در ایام تبلیغ در مدارس راهنمایی و دبیرستان در تهران، با نابسامانیها و آسیب های فراوانی در فعالیت تبلیغی و فرهنگی طلاب و روحانیون مواجه شدم و به فکر تشکیل چنین شورایی برای هماهنگی و برنامه ریزی فعالیتها در مدارس افتادم هرچند این امر متصدیانی داشته و دارد اما خلاء چنین شورایی هنوز احساس میشود، متأسفانه این ایده تبدیل به طرح نشد ، اما چند خط یادداشت در این باره نوشته شد که شاید مفید باشد... البته این ایده بعداً تکامل یافت و طرح نهاد رهبری در مدارس پیشنهاد شد و از آنجا که هیچکدام از این ایده ها دغدغه های تربیتی جوانان را پاسخ گو نبودند، با هدف تحول در آموزش و پرورش، طرح سازمان تربیت جوانان مطرح شد.

اهداف :

-        نشر معارف و آموزه های دینی

-        برنامه ریزی و سازماندهی ارتباطات مفید و سازنده حول سه محور مدارس، حوزه علمیه، مساجد

-        برقراری ارتباط صمیمی و سازنده میان دانش آموزان و طلاب و روحانیون جوان

-        برنامه ریزی روشی و محتوایی فعالیتهای فرهنگی در مدارس و مدیریت آنها (هماهنگی، اجراء و نظارت)

سیاستها :

-     بهره مندی از نیروهای مذهبی : استفاده از ظرفیت کارمندان و مدیران و استادان (معلمان و دبیران) و دانش آموزان مذهبی (سازماندهی، آموزش و بکارگیری آنان) به عنوان فعالان و مبلغان شایسته در برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی در سطح مدارس

-     توجه ویژه به دانش آموزان برجسته علمی با هدف ارتقاء تعهد : برنامه ریزی و اجرای برنامه­های فرهنگی با در نظر داشتن اصل ارتباط مستمر با دانش آموزان برجسته علمی به عنوان سرمایه­های علمی نظام

-     توجه ویژه به دانش آموزان مذهبی با هدف ایجاد و ارتقاء ‌تخصص علمی : برنامه ریزی و هماهنگی جهت اجرای برنامه های علمی خاص با در نظر داشتن اصل ارتباط مستمر با دانش آموزان مذهبی جهت تحصیل دو اصل تعهد و تخصص در دانش آموزان مستعد

-     توجه ویژه به فارغ التحصیلان برجسته و موفق مدارس در سطح کشور و استفاده از ظرفیتهای علمی و پشتیبانی های آنان جهت مدارس مربوط به آنان

برنامه ها :

-     تشکیل ستادهای فرهنگی : هر یک از شوراهای فرهنگی مدارس علاوه بر مأموریت خود یک عنوان ستادی نیز پیدا کرده و مطابق با مأموریت ستادی خود در سطح استان انجام وظیفه می­نماید :

-     تشکیل ستاد اردویی : برنامه ریزی اردوهای فرهنگی از جمله اردوی زیارتی قم- جمکران بصورت ماهانه، هدف مند و برنامه ریزی شده

-        تشکیل ستاد نمایشگاهی : تهیه محتوای دینی و فرهنگی نمایشگاهها و هماهنگی و اجرای آنها در سطح مدارس

-     تشکیل ستاد نشریات دینی و فرهنگی : ایجاد زمینه انتشار نشریه دینی و فرهنگی در هر مدرسه توسط دانش آموزان و نیز انتشار نشریه دینی و فرهنگی واحد مرکزی

-        تشکیل ستاد هیئات مذهبی :

-        تشکیل ستاد نخبگان علمی مدارس : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده و اجرای برنامه های فرهنگی خاص

-        تشکیل ستاد ارتقاء سطح علمی : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده و هماهنگی جهت اجرای برنامه های علمی خاص

-     تشکیل ستاد فارغ التحصیلان برجسته مدارس : برنامه ریزی ارتباط مستمر و سازنده جهت جلب حمایت و پشتیبانی همه جانبه علمی، فرهنگی و ... در مدارسی که فارغ التحصیل شده اند.

-     تشکیل ستاد مشاوره دینی : برنامه ریزی و اجرای راهکارهای مشاوره و پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان از طرق مختلف نظیر مراجعات حضوری، مشاوره تلفنی، پیامک، ایمیل، نامه، نشریه و ...

-        استفاده از ظرفیتها و امکانات فرهنگی مدارس : بهره­برداری از تابلوهای مدارس، نمازخانه

ساختار اجرائی :

-     تشکیل شورایی با عنوان شورای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی مدرسه متشکل از طلاب و روحانیون جوان فارغ التحصیل از همان مدرسه، مدیر مدرسه، معاون مدرسه، معاون پرورشی مدرسه

-     این شوراها زیر نظر شورای مرکزی برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی مدارس تهران متشکل از نماینده وزیر آموزش و پرورش، نماینده معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، و دیگر اشخاص با انتخاب و تعیین این دو مرکز فعالیت می­کنند.

وظایف شوراها :

o       تهیه اسناد راهبردی شورای فرهنگی مدرسه شامل :

§        اساسنامه شورای فرهنگی

§        چشم انداز

§        بیانیه مأموریت

§        ...

o       برنامه ریزی فرهنگی با در نظر گرفتن :

§        وضعیت موجود (نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهدیدها، آسیب ها و راهکارها)

§        وضعیت مطلوب (چشم انداز و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت)

§        مسیر راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب (برنامه های کوتاه مدت سالانه و بلند مدت)

o       هماهنگی و اجرای برنامه های فرهنگی در سطح مدرسه

o       کنترل و نظارت، ارزیابی و بررسی راهکارهای رفع نواقص، رشد و توسعه

نقاط برجسته طرح :

-        گروهبندی دانش آموزان ، تعیین مربی روحانی و تداوم ارتباط سازنده

-        گروهبندی معلمان پرورشی، تعیین مربی روحانی و تداوم ارتباط سازنده

-        توجه ویژه به نخبگان دینی و علمی

-        آموزش معلمان پرورشی و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد

-        آموزش فارغ التحصیلان مدارس و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد

-        آموزش پدر و مادر دانش آموزان و به کارگیری به عنوان مربیان نهاد

-        آموزش تربیتی خانواده های دانش آموزان

-        جریان سازی فکری و مذهبی

-        نقش آفرینی برای هر مدرسه و ایجاد حس مشارکت و رقابت

-        سازماندهی ارتباطات حوزه و مدارس (ارتباط مکتوب با دانش آموزان و معلمان، نشریه عمومی)

-        ارتباطات شبکه ای بین گروهها و مدارس

-        استفاده از همه ظرفیتهای فرهنگی

-        مطالعات مبنایی، راهبردی و کاربردی پیرامون نیازمندیهای دانش آموزان ، تربیت جوانان و ... (جبران ضعف تئوریک)

-        تعریف حلقه واسطه اتصال و ارتباط بین مراکز و شخصیتهای دینی با دانش آموزان و خانواده آنان