارهای جهت ایجاد یک نوع ارتباط چهره به چهره مبلغان روحانی حوزه علمیه و بیماران بستری شده در بیمارستانها می پردازد که تلاش خواهند داشت همزمان با بهبود و سلامت جسم و بدن بیماران رشد روح و فکر و افزایش معنویت را در بیماران مورد توجه قرار دهند.
اهداف
بهره گیری از فرصتةای پیش آمده در بیمارستانها و برقراری ارتباط فردی و چهره به چهره مبلغان روحانی با بیماران بستری شده جهت همدردی با بیماران و ایجاد روحیه صبر و رضایتمندی و ترویج معنویت و تبلیغ احکام و فرهنگی اسلام
ضرورتها
ایجاد ارتباط فردی و چهره به چهره با عومی مردم علاوه بر روشهای سنتی تبلیغ نظیر وعظ خطابه در مراکز دینی
بهره برداری از فرصتهای موجود در دیگر مکانها و مخاطبان خاص با طرح موضوعات خاص متناسب با نیاز مخاطب
فرصتها
فراغت بیماران بستری شده از فعالیتهای روز مرده
نیاز بیماران به صحبت و همدردی با افراد مورد اعتماد
توجه خاص بیماران به مسائل روحی و معنوی و ارتباط با خدا
پذیرش قابل توجه و نیاز بیماران نسبت به رهنمودهای دینی پیرامون صبر و بردباری بر مصائب و مشکلات امیدواری نسبت به آینده رضایتمندی از قضا و قدر و ...
وجود پتانسیل عظیم نیروی انسانی به عنوان مبلغ در حوزههای علمیه
وجود تشکیلات اجرائی (مؤسسه جهت جرای طرح بواطه گزینش سازماندهی آموزش و اعزام مبلغین
مراحل طرح:
جذب و گزینش مبلغین
سازماندهی
آموزش (موضوعات مرتبط با شرایط محیط و مخاطب
اعزام (مرحلة اول اعزام به بیمارستانهای بزرگ تهران
ارزیابی و نظات
تداوم ارتباط
طرح تفصیلی شامل برنامه و بودجه، شرح مراحل و زمانبندی طرح، ظرح وظایف و عملکرد مبلغان، آیین نامهها، موضوعات آموزشی، روشهای خاص تبلیغ و ... موجود است.
طرح بصیرت
جذب ارتباط گیری، روشنگری و هدایت جوانان
از مهمترین وظایف روحانیت تبلیغ و نشر فرهنگ و احکام اسلامی است و از مهمترین مخاطبان این امر جوانان میباشند و از مهمترین مقاطع سنی جوانان که در این رابطه اثرپذیری و نفوذ بیشتری دارند رده سنی 14 تا 20 است (مقطع تحصیلی دبیرستان) که به لحاظ نزدیکی به سن بلوغ و شکلگیری شخصیت و روحیات و عقائد و افکار توجه بیشتری زا می طلبد و نیز از مهمترین این دسته از جوانان، آنهایی که از نظر عوامل مؤثر بر تربیت مانند محیط و خانواده فاصله بیشتری با آموزههای مذهبی و تربیت دینی و فرهنگ اسلامی داشتهاند و دارند و فقر و نیازمندی دینی در آنها بیشتر دیده میشود اولویت بیشتری نسبت به امر خطیر تبلیغ، هدایت و راهنمایی خواهند داشت و قطعا در برخورد با این قشر عظیم مقابله با جاذبیتهای متعدد مادی و لذتةای دنی را در پیش خواهیم داشت . تهاجم فرهنگ غربی و ابتذال با به خدمت گرفتن هنر و تکنولوژی نظیر ماهواره، اینترنت، رایانه ، فیلم هاو عکسها و ... چنان چنگی بر دل اغلب جوانان ما زده است که مقابل با آن نیازمند معرفی جذابیتهای اسلامی، لذتهای دینی و شرعی و شیرین کام کردم جوانان در معرفی فرهنگ غنی اسلامی است و این نیز ممکن نخواهد بود مگر با به خدمت گرفتن هنر و تکنولوژی و چنانچه مقام معظم رهبری فرمودهاند: بهترین زبان تبلیغ هنر و بهترین و موثرترین هنر، هنرهای تصویری سینما و تلویزیون است.» لذا اکتفا به منبر و خطابه در مساجد و تکیهها آن هم فقط در ایام تبلیغ قطعا صحیح نیست و نیز خلاء بسیار ارتباط روحانیت با جامعه خصوصا جوانان از عدم توجه به این مهم ناشی شده است. و اکنون کلیاتی در رابطه با طرح تبلیغی هنری که اساس آن:
1. مخاطب قرار دادن جوانان مقطع تحصیلی دبیرستان به خاطر اثرپذیری بسیار این مقطع سنی
2. توجه بیشتر و جذب جوانان دور از محیطةای مذبیه
3. استفاده از جذابیتهای هنری و تکنولوژی روز در امر تبلیغ میباشد خواهد آمد.
اهداف عملیاتی:
ارتباط گیری با جوانان دبیرستانی مدارس
جذب جوانان به واسطه دعوت جهت شرکت در مراسمی خاص
برگزاری جلسات عمومی با برنامهةای جذاب، متنوع و شاد در فرهنگسراها و...
مرتبط ساختن طلاب مستعد با گروههای متشکله از جوانان و تداوم ارتباط طلاب با گروه خود
خلاصه طرح
در هماهنگی با چند دبیرستان شهر تهران دعوتنامههایی برای دانش آموزان منتخب ارسال و جهت شرکت در مراسمی که در یکی از فرهنگسراهای تهران برگزار خواهد شد از آنان دعوت می شود در هماهنگی با مسئولین فرهنگسرا که علیالقاعده هماهنگ با شهرداری تهران را میطلبد، پیشبینی اجرای برنامه ای جذاب و شاد و متنوع شامل پخش فیلم، سرود یا تأثر یا تواشیح، مسابقه و ... خواهد شد و این جلسات و تجمعات که هر ماه برگزار میشود بهانهای خواهد بود جهت ارتباط گیری و جذب جوانان و در این فرصت دانشآموزان به عضویت ستاد درآمده و به گروههای 15 نفر تقسیم و هر گروه با مسئولیت یک طلبه در تعامل با ستاد خواهند بود. در این طرح که زمینة فعالیت تبلیغ طلاب غیر معمم را نیز فراهم میسازد ترجیحا از طلاب تهرانی مستعد استفاده خواهد شد.
طرح تفصیل شامل ... موجود است
طرح تبلیغی رشد
فعالیت تبلیغی و فرهنگی در مراکز صنعتی و تجاری
یکی از محیطهایی که ضرورت و خلاء حضور مبلغین و انجام فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی در آن احساس میشود کارخانجات، کارگاهها و مراکز صنعتی و تجاری است که این مهم با برنامه ریزی هماهنگی مسئولین مربوطه، فرصتهایی را در اختیار گروه جهادی قرار داده است تا اقدام به جذب و گزینش مبلغان توانمند و آموزش موضوعات خاص و مرتبط با شرایط محیط و مخاطب نماید و به آن مراکز اعزام نماید.
تهیة تابلوها و نمایشگاههای فرهنگی، جهت برپایی در محیطهای صنعتی و تجاری و برگزاری مراسمات خاص در اعیان و جشنها ویژه مدیران، کارگران و خانوادة آنها و ... از دیگر برنامهةایی است که در این طرح به آنها پرداخته میشود.
طرح تفصیلی شامل... موجود است
طرح تبلیغی معرفت
فعالیت تبلیغی و فرهنگی در ادارات و مراکز دولتی
با وجود درخواستهای مکرر جهت اعزام مبلغ به ادارات و مراکز دولتی، تصمیم به ایجاد زمینة آموزشةای خاص متناسب با شرایط محیط و مخاطبان و نیازمندیهای آنان گرفته شد که در قالب این طرح به اجرا خواهد آمد. با اجرای این طرح مبلغین اعزامی به چنین محیطهای اداری آشنایی کامل با ویژگیهای مخاطب، نیازمندیهای وی و شرایط محیطی خواهد بود که موجب بهرهوری تبلیغ و افزایش بازدهی و تأثیرگذاری بیشتر میگردد. طرح تفصیل ... موجود است.
سازماندهی گروههای خود جوش جهادی تبلیغی
با توجه به وجود گروههای متعدد تبلیغی متشکل از عدهای طلاب که به طور مستقل گرد هم آمده و منطقهای را به طور منسجم پوشش تبلیغی داده با اعزامهای مکرر نیروهای خود به آن منطقه یا مناطق مختلف سوابق تبلیغی قابل توجهی را برای گروه به وجود آوردهاند. با نگاهی اجمالی به این گروهها نقاط قوت را به همة گروهها تسرّی داده و در جهت رفع ضعفها و کاستی آنها قدمی برداشت و با حمایت و پشتیبانی آنها یک رویة هماهنگ و منظم را در جهت نیل به اهداف مطلوب تبلیغی ایجاد گردد.
وجود مشکلات فراوان در هماهنگیها، کمبود امکانات و بودجه و فقدان برنامة جامع آموزش و اعزام موجب رغبت این گروهها و استقابل از این سیستم هماهنگ خواهد بود. بر این اساس گروه جهادی تبلیغی طلاب و روحانیون با هماهنگی و پشتیبانی نهادهای تبلیغی حوزوی و غیر حوزوی در جهت شناسایی، هماهنگی سازماندهی و پشتیبانی گروههای خودجوش تبلیغی برنامهریزی نموده است
طرح تداوم ارتباط مبلغان با مخاطبان تبلیغ
مقدمه (ضرورت و اهداف
برقراری ارتباطی موقت بین مبلغ و مخاطب محدود به یک دورة زمانی خاص تبلیغ و انقطاع آن رابطه بعد از پایان زمان تبلیغ گرچه تأثیرگذاری خود را خواهد داشت، اما تدبیر راهکارهایی جهت ایجاد زمنیة تداوم آن ارتباط موجب بهرهوری بیشتر تبلیغ و بروز آثار و فوائد متعددی میگردد که در این طرح سعی شده است با بیان ضرورت ارتباط بلند مدت بین مخاطب و مبلغ و اشاره به آثار مثبت آن سیستمی را جهت ایجاد زمینة این تداوم ارتباط معرفی نماید.
از جمله آثار این طرح عبارت است از:
1. شناسایی مخاطبان نخبه و جذب و سازماندهی و برنامه ریزی نوعی تعامل سازنده بین مخاطب و مبلغ
2. تغذیه فکری و علمی و معنوی مخطاطبان با استفاده از فرصتهای به وجود آمده از طریق ارتباط مداوم
3. ارائه محصولات هنری تبلیغی
4. ارائه آموزشهای مکاتبهای در قالب دورههای آموزشی خاص مخاطبان
5. تمرکز مبلغ با یک منطقه تبلیغی خاص و برنامهریزی بلند مدت تبلیغی جهت هر منطقه
6. بومی سازی مبلغیان و یایجاد زمینة ارتباط چهره به چهره
7. و ...
از جمله برنامههایی که زمینهساز تداوم ارتباط مبلغ و مخاطب میباشد عبارت است از:
1. ارتباطات مکاتبهای (ارسال محصولات هنری تبلیغی، آموزشهای مکاتبهای، ارسال منابع درخواست شده و ...)
2. ارتباط الکترونیکی (تلفن، اینترنت، نمابر و ...)
3. ارتباط حضوری (سفرهای کوتاه مدت مبلغ، خارج از زمان تبلیغ و برگزاری جلسات، مسابقات اردوها و برنامههای فرهنگی و ...)
توضیح: جزئیات طرح پیرامون برنامهها و روشها و مراحل اجرا، زمانبندی، نیروی انسانی بودجه و امکانات و ... متعاقبا اعلام خواهد شد.
[1] . این گرروه جهادی در بخش عمران و سازندگی نیز ضمن شناسایی نیازمندیهای مناطق با مهندسی و پیگیری اجرا و مدیریت طرحهای عمرانی، با هماهنگی و همکاری نهادهای حوزوی و دولتی و اردوهای دانشجویی با هدف ریشهکنی فقر و فساد و تبعیض در جهاد با غفلت و بیعدالتی در مناطق محروم میکوشد.
[2] تعیین سیر بحث و محتواری تبلیغ در طول سالیان متمادی و جلوگیری از تکرار و گسستگی مطالب، آشنایی با ویژگیهای مخاطبان و سهولت در هدایت دینی و اعتقادی آنان و ... از آثار ارتباط استمرار در طول سالیان متمادی است.
[4] اساسنامه، طرح تفصیلی برنامه و بودجه و آئین نامههای هر یک از گروههای تخصصی موجود است.
ج) طرح تبلیغ عیادت خدا: فعالیت تبلیغی و فرهنگی درمراکز درمانی و بهداشتی
مقدمه
تبلیغ دین و ترویج احکام و فرهنگ اسلامی از اساسیترین وظایف و عملکرد روحانیت و حوزههای علمیه است که با گستردگی جوامع امروز توجه به رویکردهای نوین تبلیغی از ضروریات برنامهریزی تبلیغی است.
تناسب و تطبیق مبلغان و توانمندیها و تخصصهای آنان را شرایط تبلیغ از جمله مخاطبان خاص و نوع نیازمندیهای آنها از اصول قابل توجه بیشتر و بالندگی فعالیتهای تبلیغی است. یکی از مکانهایی که در برگیرندة جمعیتی است که ناگزیر ساعتها و روزهایی از عمر خود را جهت بهبودی جسم و جان خود میگذرانند بیمارستانهای پذیرای بیماران بستری شدهای است که توجه به بهبودی روحی و ارتقای سطح دینی و معرفت و معنوین آنان نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد.
در این طرح به ارائه راهکارهای جهت ایجاد یک نوع ارتباط چهره به چهره میان مبلغان روحانی حوزه علمیه و بیماران بستری شده در بیمارستانها میپردازد که تلاش خواهند داشت همزمان با بهبود و سلامت جسم و بدن بیماران رشد روح و فکر و افزایش معنویت را در بیماران مورد توجه قرار دهند.
اهداف
بهرهگیری از فرصتهای پیش آمده در بیمارستانها و برقراری ارتباط فردی و چهره به چهره مبلغان روحانی با بیماران بستری شده جهت همدردی با بیمان و ایجاد روحیه صبر و رضایتمندی و ترویج معنویت احکام و فرهنگ اسلام
ضرورتها
ایجاد ارتباط فردی و چهره به چهره با عموم مردم علامه بر روشهای سنتی تبلیغ نظیر وعظ و خطابه در مراکز دینی بهرهبرداری از فرصتهای موجود در دیگر مکانها و مخاطبان خاص با طرح موضوعات خاص متناسب با نیاز مخاطب
فرصتها
1. فراغت بیماران بستری شده از فعالیتهای روز مرّه
2. نیاز بیماران به محبت و همدردی با افراد مورد اعتماد
3. توجه خاص بیماران به مسائل روحی و معنوی و ارتباط با خدا
4. پذیرش قابل توجه و نیاز بیماران نسبت به رهنمودهای دینی پیرامون صبر و بردباری بر مصائب و مشکلات، امیدواری نسبت به آینده، رضایتمندی از قضا و قدر و ...
5. وجود پتانسیل عظیم نیروی انسانی به عنوان مبلغ در حوزهةای علمیه
6. وجود تشکیلات اجرائی (مؤسسه تسنیم نور) جهت اجرای طرح بواسطه گزینش سازماندهی آموزش و اعزام مبلغین
د) طرح کانون نخبگان جوانان
مقدمه
در میان قشر عظیم جوانان عدّهای بخاط استعدادها و توانمندیهای خاص خود جلوه نموده و میدرخشند و جوانانی که در بهرهگیری از استعدادهای خود گامی فراتر از دیگران نهاده و به موفقیتهایی دست یافتهاند. اینان که اغلب دارای نبوغ و ویژگیهای خاصی هستند در صورت شناسایی هدایت، حمایت و پشتیبانی، نقش قابل توجهی در رشد و پیشرفت و توسعه جامعه خواهند داشت.
جوانان نخبه، سرمایهای گرانقدر برای کشور و جامعه خود محسوب میشوند و بهره برداری صحیح از این سرمایه نیازمند برنامهریزی صحیح و جامعی است که ممکن است غفلت از آن موجب هدر رفتن این سرمایه ارزشمند گردد. در این راستا طرح تشکیل کانون نخبگان با ارائه راهکارهایی در جهت شناسایی، جذب، سازماندهی، آموزش ،حمایت و بکارگیری نخبگان جوان و با هدف رشد و ارتقاء سطح علمی و مهارتی آنان و جهتدهی به سیر تکاملی آنان مطابق با نیازها و خلاءهای موجود، پیشنهاد میگردد.
اهداف طرح
حمایتهای خاص و همه جانبه از:
1. جوانان نخبه (دارای توانمندیها و مهارتهای خاص)
2. ارتقاء سطح علمی و مهارتی نخبگان و ایجاد زمینة رشد و تکامل
3. ارتقاء سطح آگاهی و معرفت دینی و رشد اخلاقی و معنویت آنان
4. بهرهگیری از استعدادها و توانمندیهای نخبگان
تعاریف:
1. جوانان: افراد زیر 30سال
2. نخبه: دارای استعداد و توانمندی خاص در یکی از زمینههای:
الف ـ علمی:
ــ تحصیلی
ــ موضوع خاصی از علوم دینی یا طبیعی
ب ـ مهارتی:
ــ هنری (شعر، نقاشی، طراح، خطاطی، داستان،هنرهای بانوان، نویسندگی، سرود، تواشیح، هنرهای تصویر «فیلمسازی، تئاتر و ...»)
ــ ورزشی
ــ خاص (ـ کامپیوتر «برنامهنویسی، طراحی،و... » مدیریت و...
3. ملاکهای انتخاب نخبگان:
الف ـ علمی:
ــ تحصیلی: (ممتازین تحصیلی (با اولویتهای خاص)
ــ موضوعات خاص: (ارائه مقاله علمی، تألیف، اختراع، اکتشاف و دیگر آثار علمی قابل توجه
ب ـ مهارتی:
ــ هنری: کسب مقام در مسابقات، ارائه آثار هنری
ــ ورزشی: کسب مقام در مسابقات
ــ خاص: کسب مقام در مسابقات، ارائه آثار قابل توجه
4. برنامههای کانون:
1. تشکیل گروههای نخبگان و برنامهریزی فعالیت آنان (فعالیت مفید و مستمر نخبگان در گروهها متناسب با توانمندیهایشان)
2. آموزش حضوری، مکاتبهای،کارگاهی
3. مسابقات علمی و مهارتی و اهدای جوایز
4. اردوهای آموزشی، زیارتی، تفریحی؛
5. بازدیدهای علمی و دیدار با بزرگان و شخصیتهای علمی و دینی
6. همایشهای فصلی نخبگان
7. انتشار نشریة ویژه نخبگان
8. برگزرای نمایشگاه آثار نخبگان
9. ارائه خدمات رفاهی و تسهیلات مالی
5. فعالیت نخبگان در گروهها:
به منظور بهرهبرداری از توانمندیها استعدادهای نخبگان ، گروهایی تشکیل و براساس تخصص و توانمندی،نخبگان در بین گروهها تقسیم و ضمن آموزشهای تکمیلی به فعالیتهای علمی و مهارتی میپردازند.
نخبگان در این گروهها عملاً مشغول کار و فعالیت متناسب با علاقه و استعداد خود شده و به عنوان کارورز حضور در عرصه کار و اشتغال را تجربه مینماید.
با برنامهریزی دقیق فعالیت آنان، میتوان به رشد و شکوفایی بیشتر استعدادهای آنان کمک نمود. این گروهها در محدودة خاصی میتوانند برای فعالیتهای خود برنامهریزی نمایند.
کانون با پشتیبانی و حمایت فعالیت این گروهها،آنان را در ارتباط و تعامل با بازار کار، مراکز و نهادهای مرتبط یاری میدهد.
روشهای شناسایی
1ـ تعیین دقیق ملاکهای انتخاب نخبگان در عرصهها و زمینههای مختلف و اعلام به تشکلات مرتبط و درخواست معرفی نخبگان
2ـ تعیین دقیق ملاکهای انتخاب نخبگان و اعلام فراخوان در روزنامههای کثیرالانتشار و اطلاعیهها
ساختار کانون نخبگان
ـ وظایف معاونت نیروی انسانی:
1. شناسایی و جذب نخبگان
2. گزینش و تشکیل پرونده
3. سازماندهی نیروها و تشکیل گروهها و ادارة جلسات گروهها و فعالیت آنان
4. ارائه خدمات رفاهی و تسهیلات مالی و... (قرضالحسنه، استخر و ....)
ـ وظایف معاونت آموزش:
1. تهیة طرح جامعه آموزشی شامل موضوعات آموزشی سرفصلها، متون و . . .
2. برگزاری دورهها و کارگاهها آموزشی (حضوری، مکاتبهای، کارگاهی)
3. برگزاری آزمونها و مسابقات علمی و اعطای مدرک و جوایز
4. برگزاری اردوهای آموزشی، بازدیدهای علمی، دیدار با بزرگان و شخصیتهای علمی
ـ وظایف معاونت فرهنگی و هنری:
1. برگزاری همایشهای فصلی نخبگان به منظور اطلاع رسانی از عملکرد کانون، معرفی نخبگان نمونه، اعلام برنامهها، سخنرانی در موضوعات مورد نیاز و ...؛
2. انتشار نشریه ویژه نخبگان شامل نیازمندیهای فکری و علمی نخبگان و اطلاع رسانی و گزارش عملکرد
3. برگزاری نمایشگاههای آثار علمی و مهارتی نخبگان جهت بادید عموم
ـ وظایف معاونت برنامهریزی :
1. برنامهریزی فعالیت کانون، تدوین پیشنویس اساسنامه، برنامه و بودجه، آئیننامههای مورد نیاز و ...
2. نظارت بر حسن اجرای مصوبات در ارکان کانون و ارزیابی عملکرد آنان؛
3. برنامهریزی فعالیت گروههای نخبگان به منظور بهرهگیری از استعدادها و توانمندیهای آنان
ـ هیأت علمی
ـ به منزله پشتیبان علمی و فکری فعالیتهای کانون میباشد.
وظایف هیأت علمی:
ـ سیاستگذاری کلان،تعیین خط مشی
ـ نظارت بر فعالیتها و عملکرد کانون
ـ تصویب اساسنامه، برنامه و بودجه، آئیننامهها و ...
وظایف ریاست کانون
ـ هماهنگی فعالیت و اجرای مصوبات
ـ نظارت بر حسن اجرای وظایف معاونتها
و) دفتر مشاوره جوانان
طرح دفتر مشاوره جوانان
با توجه به شرایط امروز جامعه و هجوم فرهنگ ناسالم بیگانه، تربیت جوانان با اعتقاد صحیح و انگیزههای مثبت در زندگی نیازمند شناسایی نیازهای آنان و تلاش در جهت رفع آن است. بنابراین پاسخگویی به نیازهای دینی، مذهبی، فکری، اعتقادی و روحی و روانی جوانان یکی از وظایف سنگینی است که اهمیت و ضرورت آن بر هیچ کس پوشیده نیست.
در این راستا وجود مرکز توانمند در جهت پاسخگویی به سؤالات و پرسشهای جوانان و مشاوره در موضوعات مختلف متناسب با نیازهای جوانان نظیر موضوعات دینی و اخلاقی، اعتقادی و احکام، روحی و عاطفی، مسائل تربیتی، ازدواج، اشتغال و ... میتواند در سالمسازی و رشد و بالندگی جامعه جوانان بسیار مؤثر و مفید واقع گردد.
بر این اساس طرح تشکیل دفتر مشاورة جوانان تقدیم میگردد:
اهداف:
ـ رشد و ارتقاء سطح معرفتی و آگاهی جوانان؛
ـ رفع نیازهای فکری و اعتقادی روحی و روانی و ...؛
ـ هدایت و راهنمایی جوانان در مسائل و مشکلات مبتلا به.
مراحل اجرای طرح :
1. تشکیل هیئت علمی به عنوان پشتوانه علمی طرح جهت تکمیل طرح و سیاستگذاری و تعیین خط مشی
2. تشکیل گروههای تخصصی مشاوره در موضوعات مورد نیاز نظیر: دین و احکام، روح و روان (روانشناسی) تربیت،و متشکل از متخصصان در هر موضوع بواسطة جذب، گزینش و بکارگیری متخصصان به عنوان مشاوران
3. ایجاد زمینة ارتباط جوانان با گروههای تخصصی از طریق
ـ مشاورة حضوری
ـ مشاورة تلفنی
ـ مشاورة کتبی (نامه، ایمیل و ...)
ـ پاسخگویی از طریق SMS
ـ پاسخگویی از طریق سایت
4. آموزهای تخصصی ویژه مشاوران
طرح سایت اینترنتی «جوانان استان قم»
تعیین نیازمندیهای جوانان در ابعاد مختلف اعتقادی، مذهبی، دینی و احکام، علمی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اخبار و اطلاعات مربوط به جوانان و تهیه وارائة آنها نیازمند ابزار و قالبهای ارتباطی خاصی است که با توجه به پیشرفت و فنآوری ارتباطات، استفاده از فضای اینترنت بهعنوان یک وسیلة ارتباط جمعی نمیتواند مورد توجه قرار نگیرد.
در این راستا تهیه و راهاندازی سایت اینترنتی یا اینترانتی با عنوان «جوانان استان قم» شامل نیازمندیهای علمی، فکری، روحی و عاطفی جوانان متناسب با شرایط محیطی استان قم پیشنهاد میگردد.
اطلاعرسانی از برنامهها، گزارشهایی از نهادها و مراکز مرتبط با امور جوانان، معرفی نخبگان، آثار جوانان، مشاوره و پاسخگویی به سؤالات و ... از جمله موضوعاتی است که در این سایت میتوان به آنها پرداخت.
در صورت موافقت یا زمینة فعالیت در این عرصه طرح تکمیلی همراه برنامه و بودجه، مراحل و زمانبندی اجراء تقدیم میگردد.
طرح تهیه نشریه الکترونیکی (نرم افزار چند رسانهای)
ارائه یک نشریه کامل با موضوعات متنوع و جالب ویژة جوانان در قالب نرمافزار چند رسانهای شامل فیلم، کلیپ، صوت و تصویر و متن، یک اثر هنری قابل توجهی است که مورد استقبال و بهرهبرداری مخاطبان خاص خود قرار میگیرد. ارائه گزارش، و اخبار و مصاحبهها در قابل کلیپهای تصویری، اطلاعرسانی و آموزشهای تصویری، معرفی سایتهای مفید با امکان اتصال، سرگرمیهای سه بعدی، مسابقات و دیگر بخشهای متنوع بر جذابیت این نشریه میافزاید. جوانانی که مطالعة نشریات و متون در حوصلة آنها نمیگنجد از جمله مخاطبان این اثر هنری خواهند بود. این نشریه الکترونیکی هر ماه تولید و منتشر خواهد شد.
در صورت موافقت با اجرای این طرح، طرح تکمیلی، برنامه و بودجه، مراحل و زمانبندی تقدیم میگردد.
طرح « نشریه جوانان»
مقدمه
توجه به نیازهای علمی و اطلاعات و آگاهیهای عمومی جوانان و ارائه نیازمندیهای فکری، اعتقادی، هنری و ... جوانان در قالب نشریهای مستقل ضروری به نظر میرسد در این راستا تهیه و انتشار نشریة جوانان استان قم پیشنهاد میگردد.
نام نشریه: جوانان استان قم
موضوع: علمی، فرهنگی، هنری
زمان انتشار: هر ماه
عناوین مطالب:
1 . موضوعات دینی و مذهبی، اخلاقی و معنوی و احکام مبتلا به جوانان
2. مسابقات علمی، هنری؛
3. موضوعات هنری (فعالیتها و برنامههای هنری، آثار هنری جوانان، معرفی مراکز هنری و ...)
4. آثار علمی جوانان (مقالات،نوشتهها، شعر، ...)
5. ورزش (اخبار و گزارش، آموزش، مقاله، عکس و ...)
6. داستان، سرگرمی، اطلاعات عمومی، کاریکاتور
7. معرفی کتاب، سایت، مراکز و مؤسسات و ... با موضوع جوان
8. موضوعات علمی مورد نیاز جوانان (علوم طبیعی، اختراعات، اکتشافات، پیشرفتهای صنعتی و ...)
9. اخبار و اطلاعات جوانان استان قم
10. گزارش از مراکز و نهادهای مربوط به جوانان
11. اعلام برنامهها و فعالیتهای خاص جوانان
12. مصاحبه با مسئولین، نخبگان، جوانان موفق و ... با موضوع جوان
13.موضوعات مرتبط با ایام و مناسبتهای ملی و مذهبی
مراحل اجرای طرح
1. تکمیل طرح و تدوین طرحنامه نشریه
2. تشکیل هیأت تحریریه، شورای سردبیری و دیگر ارکان علمی و اجرائی نشریه؛
3. تدوین و انتشار نشریه
طرح امر به معروف و نهی از منکر «عفیف»
مقدمه :
دشمنان اسلام در شبیخون فرهنگی به جامعه اسلامی با سعی در نابودی غیرت و عفت و کرامت جوانان ،علیرغم سفارشات مؤکد اسلام نسبت به مسئله « حجاب و عفت » موجب غفلت بسیاری از جوانان ما ازاین امر مهم شده و اسباب انحطاط اخلاقی جامعه را فراهم می نماید . بدون شک پدیده برهنگی بیماری عصر ماست ودیر یا زود این پدیده به عنوان یک بیماری شناخته می گردد . جهان امروز به نام آزادی روح جامعه و افراد آنرا سخت فاسد کرده است ، این آزادی به جای آنکه به شکفتن استعدادها کمک کند ، نیروها و استعدادهای انسانی را هدر می دهد و هرزگی و بی بندوباری را جایگزین حیا و عصمت می کند . همین جاست که مسئولیت انسانی و اسلامی مسلمانان و خصوصا زنان و دختران جامعه انقلابی ما بیش از پیش آشکار می گردد. مسئولیتی که انجام شایسته آن نه تنها نا آگاهان جامعه مان و بلکه مجموعه کاروان زنان عالم را به بهشت نجابت و سعادت رهنمون خواهد بود . در این راستا وبا توجه به وظیفه الهی « امر به معروف و نهی از منکر » طرح حاظر به عنوان اقدامی کوچک درجهت مقابله علمی و عقیدتی با پدیدۀ بی عفتی و بی حجابی تنظیم و توسط گروه فرهنگی الزهراء اجراء خواهد شد .
- موضوع طرح :
امر به معروف و نهی از منکر
- عنوان طرح :
تحقیق و پژوهش و برخورد مثبت در تبلیغ و ترویج ارزشهای اسلامی
- اهداف طرح :
تحقیق و پژوهش حول محور ارزشهایی نظیر عفت ، حیا ،حجاب و مقابله علمی و اعتقادی با پدیده بی حجابی و برخورد مثبت با موارد امر به معروف و نهی از منکر
- خلا صه طرح :
این طرح در دو مرحله اجراء خواهد شد :
مر حله اول :مطالعات و تحقیق و پژوهش در رابطه با مسئله حجاب و عفت توسط اعضای گروه ( با مدیریت معاونت آموزش و پژوهش ) و تهیه و تدوین کتابچه نهایی برگرفته از تحقیقات اعضای گروه جهت استفاده در مرحله دوم
مرحله دوم : اهدای جزوه تهیه شده به همراه هدیه
ای دیگربه موارد خاص مشمول امر به معروف و نهی از منکر در مواقع حضوراعضاء در
جامعه و رفت وآمدها ( اعضای گروه در رفت وآمدها و تعامل با جامعه قطعاً با موارد
نیازمند امر به معروف و نهی ازمنکر روبرو خواهند شد که این شیوه مذکور برخورد مثبت
و تأثیرگذاری خواهد بود.)
- موضوعات فرعی تحقیق حول محور «حجاب و عفت » :
1- حجاب در قرآن
2- حجاب در روایات وسیره ائمه
3- حجاب در کلام امام و رهبری
4- حجاب در کلام علماء و بزرگان اسلام
5- حجاب در کلام شهید مطهری
6- حجاب در کلام بزرگان غیر مسلمان
7- حجاب در دیگر ادیان
8- بررسی وضعیت حجاب در کشور های غربی و اروپایی
9- بررسی وضعیت حجاب در کشورهای اسلامی و ایران
10- بررسی تاریخی حجاب در اسلام
11- و...
هر یک از اعضاء با انتخاب یک موضوع اقدام به تحقیق و پژوهش نموده و در زمان معینی آنرا ارائه می دهد ، سه نفر از ارائه دهندگان بهترین تحقیقات با تشکیل گروه تدوین اقدام به جمع آوری و بازبینی و تدوین و تهیه متن نهایی تحقیق می نمایند و جهت جلب نظر کارشناسی و مشاوره به افراد ذی صلاح مراجعه و اقدام به رفع نواقص و معایب آن نموده وسپس نسبت به چاپ و انتشار آن از طریق معاونت اداری و مالی اقدام می شود و در اختیار اعضای گروه قرار می گیرد. در یکی از جلسات اعضای گروه، نسبت به تعیین موضوع تحقیق هر یک از اعضاء ، زمان لازم جهت تحقیق و ارائه آن ، تعیین منابع تحقیق و ... اقدام می شود .