اهداف :
- نشر معارف و آموزه های دینی
- برنامه ریزی و سازماندهی ارتباطات مفید و سازنده حول سه محور مدارس، حوزه علمیه، مساجد
- برقراری ارتباط صمیمی و سازنده میان دانش آموزان و طلاب و روحانیون جوان
- برنامه ریزی روشی و محتوایی فعالیتهای فرهنگی در مدارس و مدیریت آنها (هماهنگی، اجراء و نظارت)
سیاستها :
- بهره مندی از نیروهای مذهبی : استفاده از ظرفیت کارمندان و مدیران و استادان (معلمان و دبیران) و دانش آموزان مذهبی (سازماندهی، آموزش و بکارگیری آنان) به عنوان فعالان و مبلغان شایسته در برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی در سطح مدارس
- توجه ویژه به دانش آموزان برجسته علمی با هدف ارتقاء تعهد : برنامه ریزی و اجرای برنامههای فرهنگی با در نظر داشتن اصل ارتباط مستمر با دانش آموزان برجسته علمی به عنوان سرمایههای علمی نظام
- توجه ویژه به دانش آموزان مذهبی با هدف ایجاد و ارتقاء تخصص علمی : برنامه ریزی و هماهنگی جهت اجرای برنامه های علمی خاص با در نظر داشتن اصل ارتباط مستمر با دانش آموزان مذهبی جهت تحصیل دو اصل تعهد و تخصص در دانش آموزان مستعد
- توجه ویژه به فارغ التحصیلان برجسته و موفق مدارس در سطح کشور و استفاده از ظرفیتهای علمی و پشتیبانی های آنان جهت مدارس مربوط به آنان
برنامه ها :
- تشکیل ستادهای فرهنگی : هر یک از شوراهای فرهنگی مدارس علاوه بر مأموریت خود یک عنوان ستادی نیز پیدا کرده و مطابق با مأموریت ستادی خود در سطح استان انجام وظیفه مینماید :
- تشکیل ستاد اردویی : برنامه ریزی اردوهای فرهنگی از جمله اردوی زیارتی قم- جمکران بصورت ماهانه، هدف مند و برنامه ریزی شده
- تشکیل ستاد نمایشگاهی : تهیه محتوای دینی و فرهنگی نمایشگاهها و هماهنگی و اجرای آنها در سطح مدارس
- تشکیل ستاد نشریات دینی و فرهنگی : ایجاد زمینه انتشار نشریه دینی و فرهنگی در هر مدرسه توسط دانش آموزان و نیز انتشار نشریه دینی و فرهنگی واحد مرکزی
- تشکیل ستاد هیئات مذهبی :
- تشکیل ستاد نخبگان علمی مدارس : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده و اجرای برنامه های فرهنگی خاص
- تشکیل ستاد ارتقاء سطح علمی : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده و هماهنگی جهت اجرای برنامه های علمی خاص
- تشکیل ستاد فارغ التحصیلان برجسته مدارس : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده جهت جلب حمایت و پشتیبانی همه جانبه علمی، فرهنگی و ... در مدارسی که فارغ التحصیل شده اند.
- تشکیل ستاد مشاوره دینی : برنامه ریزی و اجرای راهکارهای مشاوره و پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان از طرق مختلف نظیر مراجعات حضوری، مشاوره تلفنی، پیامک، ایمیل، نامه، نشریه و ...
- استفاده از ظرفیتها و امکانات فرهنگی مدارس : بهرهبرداری از تابلوهای مدارس، نمازخانه
ساختار اجرائی :
- تشکیل شورایی با عنوان شورای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی مدرسه متشکل از طلاب و روحانیون جوان فارغ التحصیل از همان مدرسه، مدیر مدرسه، معاون مدرسه، معاون پرورشی مدرسه
- این شوراها زیر نظر شورای مرکزی برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی مدارس تهران متشکل از نماینده وزیر آموزش و پرورش، نماینده معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، و دیگر اشخاص با انتخاب و تعیین این دو مرکز فعالیت میکنند.
وظایف شوراها :
o تهیه اسناد راهبردی شورای فرهنگی مدرسه شامل :
§ اساسنامه شورای فرهنگی
§ چشم انداز
§ بیانیه مأموریت
§ ...
o برنامه ریزی فرهنگی با در نظر گرفتن :
§ وضعیت موجود (نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها، آسیب ها و راهکارها)
§ وضعیت مطلوب (چشم انداز و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت)
§ مسیر راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب (برنامه های کوتاه مدت سالانه و بلند مدت)
o هماهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی در سطح مدرسه
o کنترل و نظارت، ارزیابی و بررسی راهکارهای رفع نواقص، رشد و توسعه
نقاط برجسته طرح :
- گروهبندی دانش آموزان ، تعیین مربی روحانی و تداوم ارتباط سازنده
- گروهبندی معلمان پرورشی، تعیین مربی روحانی و تداوم ارتباط سازنده
- توجه ویژه به نخبگان دینی و علمی
- آموزش معلمان پرورشی و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد
- آموزش فارغ التحصیلان مدارس و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد
- آموزش پدر و مادر دانش آموزان و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد
- آموزش تربیتی خانواده های دانش آموزان
- جریان سازی فکری و مذهبی
- نقش آفرینی برای هر مدرسه و ایجاد حس مشارکت و رقابت
- سازماندهی ارتباطات حوزه و مدارس (ارتباط مکتوب با دانش آموزان و معلمان، نشریه عمومی)
- ارتباطات شبکه ای بین گروهها و مدارس
- استفاده از همه ظرفیتهای فرهنگی
- مطالعات مبنایی، راهبردی و کاربردی پیرامون نیازمندیهای دانش آموزان ، تربیت جوانان و ... (جبران ضعف تئوریک)
- تعریف حلقه واسطه اتصال و ارتباط بین مراکز و شخصیتهای دینی با دانش آموزان و خانواده آنان