برنامه ریزی فعالیتهای فرهنگی و اردویی جوانان با توجه به ابعاد نیازمندی تربیتی و روش ها و راهکارهای فرهنگی

دانلود جداول برنامه و بودجه : دریافت

مقدمه

تربیت اصلی ترین رویکرد پیامبران و امامان بوده است و اهمیت آن در رشد و تکامل بشر بقدری است که بر تعلیم مقدم شده است، لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَة (آل عمران 164)، در زمان غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  ادامه راه و روش ائمه معصومین توسط سربازان آن حضرت آنجایی اهمیت چندان پیدا می کند که جبهه باطل در برابر جامعه اسلامی و جوانان از هیچ اقدام تهاجمی در جهت نفوذ و تسلط فکری و فرهنگی دریغ نمی کند بر این اساس لازم است با هدف رشد و تکامل همه جانبه جوانان و ایجاد توانمندی فکری، روحی و معنوی لازم جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن رویکرد اصلی هر گونه اقدامات فرهنگی و آموزشی، تربیت صحیح بر مبنای آموزه های دین مبین اسلام باشد.

اهداف

(تکامل در تمایلات، افکار و انگیزه عمل)

-       تربیت، رشد و تکامل همه جانبه نوجوانان و جوانان مطابق با آموزه ها و روشهای دینی ،

-       ایجاد توانمندی فکری، روحی و معنوی لازم جهت مقابله با جریانات تهاجمی فکری و فرهنگی،

-       ایجاد انگیزه و روحیه پرتلاش جهت پیمودن عرصه های معنوی و علمی و دست یابی به موفقیت های روزافزون،

روش

(برنامه ریزی، هماهنگی، اجراء)

-       برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی با رویکرد تربیتی بر اساس :

o      نیازمندیهای همه جانبه (اخلاقی، علمی، روحی و روانی، جسمی و بدنی) جوانان،

o      استعدادها ، علاقه مندیها و تمایلات مثبت جوانان،

o      شرایط محیطی (نیازهای بومی، امکانات و توانمندیها و...) و اقتضائات زمانی و مکانی،

-       هماهنگی برنامه ها،

-       اجرای برنامه ها،

برنامه ها

توضیح : هر برنامه از دو رکن تشکیل یافته است : موضوع و قالب (روش) ، بنابراین لازم است ابتداء به تفکیک، نظام موضوعات را بررسی نموده و سپس قالبها و روشهای پرداختن به آن موضوعات معرفی گردد، در جدول نهایی با پیوند هر موضوع با یک یا چند قالب ، برنامه ها شکل گرفته و به تبیین مراحل و زمانبندی برنامه ها خواهیم پرداخت.

الف) موضوعات

نظام موضوعات تربیتی و آموزشی بر اساس سه رکن :

-       نیازسنجی (نیازمندیها و ضرورتهای نوجوانان)،

-       نظرسنجی (استعدادها و تمایلات نوجوانان)،

-       شرایط ،

در سه محور :

-       اخلاقی و معنوی،

-       علمی و اعتقادی،

-       جسمی (روح و روان و بدن)،

بر اساس اولویت­بندی­های انجام شده عبارتند از :

الف ) اخلاقی و معنوی :

o      دعا و مناجات و توسل،

o      احترام گذاشتن (به والدین، معلمان، دوستان و...)

o      اخلاق خوب و بد (خصلتها و معضلات اخلاقی) :

§       گفتارنیک، خلق نیکو، معاشرت و روابط اجتماعی صحیح،

§       دروغ، غیبت، تهمت، تمسخر و اشکال پیشرفته و امروزی آن،

§       ایثار و گذشت، .... حسد، کبر، بخل و... و نقش آن در زندگی،

o      گناه و آثار آن (چرا گناه نکنیم؟)

o      دوست خوب (انتخاب، تعامل و...)

o      رسانه و آثار آن (تلویزیون، اینترنت، ماهواره، بلوتوث و...)

 

ب ) علمی و اعتقادی :

o      قرآن و روایت :

§       داستانهای پندآموز،

§       معجزات و کرامات قرآن،

§       اهمیت یادگیری روخوانی و تجوید

o      پیامبران وامامان علیهم السلام :

§       معرفی و شناخت آنان (زندگینامه)،

§       سیره و آداب زندگی آنان،

o      زیباییهای دین اسلام :

§       عشق و محبت

§       لذت­های واقعی

§       دین کامل (برنامه زندگی)

§       سعادت دینا و آخرت (آثار دنیوی و اخروی)

§       رشد و تکامل انسان

o      علم و اهمیت آن در زندگی و دنیای امروز

§       موفقیت در سایه پیشرفت علمی

§       اهمیت مطالعه و کتابخوانی

§       همت و تلاش مضاعف در تحصیل علم

o      احکام اسلامی :

§       اهمیت تقید به احکام (واجبات و محرمات)

§       احکام مبتلابه :

·       تقلید،

·       بلوغ، غسل و جنابت،

·       نماز و روزه،

·       روابط (نگاه، حجاب و عفاف)،

o      ستون دین ، نماز

o      قیامت، بهشت و جهنم

o      حکومت اسلامی و ولایت فقیه :

§       اهداف حکومت اسلامی،

 

§       اهمیت نقش و جایگاه ولی فقیه،

o      انقلاب اسلامی و دفاع مقدس :

§       ایران در دنیای امروز (اقتصاد وسیاست، علم، فرهنگ)،

§       علل و عوامل تهاجم علیه ایران (نظامی، فرهنگی، جنگ نرم...)،

§       شخصیتهای انقلاب، شناخت فتنه و فتنه گران در انقلاب،

§       خاطرات آموزنده شهداء،

o      مهدویت و حکومت جهانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

§       ویژگیهای آخرالزمان و دوران ظهور

§       ویژگیهای یاران امام زمان و وظایف منتظران

 

ج‌)    جسمی و بدنی :

o      ورزش و نرمش

o      تغذیه و بهداشت (آموزه ها و دستورات اسلامی)

o      آرامش روان و اعصاب (آموزه ها و دستورات اسلامی)

ب ) قالب ها :

1-     مراسمات :

o      سخنرانی، پرسش و پاسخ،

o      دعا ، مناجات و توسل،

o      نمایش فیلم، پاورپوینت ،

o      جنگ­های شادی (سرود، تأتر، مسابقه و...)

2-     جلسات :

o      گفتگوهای صمیمانه،

o      کارگاه عملی(مشارکت فعال نوجوانان در مباحث و تولید محصول)،

o      کلاس درس،

o      خصوصی (چهره به چهره) و مشاوره،

o      میزگرد و مناظره،

3- مسابقات و سرگرمی :

o      ورزشی،

o      علمی و اعتقادی،

4- فضاسازی :

o      نمایشگاه

o      تابلوهای متن و تصویر (نصب در نقاط مختلف)

o      ساخت فضای مناسب (سنگر و جبهه و جنگ، خیمه و...)

5-    دیدار و بازدید :

o      دیدار با بزرگان (شخصیتهای اخلاقی و معنوی، علمی، سیاسی و...)

o      بازدید از مراکز فرهنگی و علمی (موزه­ها، کتابخانه­ها، نشریات، کارخانه­ها و...)

 

تذکرات :

-     موضوعات برحسب نیازهای روحی روانی و بایسته های تربیت دینی انتخاب شده اند و از میان موضوعات مختلف دینی بر حسب اولویت انتخاب شده اند و عمدتاً موضوعات کلیدی در تربیت و تبلیغ دین می باشند.

-     موضوعاتی که به فضای صمیمی تری جهت طرح و بحث نیاز دارند در قالب حلقه های معرفت و بقیه موضوعات در قالب کلاس یا کارگاه تنظیم شده است.

-       موضوعاتی که از جذابیت بیشتری برخوردارند در قالب مراسم سخنرانی تنظیم شده اند.

-     برخی موضوعات مانند حکومت اسلامی، ولایت فقیه، فتنه و .... ممکن است در نظر اول برای این مخاطب (نوجوانان) نامناسب یا زودهنگام به نظر برسد اما با توجه به ضرورت طرح این مباحث و نیز لزوم ایجاد پیش زمینه های فکری برای مقابله با شبهات آتی لازم است که در حد قابل فهم و ساده این مطالب بیان شود.

-     موضوعات ورزشی و هنری نیز با حضور مربیان بصورت هدفمند هدایت شده و بهره برداری تربیتی و آموزشی خواهد شد.

-     در برنامه ریزی آموزشی حاضر، در مورد موضوعات علمی نظیر فیزیک، شیمی، زیست و ... به نظر می رسد با توجه به پرداختن مدارس بطور کامل به این موضوعات، اولویتی در نیازهای جوانان بخصوص در عرصه فرهنگی و معنوی ندارند لذا بر موضوعات عملی مذهبی و اعتقادی، اخلاقی و معنوی تأکید بیشتری شده است.

-     در صورت امکان در جلسات و مراسمات از ابزار نوین تبلیغی و امکانات رسانه ای (پخش فیلم و پاورپوینت و ... ) استفاده خواهد شد.

-     از آنجا که فضای جبهه و جنگ و دفاع مقدس فضایی بسیار مناسب برای غنای روحیه سلحشوری و حماسه آفرینی و هیجان دانش آموزان است (همچنانکه مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله تأکید داشته اند) و نیز از طرفی شهداء و رزمندگان و فرماندهان جنگ در زمینه اخلاق، رفتار و ... در همه ابعاد و جنبه های زندگی (تحصیل علم، ورزش، معنویت و...) بهترین الگو برای جوانان و نوجوانان به شمار می روند، پیشنهاد می شود شاکله اردو و فضای اردو با برنامه های پیشنهاد شده از جمله فضاسازی، شبی با شهداء، نمایشگاه و سازماندهی نظامی دانش آموزان ، یک فضای معنوی و پرشوری مانند دوران دفاع مقدس حاکم شود.

-     بودجه موردنیاز تنها شامل نیروی انسانی و جوایز می باشد و دیگر هزینه ها نظیر بودجه مصرفی و هزینه امکانات و وسایل لحاظ نشده است.(طبعاً به عهده مجموعه می باشد)

-     موضوع جوایز جدی گرفته شود چرا که اولاً یکی از مهمترین ابزار نفوذ کلام و مدیریت یک مربی جایزه می باشد ثانیا جوایز فرهنگی خود اثر گذاری قابل توجهی خواهند داشت.


جداول برنامه ها (برنامه و بودجه)

به دلیل محدودیت فضای ین وبلاگ درج این جداول ممکن نشد، در فایل ضمیمه دانلود نمایید.

نمونه جداول :

  

عنوان برنامه

حلقات معرفت

توضیحات

10 حلقه معرفت  با موضوعات :

1-     احترام، اخلاق خوب و بد

2-     گناه و آثار آن

3-   زیباییهای دین 1

4-   زیباییهای دین 2

5-    نماز ستون دین

6-    قیامت، بهشت و جهنم

7-   دوست خوب، رسانه

8-   مهدویت (امام زمان ع و دوران ظهور)

9-    احکام اسلامی

10-   موضوع­آزاد (به­تشخیص­مربی­ودرخواست­نوجوانان)

(برخی سرفصلهای این موضوعات قبلاً در قسمت برنامه ها ذکر شد.)

در قالب تشکیل گروههای صمیمی و گفتگو با مربی و مسابقه

زمانبندی

در طول 4 روز (ساعت آن در جدول برنامه ها خواهد آمد)

امکانات مورد نیاز

مکان مناسب، وسایل صوتی مناسب، تخته وایت برد (به تعداد هر حلقه)

بودجه نیروی انسانی

مربی (به ازای هر 50 نفر): 10نفرساعت×150.000ریال=1.500.000ریال

بودجه مصرفی

جوایز(1نفر از 20نفر در هر حلقه) :1جایزه×10حلقه×20.000ریال=200.000ریال

 جدول زمانبندی روزانه برنامه ها

 

روز اول

8-9

حلقه معرفت 1

9.15-10.15

حلقه معرفت 2

11-12

حلقه معرفت 3

12.15-1.15

کلاس 1

15.30-17

بازدید علمی

17.30-19

دیدار با امام

شب

داستانهای قرآنی-زیارت عاشورا

  

روز دوم

8-9

کلاس 2

9.15-10.15

حلقه معرفت 4

11-12

حلقه معرفت 5

12.15-1.15

حلقه معرفت 6

15.30-17

مهارت و هنر 1

17.30-19

راپل

شب

شبی با شهداء- دیدار با بزرگان

  

روز سوم

8-9

کلاس 3

9.15-10.15

حلقه معرفت 7

11-12

حلقه معرفت 8

12.15-1.15

حلقه معرفت 9

15.30-17

مهارت و هنر2

17.30-19

تیراندازی

شب

امام شناسی-دعای توسل

  

روز چهارم

8-9

کلاس 4

9.15-10.15

حلقه معرفت 10

11-12

مناظره

12.15-1.15

انشاء (نوشتن خاطرات اردو) یا آزمون نهائی

15.30-17

پینت بال

17.30-19

استخر

شب

اختتامیه

 جدول نهائی برنامه و بودجه

الف ) یک دوره چهارروزه :

عنوان برنامه

بودجه به ریال

به ازای هر 50 نفر

بودجه به ریال

به ازای 2000 نفر

دعای توسل

----

100.000

زیارت عاشورا

----

100.000

داستانهای قرآنی

----

550.000

شبی با شهداء

----

550.000

امام شناسی

----

550.000

حلقات معرفت (10حلقه)

1.700.000

68.000.000

کلاس (4جلسه)

800.000

32.000.000

مهارت و هنر (2کارگاه)

950.000

38.000.000

راپل

350.000

14.000.000

استخر

350.000

14.000.000

پینت بال

350.000

14.000.000

تیراندازی

450.000

18.000.000

بازدید از موزه

150.000

6.000.000

دیدار با امام

150.000

6.000.000

دیدار با بزرگان

----

500.000

انتخاب بهترین ها

----

600.000

مشاوره

350.000

14.000.000

سازماندهی گروهها

----

350.000

اختتامیه

----

450.000

جمع کل (2000نفر)

227.000.000

 ب ) هزینه برنامه های جانبی (کل دوره ها)

عنوان برنامه

بودجه به ریال

(کل دوره ها)

فضاسازی (ساخت فضای مصنوعی جبهه و جنگ)

1.500.000

فضاسازی (نمایشگاه دفاع مقدس)

1.500.000

فضاسازی ( نمایشگاه با موضوع مقام معظم رهبری)

1.500.000

فضاسازی (تهیه و نصب تابلوهایی شامل احادیث زیبا و جملات آموزنده)

1.500.000

فضاسازی (تهیه و نصب تابلوهایی شامل تصاویر مربوط به احکام اسلامی)

1.500.000

جمع کل

7.500.000

 

جمع کل بودجه پیشنهادی به ریال

235.250.000