در پی ارائه این طرح و برنامه، در معاونت تبلیغ نهاد رهبری در دانشگاه، دفتر مطالعات و برنامه ریزی تبلیغ  تشکیل شد.

طرح تفصیلی را دانلود نمایید: 

ضرورت:

1-     وجود پشتوانه تئوری و نظری جهت جامعیت ، پویایی ، رشد و گسترش فعالیت ها

2-     برنامه ریزی اصولی و روشمند فعالیتها مطابق با علوم روز مدیریت و برنامه ریزی

3-     تطابق محتوا، موضوع و روش فعالیتها با نیازها و اولویتهای هر زمان

اهداف :

1-     نهادینه کردن تفکر در برنامه ریزی و پشتیبانی فعالیتها

2-     بازنگری اهداف، روشها، اصول و سیاستهای گذشته و تبیین اسناد راهبردی و چشم انداز تبلیغی

3-     آسیب شناسی فعالیتهای گذشته و ارائه راهکارهای بهره وری ، رشد و توسعه

4-     ابداع و نوآوری در موضوع فعالیت ها و اصول و روشها

سیاستهای عملکرد :

1-     پژوهشهای گروهی : شناسایی و سازماندهی گروههای پژوهشی در جهت اهداف مطالعات تبلیغی

2-     پژوهشهای فردی : انجام پژوهشها و تحقیقات (میدانی و کتابخانه ای) از طریق واگذاری پروژه های مطالعاتی به محققان

3-     مشاوره و کارشناسی : مصاحبه و مشاوره با کارشناسان و صاحبنظران بصورت فردی و گروهی( سلسله جلسات و نشستهای کارشناسی ، گفتگو و تبادل آراء)

4-     سازماندهی و بهره وری افکار : نظرسنجی و ارزیابی و بررسی ایده ها، طرحها ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و تظارب آراء

برنامه ها پیشنهادی :

1-      تهیه بانکهای آمار و اطلاعات تبلیغ : جمع آوری اطلاعات و آمار تبلیغی از شاخصها و موضوعات مورد نیاز نظیر بانک اطلاعات دانشگاهها، بانک اطلاعات مبلغان، بانک اطلاعات محتوای تبلیغی و...

2-     تهیه بانک ایده ها : جمع آوری نظریات ، انتقادات و پیشنهادات مبلغان ، صاحبنظران و مخاطبان تبلیغ

3-     تهیه بانک تجربیات تبلیغ : جمع آوری تجربیات تبلیغی مبلغان موفق از طریق گفتار پژوهی، مکاتبه، سخنرانی و... و بهره برداری آموزشی و ارائه به مبلغان در قالب های متنوع مانند : جلسات آموزشی ، جزوه ، نشریه ، فیلم و...

4-     تهیه اسناد راهبردی تبلیغ : تدوین اساسنامه ، چشم انداز ، استراتژیهای تبلیغی، اصول و سیاستها ، آیین نامه ها و ...

5-     انتشار نشریه «اندیشکده تبلیغ» : ایجاد دریچه ارتباطی با مبلغان و صاحبنظران تبلیغ به منظور رشد و تعمیق افکار

6-     تهیه سیستم ارتباطات الکترونیکی : سیستم ارتباطی با مبلغ و پشتیبانی علمی و اطلاع رسانی و دربردارنده بانکهای اطلاعاتی

7-     تدوین کتاب « تبلیغ دانشگاهی » : تهیه متنی به منظور تدریس، آزمون ورودی، و...


نظام موضوعات فرایند مطالعات دفتر مطالعات و برنامه ریزی :

  الف. مراحل فرآیند :

    1. آسیب‏ شناسى وضع کنونى و نقد فرآیند تبلیغى موجود.

    2. بررسى وضعیت مطلوب (به استناد آراى صاحبنظران، بررسى نمونه‏هاى موفق تبلیغى و...)

    3. ارائه طرح‏هاى کاربردى (برنامه‏ریزى تبلیغى).

 ب. موضوعات قابل بررسى در مراحل فوق:

 ارکان تبلیغ:

    1. مبلغ

    2. مخاطب و فضاى تبلیغى

    3. روش‏ها و مدلهاى تبلیغ

    4. محتواى تبلیغ

    5. مدیریت تبلیغ (سازماندهى و پشتیبانى تبلیغ، برنامه‏ریزى، آموزش و تربیت، اعزام، نظارت و ارزیابى و...)

 1. مبلغ:

    جذب:

    - معیارها و ملاک‏هاى جذب مبلغ (صلاحیتها، استعدادها و توانمندیها).

    - شناسایى و کشف نخبگان تبلیغى (نخبه گزینى، نخبه در انگیزه، اندیشه، مهارت و فعالیت).

    - مبلغ موفق:

    - شاخصه‏ها و ویژگى‏هاى مبلغ ایده‏آل (نقطه هدف).

    - نظام فکرى و اعتقادى مبلغ موفق در ارتباط با تبلیغ، دانشگاه و دانشجو، حوزه و...

    - تبیین ابعاد علمى و دانشى، مهارتى، رفتارى و اخلاقى و عملکرد تبلیغى یک مبلغ موفق.

    - تبیین منشور اخلاقى و رفتارى مبلغ دانشگاهى (آداب برخورد، جذب و ارتباطگیرى، معاشرت و...).

    - شرح وظایف مبلغ  نهاد (ایام تبلیغ و غیر آن).

    (- ابتکار و تکاپو به جاى انفعال  به واسطه جریان‏سازى تبلیغى).

 2. مخاطب و فضاى تبلیغى:

    - دانشجو:

    - نیازمندیهاى علمى، فکرى، روحى و روانى، اخلاقى و معنوى دانشجویان و ضرورتهاى تبلیغى متناسب.

    - بررسى رفتار و عملکرد دانشجویان در ارتباط با مبلغ.

    - شخصیت‏شناسى دانشجویان و اولویتهاى تبلیغى (تنوع کمى و کیفى تیپ‏هاى مختلف و نیازهاى آنان).

    - فضاى تبلیغى دانشگاه:

    - آسیب‏شناسى تبلیغ در خوابگاه‏ها و اتاقهاى دانشجویى، راهکارها و روشهاى تبلیغ در این محیط.

    - بررسى تبلیغ  در کلاسهاى درس و فضاهاى دیگر نظیر سلف سرویس و...

    - بررسى ظرفیتهاى موجود و فرصتهاى تبلیغى در فضاى دانشگاه.

    - تناسب محیطى هر دانشگاه با روحیات و عملکرد مبلغین مختلف.

 3. روشها و مدلهاى تبلیغ:

    - اهداف (مقدم بر روش و روش‏ساز):

    - تبیین اهداف عینى و چشم‏انداز تبلیغى.

    - اصول و سیاستهاى تبلیغ دانشگاهى و استراتژى تبلیغى.

    - نقش و جایگاه مبلغ در دانشگاه و میزان اثرگذارى در مقایسه با دیگر عوامل تربیتى و تهدیدات تربیتى.

    - تبلیغ نوین: (روش‏هاى نوین تبلیغى).

    - روش‏شناسى تبلیغ نوین بر اساس فرصتها و ضرورتهاى نوین.

    - بررسى فرصتها و موانع و مشکلات و تهدیدات تبلیغ و ارائه راهکار.

    - نیازمندیها و اولویت‏هاى تبلیغى (اولویت در روشها).

    - روش‏هاى نوین تبلیغ و تبیین ویژگیهاى کمى و کیفى آن.

    - بهره‏ورى و ارتقاء:

    - بررسى راهکارهاى بهره‏ورى توان تبلیغى و افزایش کارآمدى (شناسایى شاخصهاى کمى و کیفى ارتقاء و بهبود).

    - بهره‏مندى بهینه از امکانات تبلیغى.

    - بررسى مهارتهاى تبلیغى مورد نیاز. (ارتقاء سطح مهارتى مبلغان).

    - بررسى شرایط و ویژگیهاى زمانى و مکانى مطلوب تبلیغى.

    - ارتباطگیرى و برخورد:

    - ارتباط چهره به چهره (فرصتها و تهدیدات، بایدها و نبایدها، روش‏هاى برقرارى ارتباط و...)

    - شروع و تداوم ارتباط (فردى و جمعى).

    - تعامل و ارتباط مبلغ با مسئولین دانشگاه، اساتید، تشکلها و...

    - ارتباط مستمر و برنامه‏هاى تدام ارتباط.

    - تبلیغ و مشاوره

    - تبلیغ و مدیریت فرهنگى:

    - بررسى فعالیت‏هاى فرهنگى مبلغ مانند برگزارى نمایشگاه و...(نوع، محدوده، شرایط، الزامات و...)

    - ارتباط و تعامل مبلغ با مسئولان و فعالان فرهنگى.

    - فضاسازى تبلیغى (فضاسازى محیط).

    - تبلیغ گروهى:

    - آثار و برکات تبلیغ گروهى.

    - فعالیت‏هاى گروهى قابل اجراء (ظرفیتهاى موجود).

    - آسیب‏شناسى و بررسى فرصتها و تهدیدات، مزایا و آفات تبلیغ گروهى.

    - شرایط و الزامات تبلیغ گروهى.

    - گروه‏هاى ثابت تبلیغى و ارتباط مستمر با دانشگاه.

    - گروه‏هاى تخصصى و موضوعى.

    - بررسى الگوى‏هاى تبلیغى:

    - بررسى نمونه‏هاى تبلیغى موفق (مراکز دیگر، دیگر مذاهب و ادیان و...)

    - بررسى عملکردهاى موفق تبلیغى و نوآورى‏ها و ابتکارات آنان.

    - بررسى تجربیات تبلیغى مبلغان موفق.

    - بررسى روشهاى تربیت، آموزش و سازماندهى مبلغ در دیگر مراکز.

 4. محتواى تبلیغ:

    - تبیین اصول، ضرورتها، الزامات (بایدها و نبایدها) و ویژگیهاى محتواى تبلیغى یک مبلغ.

    - تبیین نظام موضوعى محتواى تبلیغى و تعیین اولویت‏هاى ثابت (بر اساس نیازهاى مخاطب) و متغیر (بر اساس شرایط و    نیازهاى روز).

    - بررسى روشهاى تعیین موضوع تبلیغ (پیوستگى با مسائل عینى و جارى، نظرخواهى و نظرسنجى، بر اساس آمار و اطلاعات میدانى و...)

    - پشتیبانى محتوایى مبلغ (بانک اطلاعات).

    - ارائه برنامه تبلیغى (شامل موضوع و محتوا و...) توسط هر مبلغ (قبل از اعزام).

 5. مدیریت تبلیغ:

    - سازماندهى:

    - تشکل خانواده تبلیغى.

    - ملاک‏ها و معیارهاى دسته‏بندى و تعیین سطوح مبلغان.

    - گروه‏بندى و تشکیل تیم‏هاى تبلیغى.

    - تشکیل گروه آماده به کار.

    - گروه‏هاى تخصصى مبلغان و فعالیتهاى پژوهشى و آموزشى آنان (و اعزام‏هاى تخصصى)

    - تعریف ارتباط و تعامل مبلغ با نهاد در طول سال و ایام تبلیغى.

    - شاخص‏هاى ارتقاء و توسعه سازمانى.

    - کانون مبلغان.

    - کانون نخبگان.

    - برنامه‏ریزى:

    - مطالعات، پژوهش و تحقیق (پژوهشکده تبلیغى).

    - اصول و قواعد و ارکان برنامه‏ریزى.

    - ابتکار و نوآورى در برنامه‏ریزى.

    - برنامه تبلیغى سالانه هر مبلغ و هر دانشگاه.

    - برنامه‏ریزى پویا، منعطف، پرقدرت، پرظرفیت، تأثیرگذار، داراى جنبه کانونى.

    - جلسات نقد و بررسى و توجه به عقلانیت جمعى.

    - آموزش مبلغ:

    - بررسى نیازمندیهاى علمى، مهارتى، مدیریتى و... مبلغان دانشگاه.

    - بررسى ساختار سازمانى مناسبت جهت آموزش و تربیت مبلغان.

    - بازنگرى اهداف و روشهاى آموزشى.

    - برنامه‏ریزى آموزشى، موضوعات آموزشى، کمیت و کیفیت آموزش.

    - آموزش‏هاى تخصصى.

    - آموزش‏هاى تکمیلى.

    - روش‏هاى نوین آموزشى.

    - آموزش متناسب با کاربرد، کارآمدى، نیاز دانشگاه‏ها.

    - آموزش پژوهش محور (جایگاه و میزان اهمیت تحقیق و پژوهش در آموزش مبلغ.

    - انتقال و آموزش تجربیات.

    - تربیت مبلغ:

    - بررسى نیازمندیهاى اخلاقى، روحى روانى، عاطفى، معنوى مبلغان دانشگاه.

    - بررسى ابعاد تربیتى و موضوعات تربیتى.

    - بازنگرى اهداف و روشهاى تربیتى مبلغان.

    - برنامه‏ریزى تربیتى و ایجاد زمینه رشد و ارتقاء سطح تربیتى مبلغان.

    - توجه به ویژگى‏هاى کلیدى نظیر اخلاص، انگیزه و... و برنامه‏ریزى جهت افزایش رشد آنها.

    - اعزام:

    - کیفیت اعزام (الزامات، بایدها و نبایدها و ویژگیهاى اعزام مطلوب و...).

    - کمیت اعزام (اولویتها، تناسب‏ها، زمان و مکان و شرایط اعزام و...).

    - بررسى عرضه و تقاضا در اعزام مبلغ (نقاط قوت و ضعف و...).

    - جلسات توجیهى اعزام.

    - گزارشات تبلیغى و استخراج اطلاعات و بهره‏ورى از آن‏ها.

    - بانک اطلاعات دانشگاه‏ها.

    - پرونده‏هاى مناطق تبلیغى (شامل مشخصات و سوابق بحث‏هاى مبلغ اعزامى در هر دانشگاه).

    - پرونده‏هاى اعزام مبلغان.

    - هماهنگى و کنترل و نظارت تبلیغ در ایام اعزام مبلغ و قبل و بعد آن.

    - برنامه‏ریزى بلند مدت اعزام‏هاى تبلیغى..

    - اعزام‏هاى گروهى (آسیب‏ها و منافع و...)

    - تبیین وظایف دفاتر نهاد (استقبال، اعلام و اطلاع رسانى، برنامه‏ریزى، هماهنگى، نظارت و...)

    - تبیین وظایف مسئولین دانشگاه‏ها و نقش افراد مؤثر و تشکلها و...).

    - پشتیبانى و حمایت مبلغان:

    - ملاکها و معیارهاى پرداخت حق‏التبلیغ.

    - حقوق و مزایا و تشویق و برنامه‏هاى تفریحى، زیارتى.

    - حمایت‏هاى نقدى و غیرنقدى خانواده مبلغان و فرزندان و ارائه تسهیلات.

    - پشتیبانى علمى و اطلاع رسانى به مبلغان (پشتیبانى فکرى، نرم‏افزارى).

    - پشتیبانى در ایام اعزام و تبلیغ (مبلغ و خانواده وى).

    - پشتیبانى ویژه نخبگان.

    - کنترل و نظارت:

    - بررسى شیوه‏هاى نوین ارزیابى دقیق عملکرد مبلغان.

    - شرح وظایف مبلغ و تعهد کارى و ارزیابى آن.

    - کارنامه تبلیغى (انعکاس کمیت و کیفیت و تحلیل فعالیت‏هاى مبلغ در ایام تبلیغ و غیر آن).

    - آئین نامه‏هاى انظباطى.

    - پایان کار مبلغ و قطع همکارى (تسویه و پالایش).