در پی ارائه این طرح و برنامه، در معاونت تبلیغ نهاد رهبری در دانشگاه، دفتر مطالعات و برنامه ریزی تبلیغ تشکیل شد.
ضرورت:
1- وجود پشتوانه تئوری و نظری جهت جامعیت ، پویایی ، رشد و گسترش فعالیت ها
2- برنامه ریزی اصولی و روشمند فعالیتها مطابق با علوم روز مدیریت و برنامه ریزی
3- تطابق محتوا، موضوع و روش فعالیتها با نیازها و اولویتهای هر زمان
اهداف :
1- نهادینه کردن تفکر در برنامه ریزی و پشتیبانی فعالیتها
2- بازنگری اهداف، روشها، اصول و سیاستهای گذشته و تبیین اسناد راهبردی و چشم انداز تبلیغی
3- آسیب شناسی فعالیتهای گذشته و ارائه راهکارهای بهره وری ، رشد و توسعه
4- ابداع و نوآوری در موضوع فعالیت ها و اصول و روشها
سیاستهای عملکرد :
1- پژوهشهای گروهی : شناسایی و سازماندهی گروههای پژوهشی در جهت اهداف مطالعات تبلیغی
2- پژوهشهای فردی : انجام پژوهشها و تحقیقات (میدانی و کتابخانه ای) از طریق واگذاری پروژه های مطالعاتی به محققان
3- مشاوره و کارشناسی : مصاحبه و مشاوره با کارشناسان و صاحبنظران بصورت فردی و گروهی( سلسله جلسات و نشستهای کارشناسی ، گفتگو و تبادل آراء)
4- سازماندهی و بهره وری افکار : نظرسنجی و ارزیابی و بررسی ایده ها، طرحها ، نظرات ، انتقادات و پیشنهادات و تظارب آراء
برنامه ها پیشنهادی :
1- تهیه بانکهای آمار و اطلاعات تبلیغ : جمع آوری اطلاعات و آمار تبلیغی از شاخصها و موضوعات مورد نیاز نظیر بانک اطلاعات دانشگاهها، بانک اطلاعات مبلغان، بانک اطلاعات محتوای تبلیغی و...
2- تهیه بانک ایده ها : جمع آوری نظریات ، انتقادات و پیشنهادات مبلغان ، صاحبنظران و مخاطبان تبلیغ
3- تهیه بانک تجربیات تبلیغ : جمع آوری تجربیات تبلیغی مبلغان موفق از طریق گفتار پژوهی، مکاتبه، سخنرانی و... و بهره برداری آموزشی و ارائه به مبلغان در قالب های متنوع مانند : جلسات آموزشی ، جزوه ، نشریه ، فیلم و...
4- تهیه اسناد راهبردی تبلیغ : تدوین اساسنامه ، چشم انداز ، استراتژیهای تبلیغی، اصول و سیاستها ، آیین نامه ها و ...
5- انتشار نشریه «اندیشکده تبلیغ» : ایجاد دریچه ارتباطی با مبلغان و صاحبنظران تبلیغ به منظور رشد و تعمیق افکار
6- تهیه سیستم ارتباطات الکترونیکی : سیستم ارتباطی با مبلغ و پشتیبانی علمی و اطلاع رسانی و دربردارنده بانکهای اطلاعاتی
7- تدوین کتاب « تبلیغ دانشگاهی » : تهیه متنی به منظور تدریس، آزمون ورودی، و...
نظام موضوعات فرایند مطالعات دفتر مطالعات و برنامه ریزی :
الف. مراحل فرآیند :
1. آسیب شناسى وضع کنونى و نقد فرآیند تبلیغى موجود.
2. بررسى وضعیت مطلوب (به استناد آراى صاحبنظران، بررسى نمونههاى موفق تبلیغى و...)
3. ارائه طرحهاى کاربردى (برنامهریزى تبلیغى).
ب. موضوعات قابل بررسى در مراحل فوق:
ارکان تبلیغ:
1. مبلغ
2. مخاطب و فضاى تبلیغى
3. روشها و مدلهاى تبلیغ
4. محتواى تبلیغ
5. مدیریت تبلیغ (سازماندهى و پشتیبانى تبلیغ، برنامهریزى، آموزش و تربیت، اعزام، نظارت و ارزیابى و...)
1. مبلغ:
جذب:
- معیارها و ملاکهاى جذب مبلغ (صلاحیتها، استعدادها و توانمندیها).
- شناسایى و کشف نخبگان تبلیغى (نخبه گزینى، نخبه در انگیزه، اندیشه، مهارت و فعالیت).
- مبلغ موفق:
- شاخصهها و ویژگىهاى مبلغ ایدهآل (نقطه هدف).
- نظام فکرى و اعتقادى مبلغ موفق در ارتباط با تبلیغ، دانشگاه و دانشجو، حوزه و...
- تبیین ابعاد علمى و دانشى، مهارتى، رفتارى و اخلاقى و عملکرد تبلیغى یک مبلغ موفق.
- تبیین منشور اخلاقى و رفتارى مبلغ دانشگاهى (آداب برخورد، جذب و ارتباطگیرى، معاشرت و...).
- شرح وظایف مبلغ نهاد (ایام تبلیغ و غیر آن).
(- ابتکار و تکاپو به جاى انفعال به واسطه جریانسازى تبلیغى).
2. مخاطب و فضاى تبلیغى:
- دانشجو:
- نیازمندیهاى علمى، فکرى، روحى و روانى، اخلاقى و معنوى دانشجویان و ضرورتهاى تبلیغى متناسب.
- بررسى رفتار و عملکرد دانشجویان در ارتباط با مبلغ.
- شخصیتشناسى دانشجویان و اولویتهاى تبلیغى (تنوع کمى و کیفى تیپهاى مختلف و نیازهاى آنان).
- فضاى تبلیغى دانشگاه:
- آسیبشناسى تبلیغ در خوابگاهها و اتاقهاى دانشجویى، راهکارها و روشهاى تبلیغ در این محیط.
- بررسى تبلیغ در کلاسهاى درس و فضاهاى دیگر نظیر سلف سرویس و...
- بررسى ظرفیتهاى موجود و فرصتهاى تبلیغى در فضاى دانشگاه.
- تناسب محیطى هر دانشگاه با روحیات و عملکرد مبلغین مختلف.
3. روشها و مدلهاى تبلیغ:
- اهداف (مقدم بر روش و روشساز):
- تبیین اهداف عینى و چشمانداز تبلیغى.
- اصول و سیاستهاى تبلیغ دانشگاهى و استراتژى تبلیغى.
- نقش و جایگاه مبلغ در دانشگاه و میزان اثرگذارى در مقایسه با دیگر عوامل تربیتى و تهدیدات تربیتى.
- تبلیغ نوین: (روشهاى نوین تبلیغى).
- روششناسى تبلیغ نوین بر اساس فرصتها و ضرورتهاى نوین.
- بررسى فرصتها و موانع و مشکلات و تهدیدات تبلیغ و ارائه راهکار.
- نیازمندیها و اولویتهاى تبلیغى (اولویت در روشها).
- روشهاى نوین تبلیغ و تبیین ویژگیهاى کمى و کیفى آن.
- بهرهورى و ارتقاء:
- بررسى راهکارهاى بهرهورى توان تبلیغى و افزایش کارآمدى (شناسایى شاخصهاى کمى و کیفى ارتقاء و بهبود).
- بهرهمندى بهینه از امکانات تبلیغى.
- بررسى مهارتهاى تبلیغى مورد نیاز. (ارتقاء سطح مهارتى مبلغان).
- بررسى شرایط و ویژگیهاى زمانى و مکانى مطلوب تبلیغى.
- ارتباطگیرى و برخورد:
- ارتباط چهره به چهره (فرصتها و تهدیدات، بایدها و نبایدها، روشهاى برقرارى ارتباط و...)
- شروع و تداوم ارتباط (فردى و جمعى).
- تعامل و ارتباط مبلغ با مسئولین دانشگاه، اساتید، تشکلها و...
- ارتباط مستمر و برنامههاى تدام ارتباط.
- تبلیغ و مشاوره
- تبلیغ و مدیریت فرهنگى:
- بررسى فعالیتهاى فرهنگى مبلغ مانند برگزارى نمایشگاه و...(نوع، محدوده، شرایط، الزامات و...)
- ارتباط و تعامل مبلغ با مسئولان و فعالان فرهنگى.
- فضاسازى تبلیغى (فضاسازى محیط).
- تبلیغ گروهى:
- آثار و برکات تبلیغ گروهى.
- فعالیتهاى گروهى قابل اجراء (ظرفیتهاى موجود).
- آسیبشناسى و بررسى فرصتها و تهدیدات، مزایا و آفات تبلیغ گروهى.
- شرایط و الزامات تبلیغ گروهى.
- گروههاى ثابت تبلیغى و ارتباط مستمر با دانشگاه.
- گروههاى تخصصى و موضوعى.
- بررسى الگوىهاى تبلیغى:
- بررسى نمونههاى تبلیغى موفق (مراکز دیگر، دیگر مذاهب و ادیان و...)
- بررسى عملکردهاى موفق تبلیغى و نوآورىها و ابتکارات آنان.
- بررسى تجربیات تبلیغى مبلغان موفق.
- بررسى روشهاى تربیت، آموزش و سازماندهى مبلغ در دیگر مراکز.
4. محتواى تبلیغ:
- تبیین اصول، ضرورتها، الزامات (بایدها و نبایدها) و ویژگیهاى محتواى تبلیغى یک مبلغ.
- تبیین نظام موضوعى محتواى تبلیغى و تعیین اولویتهاى ثابت (بر اساس نیازهاى مخاطب) و متغیر (بر اساس شرایط و نیازهاى روز).
- بررسى روشهاى تعیین موضوع تبلیغ (پیوستگى با مسائل عینى و جارى، نظرخواهى و نظرسنجى، بر اساس آمار و اطلاعات میدانى و...)
- پشتیبانى محتوایى مبلغ (بانک اطلاعات).
- ارائه برنامه تبلیغى (شامل موضوع و محتوا و...) توسط هر مبلغ (قبل از اعزام).
5. مدیریت تبلیغ:
- سازماندهى:
- تشکل خانواده تبلیغى.
- ملاکها و معیارهاى دستهبندى و تعیین سطوح مبلغان.
- گروهبندى و تشکیل تیمهاى تبلیغى.
- تشکیل گروه آماده به کار.
- گروههاى تخصصى مبلغان و فعالیتهاى پژوهشى و آموزشى آنان (و اعزامهاى تخصصى)
- تعریف ارتباط و تعامل مبلغ با نهاد در طول سال و ایام تبلیغى.
- شاخصهاى ارتقاء و توسعه سازمانى.
- کانون مبلغان.
- کانون نخبگان.
- برنامهریزى:
- مطالعات، پژوهش و تحقیق (پژوهشکده تبلیغى).
- اصول و قواعد و ارکان برنامهریزى.
- ابتکار و نوآورى در برنامهریزى.
- برنامه تبلیغى سالانه هر مبلغ و هر دانشگاه.
- برنامهریزى پویا، منعطف، پرقدرت، پرظرفیت، تأثیرگذار، داراى جنبه کانونى.
- جلسات نقد و بررسى و توجه به عقلانیت جمعى.
- آموزش مبلغ:
- بررسى نیازمندیهاى علمى، مهارتى، مدیریتى و... مبلغان دانشگاه.
- بررسى ساختار سازمانى مناسبت جهت آموزش و تربیت مبلغان.
- بازنگرى اهداف و روشهاى آموزشى.
- برنامهریزى آموزشى، موضوعات آموزشى، کمیت و کیفیت آموزش.
- آموزشهاى تخصصى.
- آموزشهاى تکمیلى.
- روشهاى نوین آموزشى.
- آموزش متناسب با کاربرد، کارآمدى، نیاز دانشگاهها.
- آموزش پژوهش محور (جایگاه و میزان اهمیت تحقیق و پژوهش در آموزش مبلغ.
- انتقال و آموزش تجربیات.
- تربیت مبلغ:
- بررسى نیازمندیهاى اخلاقى، روحى روانى، عاطفى، معنوى مبلغان دانشگاه.
- بررسى ابعاد تربیتى و موضوعات تربیتى.
- بازنگرى اهداف و روشهاى تربیتى مبلغان.
- برنامهریزى تربیتى و ایجاد زمینه رشد و ارتقاء سطح تربیتى مبلغان.
- توجه به ویژگىهاى کلیدى نظیر اخلاص، انگیزه و... و برنامهریزى جهت افزایش رشد آنها.
- اعزام:
- کیفیت اعزام (الزامات، بایدها و نبایدها و ویژگیهاى اعزام مطلوب و...).
- کمیت اعزام (اولویتها، تناسبها، زمان و مکان و شرایط اعزام و...).
- بررسى عرضه و تقاضا در اعزام مبلغ (نقاط قوت و ضعف و...).
- جلسات توجیهى اعزام.
- گزارشات تبلیغى و استخراج اطلاعات و بهرهورى از آنها.
- بانک اطلاعات دانشگاهها.
- پروندههاى مناطق تبلیغى (شامل مشخصات و سوابق بحثهاى مبلغ اعزامى در هر دانشگاه).
- پروندههاى اعزام مبلغان.
- هماهنگى و کنترل و نظارت تبلیغ در ایام اعزام مبلغ و قبل و بعد آن.
- برنامهریزى بلند مدت اعزامهاى تبلیغى..
- اعزامهاى گروهى (آسیبها و منافع و...)
- تبیین وظایف دفاتر نهاد (استقبال، اعلام و اطلاع رسانى، برنامهریزى، هماهنگى، نظارت و...)
- تبیین وظایف مسئولین دانشگاهها و نقش افراد مؤثر و تشکلها و...).
- پشتیبانى و حمایت مبلغان:
- ملاکها و معیارهاى پرداخت حقالتبلیغ.
- حقوق و مزایا و تشویق و برنامههاى تفریحى، زیارتى.
- حمایتهاى نقدى و غیرنقدى خانواده مبلغان و فرزندان و ارائه تسهیلات.
- پشتیبانى علمى و اطلاع رسانى به مبلغان (پشتیبانى فکرى، نرمافزارى).
- پشتیبانى در ایام اعزام و تبلیغ (مبلغ و خانواده وى).
- پشتیبانى ویژه نخبگان.
- کنترل و نظارت:
- بررسى شیوههاى نوین ارزیابى دقیق عملکرد مبلغان.
- شرح وظایف مبلغ و تعهد کارى و ارزیابى آن.
- کارنامه تبلیغى (انعکاس کمیت و کیفیت و تحلیل فعالیتهاى مبلغ در ایام تبلیغ و غیر آن).
- آئین نامههاى انظباطى.
- پایان کار مبلغ و قطع همکارى (تسویه و پالایش).