طرح تشکیل گروههای تبلیغی و شکل گیری فرایند تبلیغ جمعی به دو صورت «تبلیغ گروهی» و «گروه تبلیغی تخصصی» در دانشگاه ها، در زمان همکاری با معاونت تبلیغ نهاد رهبری در دانشگاه ها تهیه و ارائه و اجراء شد.

طرح تبلیغ جمعی (تبلیغ گروهی و تخصصی)

تعریف تبلیغ جمعی : یک فرآیند تبلیغی با ویژگی «تعدد مبلغ» و «تعامل جمعی» ، تبلیغ جمعی نامیده می شود.

ضرورت تبلیغ جمعی :

-       کارآمدی تبلیغ جمعی در بسیاری از عرصه های تبلیغی با توجه به هم افزایی توانمندیها

-       اهمیت بسیار و قابلیتهای فراوان تعامل و همفکری گروهی در برنامه ریزی و پیشبرد امور تبلیغی

-    لزوم مقابله با فعالیت گروهی جریانهای منفی و ضداسلامی و مخرب با بهره گیری از شیوه های مشابه

-       و...

نقاط قوت تبلیغ جمعی :

-        نظارت و نقد اعضاء بر عملکرد یکدیگر و ایجاد زمینه رشد و رفع نواقص و کاستی‌ها

-        پوشش خلاءها و کاستی‌های احتمالی اعضاء بواسطه فعالیت های گروهی

-        همفکری و تبادل تجارب و اطلاعات و تضارب آراء

-        تقویت انگیزه فعالیت و پرکاری و تلاش و همت

-       رشد فردی اعضاء در زمینه های مختلف و مهارتهای کارگروهی

-       هم افزایی فعالیتها و بهره وری نیروها

-       جلوگیری از تکرار یا خنثی سازی احتمالی فعالیت تبلیغی اعضاء توسط یکدیگر

-       انسجام و وحدت رویه تبلیغی

-       و...

آسیب های احتمالی تبلیغ جمعی :

تذکر : برنامه ریزی های اجرائی تبلیغ جمعی با درنظر گرفتن آسیب های ذیل صورت می گیرد.

-       غفلت از توانمندیهای فردی مبلغان

-       ترکیب نامتناسب اعضاء

-       تأثیر نامطلوب اختلاف سلیقه های اعضای گروه در محیط دانشگاه

-       عدم شکل گیری کامل گروه و سستی و بازدهی کم کار

-       در میان آمدن روحیات اداری و از بین رفتن شور و غیرت دینی

-       بالا رفتن هزینه های اداری و مالی گروه و هزینه های زمانی فعالیتها

-       انحراف احتمالی گروه از سیاستها و اهداف نهاد

-       مخدوش شدن شأن نهاد

-       حساسیت های بی مورد مسئولین نهاد و ممانعت یا عدم همکای مناسب

-    محدودیتهای مالی و نیروی انسانی و عدم پوشش جامع مخاطبان و موانع اجرای طرح در تمام دانشگاهها

-       احتمال قطع همکاری و عدم همراهی برخی از مبلغان با تبلیغ گروهی

-       غفلت از ارتباط گیری شخصی مبلغان

وظایف  گروه  :

1-    همفکری در برنامه ریزی و مدیریت تبلیغ :

o      شناسایی فرصتها و ظرفیتهای تبلیغی محیط، نیازمندیهای مخاطبان و توانمندیهای گروه

o      آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت و موانع و مشکلات تبلیغی دانشگاه هدف

o      بررسی و ارائه راهکارهای نوین تبلیغی و هنری 

o      برنامه ریزی فعالیت های تبلیغی و فرهنگی بلند مدت و کوتاه مدت و تقسیم مسئولیت

2-    حفظ انسجام گروه و پویایی فعالیت ها

3-    تلاش جهت ارتقاء تخصصها و توانمندیهای مهارتی اعضاء

4-  هماهنگی با سیاستهای تبلیغی معاونت و تلاش جهت تحقق اهداف تبلیغی و انجام مأموریتهای محوله[1]

5-  توجه به تنوع مخاطبان تبلیغی(دانشجویان، پرسنل دانشگاه، دفتر نهاد، مسئولان دانشگاه، اساتید، تشکلها) و برنامه ریزی جهت تعامل صحیح با آنان

6-    همکاری در اجرای طرحهای علمی، فرهنگی و تربیتی خاص نظیر حکمت ، رشد و ...

مسئول گروه :

 تعریف : در هر گروه یکی از مبلغان به عنوان مسئول گروه مشخص می شود.

 ملاکهای تعیین مسئول گروه :

-       توانمندی در برنامه ریزی و مدیریت گروه

-       سوابق تبلیغی

-       برتری در مهارتهای تبلیغی

-       سطح تحصیلات و تخصصهای علمی

 وظایف عمومی مسئول گروه :

1-    التزام به تعامل و ارتباط مستمر با اداره تبلیغ

2-  تشکیل و مدیریت جلسات مستمر همفکری، تبادل اطلاعات و تجربیات و تصمیم گیری جمعی (در ایام تبلیغ و غیر آن)

3-    تهیه و ارائه «برنامه تبلیغی» گروه[2] و تلاش جهت اجرای آن

4-    تقسیم مسئولیت و وظایف اعضاء و هدایت گروه جهت حسن انجام وظایف

5-    نظارت و ارزیابی فعالیتهای اعضاء

6-    ارائه گزارش مستمر از فعالیت  گروه و وضعیت فرهنگی تبلیغی دانشگاه به اداره تبلیغ

 

اقسام تبلیغ جمعی :

1-    گروه تبلیغی

2-    گروه تخصصی

«  گروه تبلیغی »

تعریف گروه تبلیغی : جمعی از مبلغان که با توانمندیهای مهارتی گوناگون در دانشگاهی مشخص در ارتباطی مستمر به امر تبلیغ می پردازند.

ویژگیهای گروه تبلیغی:

1-  حضور جمعی : مبلغان در ایام و مناسبتهای تبلیغی با حضور جمعی و فعالیت گروهی در دانشگاه و در طول سال (ایام غیر تبلیغی) با استمرار ارتباط خود بصورت فردی یا گروهی به امر تبلیغ می پردازند.

2-  ارتباط مستمر : هر گروه تبلیغی با دانشگاهی مشخص طی مدت زمان مشخص[3] ارتباطی مستمر خواهند داشت.

3-  دانشگاه مشخص : انتخاب دانشگاه با معیارهایی خاص متناسب با تخصص و توانمندیهای هر گروه صورت می گیرد.

4-  تبلیغ گروهی : فعالیت تبلیغی مبلغان با مشارکت و تعامل جمعی در قالب یک گروه منسجم مطابق با وظایف و مأموریتهای محوله صورت می گیرد.

سازماندهی و تشکیل گروههای تبلیغی:

-    یک گروه تبلیغی مشتمل بر مبلغان دارای توانمندیها و مهارتهای گوناگون و متفاوت تبلیغی[4] میباشد. بنابراین انتخاب اعضای یک گروه تبلیغی بر اساس «توانمندیها و مهارتهای تبلیغیِ» مورد نیاز می باشد لذا یکی از لوازم سازماندهی گروههای تبلیغی دسته بندی مبلغان بر این اساس است.

ترکیب اعضای گروه :

برجستگی هر یک از توانمندیها و مهارتهای ذیل در مبلغان (ولو با فرض وجود همه  ویژگیها در یک فرد ) امکان دسته بندی آنان را فراهم می سازد[5] ، بنابراین یک گروه تبلیغی شامل هریک از مهارتهای ذیل می باشد:

1-    مدیر فرهنگی : برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های تبلیغی و فرهنگی[6]

2-    سخنران : خطابه و سخنوری

3-    مشاور : مشاوره و پاسخگویی به سئوالات[7]

تقسیم مسئولیت و وظایف اعضاء :

کمترین حد مورد انتظار در یک گروه تبلیغی آن است که هریک از مبلغان بصورت مستقل و هماهنگ با گروه در محدوده مشخص شده توسط سرگروه ( خوابگاه یا ...) به فعالیت تبلیغی خود بپردازند اما اساساً گروهی بودن تبلیغ این زمینه را فراهم می سازد تا با تقسیم مسئولیت و وظایف بین اعضای گروه کارآمدی و بهره وری تبلیغ افزایش یابد لذا این امکان وجود دارد که در گامهای بعدی طبق تشخیص گروه، بین اعضاء تقسیم وظیفه صورت گیرد .

 معیارهای پیشنهادی تقسیم وظیفه بین اعضای گروه عبارتند از :

1-  تقسیم بندی مسئولیت و وظایف اعضاء بر اساس توانمندیهای مهارتی(روش ها): توانمندیهای نظیر مدیریت فرهنگی، سخنرانی، مشاوره و ... می توانند مبنای تقسیم وظایف باشند.

2-  تقسیم بندی مسئولیت و وظایف اعضاء بر اساس موضوع (محتوای تبلیغی): هر یک از مبلغان در حیطه تخصص های علمی یا مطالعات خود عهده دار موضوعی خاص نظیر فقه و احکام- کلام و عقائد فلسفه و عرفان و... می گردند.

3-  تقسیم بندی مسئولیت و وظایف اعضاء بر اساس مخاطب : هر یک از مبلغان نوعی خاص از مخاطبان را برای خود به عنوان هدف انتخاب می کند و فعالیت های تبلیغی خود را درآن هدف متمرکز می کند. [8]

توضیح : لازم است جهت ایجاد زمینه رشد اعضاء ، مبلغان در کسب توانمندی های دیگر تبلیغی که در آن برجستگی ندارند تلاش نمایند.این مهم با مدیریت سرگروه و حضور مبلغ در عرصه های دیگر تبلیغی امکان پذیر است.

«  گروه تخصصی »

تعریف : جمعی از مبلغان با تخصصهای علمی خاص در محیط دانشگاهی در محدوه های زمانی خاص با هدف جریان سازی تبلیغی در موضوعاتی مشخص به امر تبلیغ می پردازند. به عبارت دیگر فلسفه حضور گروه تخصصی، جریان سازی و اقامه موضوعی خاص در محیط دانشگاهی می باشد.

ویژگیهای تبلیغ تخصصی :

1-  تخصصهای علمی مبلغان : یک گروه تخصصی متشکل است از تعدادی مبلغ با مهارتهای تبلیغی و تخصصهای  علمی خاص[9] ، چرا که همفکری، همراهی و فعالیت تخصصی اعضای یک گروه در یک موضوع یا موضوعاتی خاص، بهره مندی  آنان از علوم تخصصی مرتبط با آن موضوع را می طلبد.

2-    حضور مقطعی : بخاطر محدودیت نیروی انسانی و قلت گروههای تخصصی، این گروهها قادر به حضور دائم در یک دانشگاه نمی باشند لذا به ناچار حضور و فعالیت مقطعی این گروهها در دانشگاههای مختلف (متناسب با نیاز و درخواست دانشگاهها) برنامه ریزی و اجراء خواهد شد.

3-    جریان سازی[10] تبلیغی : شاخصه اصلی این گروه های تخصصی اقامه یک یا چند موضوع خاص در یک محدوده زمانی مشخص با استفاده از تمامی ظرفیتهای تبلیغی و فرهنگی موجود در یک دانشگاه در سطح عمیق و تخصصی می باشد.

سازماندهی و تشکیل گروههای تخصصی :

اساس تشکیل گروههای تخصصی بر اساس « نظام موضوعات تبلیغی» می باشد. تعیین دقیق نظام موضوعات بر اساس نیازها و ضرورتهای اولویت دار مخاطبان، بوسیله نظرسنجی و ارزیابی ها صورت میگرد. اجمالا موضوعات تخصصی به دو گروه ثابت و متغیر تقسیم میشود:

-    موضوعات متغیر :  موضوعات متغیر بر اساس شرایط زمانی متغیر می باشند مانند مسائل مستحدثه نظیر جنبش نرم افزاری و تولید علم، خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف، دولت اسلامی، عرفانهای نوظهور و ... ونیز ایام خاص و مناسبتهای ملی- مذهبی نظیر انتخابات، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اعیاد و...

-     موضوعات ثابت نیز نظیر انتظار پویا (مهدویت)، عصمت و عفت(حجاب)، نماز، امام شناسی، شهادت، ازدواج و خانواده، فهم نظام منددین، هدف زندگی و بحران هویت انسانی، دانشگاه اسلامی، مبانی فکری انقلاب اسلامی و... با همه ایام و مکانها تناسب داشته و ثابت می باشند.

-    جهت تعیین اعضای گروه تخصصهای علمی مبلغان نظیر اخلاق و تربیت      ، فلسفه، عرفان، کلام، اندیشه سیاسی، ادیان و فرق، مذاهب و مکاتب، فقه و حقوق، قرآن و حدیث و... مورد توجه قرار می گیرد و به تناسب ارتباط آنها با نظام موضوعات ، گروههای تخصصی شکل می گیرند.

 

وظایف گروه تخصصی :

1-  تحقیق و پژوهش در موضوع انتخاب شده و تسلط به بحث و اشراف به نیازها و سئوالات دانشجویان و شبهات مرتبط

2-    تهیه لیستی از منابع، کتب، اسامی شخصیتهای علمی و صاحبنظر و مراکز فعال در موضوع مورد نظر

3-    تهیه پاورپوینت جهت ارائه مطلوب مباحث

4-    تهیه محتوای علمی قابل ارائه به مخاطب در قالب جزوه، سی دی و ...

5-    تهیه محتوای پوستر، تراکت، و هر گونه امکانات فضا سازی در محیط دانشگاه

6-    تهیه محتوای نشریه، روزنامه، سایت و ... در موضوع مورد نظر

7-    تهیه فیلم مستند، کلیپ، فیلم کوتاه و .... در موضوع مورد نظر جهت پخش یا اهداء به دانشجویان

8-    تهیه محتوای برگزاری مسابقات مختلف

9-    تهیه محتوای علمی قابل ارائه در قالب نمایشگاه (شامل متن ، عکس و جلوه های هنری )

10-تهیه محتوای علمی و ابزار و امکانات برگزاری همایش، کارگاه و جلسات رسمی در سطح دانشگاه

11-تهیه فهرستی از منابع، کتب و نشریات مرتبط و آمادگی لازم جهت برگزاری نمایشگاه کتاب در موضوع مورد نظر

12-تهیه فرمهای نظرخواهی، نظرسنجی، نیازسنجی، آزمون و ... مرتبط با موضوع

 

توضیح : وظیفه اصلی گروههای تخصصی، برنامه ریزی و مدیریت جریان تبلیغی و فرهنگی در دانشگاه می باشد در واقع تهیه محتوای علمی و نرم افزاری در موضوع مورد نظر به عهده گروه می باشد و البته با مدیریت و سازماندهی صحیح امکانات، نیروها و ظرفیتهای موجود در دانشگاه جهت اجراء برنامه های خود تلاش می کند. یکی از ظرفیتهای قابل توجه، نیرو و امکانات تشکلهای هر دانشگاه می باشد که با تدابیر صحیح گروه و تعامل و همفکری با آنان می توان اجرای برنامه ها را به خود دانشجویان تشکلها واگذار نمود. مبلغان یک گروه تخصصی در نقش کارشناسان عالی در یک موضوع،  هدایت و مدیریت برنامه ها را بر عهده دارند و البته گاهی اوقات ممکن است لازم شود اجرای برخی برنامه ها را هم خود به عهده بگیرند.

 

آیین نامه اجرایی تشکیل و سازماندهی گروههای تبلیغی و تخصصی

مراحل تشکیل گروههای تبلیغی :

1-    انتخاب 20 سرگروه توسط اداره تبلیغ

توضیح : این افراد حتی الامکان دارای توانمندی مدیریت تبلیغ و اداره گروه و نیز از اعضای طرح حکمت می باشند.

2-  تهیه لیست مبلغان دارای صلاحیت تبلیغ گروهی و تعیین نوع توانمندی و مهارتهای آنان ( یکی از 3 گزینه : سخنران، مشاور،عادی)

3-  انتخاب اعضای گروه (5 عضو) توسط سرگروهها با رعایت ترکیب مورد انتظار از یک گروه ( حداقل یک سخنران، یک مشاور)

4-  بررسی و تأیید نهایی ترکیب گروهها توسط اداره تبلیغ ( باهدف حفظ تعادل و توازن در توزیع صحیح نیروها در بین گروهها)

فعالیت گروهها :

-    هر گروه تبلیغی علاوه بر فعالیت تبلیغی بصورت گروهی در ایام تبلیغ ، موظف است در طول سال ارتباط مستمر خود را با دانشگاه مشخص شده حفظ کند بنابراین لازم است هر دوهفته یکبار یکی از مبلغان در دانشگاه حضور فعال داشته باشد.

 

-       وظایف سرگروه در ارتباط با حضور مستمر گروه در دانشگاه عبارت است از :

o      تعیین مبلغان اعزامی و زمانبندی اعزام آنان

o      تعیین خوابگاه و محدوده فعالیت تبلیغی مبلغان

o      بررسی حضوری فعالیت مبلغ و سرکشی به آنان (در صورت امکان)

o      ارائه گزارش دقیق از فعالیت مبلغان به اداره تبلیغ

 

-    هر گروه در ایام تبلیغی هر روز یک جلسه و در طول سال هر ماه دو جلسه گروهی ( هر دوهفته یک جلسه) برگزار می نماید.

 

-       موضوع جلسات گروهی عبارت است از :

1-    ارائه و بررسی گزارش فعالیت های تبلیغی اعضاء

2-    تبادل اخبار و اطلاعات دانشگاه

3-    تبادل تجربیات

4-    آسیب شناسی و برنامه ریزی مسائل دانشگاه

 

تشکیل و سازماندهی گروههای تخصصی :

-       هر گروه تخصصی از حداقل سه و حداکثر پنج مبلغ متخصص تشکیل می شود.

-    انتخاب نظام موضوعات مورد نیاز و موضوع فعالیت هر گروه، انتخاب گروهها و اعضای آنها بر عهده اداره تبلیغ می باشد.

-     برنامه ریزی  و زمانبندی حضور گروهها در دانشگاهها بر اساس اعلام نیاز دانشگاهها و نیز تشخیص اداره اعزام مبنی بر نیاز مخاطبان می باشد.

-    لازم است قبل از حضور گروه تخصصی در یک دانشگاه، نماینده گروه در آن محل حضور یافته و ضمن همفکری و هماهنگی با تشکلها و مسئولین دانشگاه ، اطلاعات لازم را از شرایط، امکانات و موقعیت آنجا جهت اجرای بی عیب ونقص برنامه ها بدست آورد.

-    هر گروه تخصصی در ایام حضور در دانشگاه، هر روز یک جلسه و در طول سال نیز هر ماه دو جلسه گروهی ( هر دوهفته یک جلسه) برگزار می نماید.

 

-       موضوع جلسات گروهی عبارت است از :

1-    تقسیم وظایف و تعیین مسئولیت اعضاء در هر سفر تبلیغی

2-    ارائه و بررسی گزارش فعالیت ها

3-    آسیب شناسی و برنامه ریزی فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی در هر دانشگاه

4-    تبادل اخبار و اطلاعات و بررسی ظرفیتهای تبلیغی و فرهنگی هر دانشگاه

5-    بررسی تجهیزات و امکانات لازم جهت اجرای برنامه های تبلیغی و فرهنگی

6-    تبادل تجربیات

آموزش :

-    اداره آموزش موظف به برگزاری دوره های مهارتی نظیر مدیریت تبلیغ ، خطابه و سخنوری، مشاوره و ... می باشد، طبعا حضور آن عضو از گروه که عهده دار اصلی این مسئولیت است در این آموزشها لازم است.

-    در صورت اعلام نیاز و درخواست از سوی گروهها جهت برگزاری آموزشهای خاص در موضوعات مورد نیاز آنها نظیر وهابیت، عرفانهای نوظهور و...  اقدامات لازم صورت می گیرد.

ارزیابی :

-       ارزیابی عملکرد مبلغان از طرق ذیل صورت می گیرد :

o   گزارش شفاهی سرگروه از وضعیت و عملکرد مبلغ در جلسات مستمر با سرگروهها (هرماه یک جلسه)

o      بررسی گزارشهای کتبی سرگروه از گروه

o      بررسی گزارشهای کتبی مسئول نهاد از گروه و اعضای آن


برنامه تکمیلی

تشکیل گروههای تخصصی مبلغان

 

اهداف و ضرورت

تطابق نیازمندیها با توانمندیهای مبلغان اصلی پذیرفته شده در بهره وری توان تبلیغی است و این مهم صورت
 نمی گیرد مگر بواسطه شناسایی نیروهای متخصص و بهره مندی از تخصص آنها در رفع نیازمندیهای خاص. ایجاد گروه های تخصصی متشکل از مبلغان با گرایشهای خاص علمی و مهارتی قدمی است در جهت تحقق این مهم که در پی آن آموزشهای تخصصی و اعزامهای موضوعی مکمل پدیده «تخصصی شدن تبلیغ» می باشند.

 

ساختار گروههای تخصصی:

گروههای تخصصی به سه دسته عمده تقسیم می گردند:

1 گروه های تخصصی علمی

2- گروه های تخصصی مهارتی

3 گروههای اردویی دانشجویی

 

1 - گروه های تخصصی علمی:

1-1- اخلاقی عرفانی

2-1- اعتقادی

3-1- اندیشه سیاسی

4-1- فرق و مذاهب و مکاتب

5-1- مهارتهای زندگی

6-1- تربیت و مشاوره

7-1- کلام جدید

8-1- فقه و حقوق

9-1- قرآن و حدیث

10-1- فرهنگی، اجتماعی، هنر

11-1- غرب شناسی

12-1- تاریخ و سیره و شخصیتها

 

 

2 گروههای تخصصی مهارتی (مهارتهای آموزشی تبلیغی):

1-2- مقتل خوانی و مرثیه خوانی (مداحی و روضه خوانی)

2-2- مشاوره

3-2- میزگرد و مناظره

4-2- منبر و وعظ

5-2- مجالس جشن

6-2- کلاسداری

7-2- تشکل ها و فعالیتهای دانشجویی

 

3 گروههای تخصصی اردویی دانشجویی:

1-3- راهیان نور (مناطق جنگی)

2-3- زیارتی (مشهد مقدس، سوریه، کربلا)

3-3- اردوهای جهادی (مناطق محروم)

4-3- اردوهای علمی جهادی (آموزشی مناطق محروم)

5-3- سیاحتی (اصفهان، کاشان، شیراز و ...)

6-3- عمره دانشجویی

7-3- کارگاههای آموزشی

 

آئین نامه تشکیل گروههای تخصصی مبلغان

 

1 برای هر گروه یک مسئول از میان برترین مبلغان انتخاب می گردد.

2 برنامه های آموزشی متناسب با نیاز هر گروه تدوین می گردد.

3 ملاکهای تعیین تخصص مبلغان جهت دسته بندی در گروهها عبارت است از:

      1 – آموزش (با مدرک)

      2 – سابقه فعالیت (با مصاحبه احراز می گردد)

      3 – مطالعات شخصی (با مصاحبه احراز می گردد)

4 مسئولین گروه به عنوان رابطین اداره اعزام با مبلغین هر گروه وظایف ذیل را به عهده دارند:

    1-4- تهیه نشریه داخلی گروه (ارائه مقالات متناسب با تخصص گروه)

    2-4- تهیه آئین نامه های داخلی گروه و تدوین برنامه و بودجه سالانه فعالیتهای گروه

    3-4- ارائه برنامه تبلیغی سالانه اعضای گروه

    4-4- دعوت از اعضای گروه جهت شرکت در مراسم، مجالس، همایشها و برنامه های نهاد

    5-4- رسیدگی به مشکلات و درخواستهای مبلغین و تلاش جهت رفع آنها با هماهنگی مسئولین

    6-4- تشکیل بانک اطلاعات با موضوع تخصص گروه با همکاری اعضاء

    7-4- برگزاری جلسات ماهانه با اعضای گروه

    8-4- ارائه خدمات معنوی، فرهنگی، اطلاع رسانی و تفریحی به اعضا بر اساس برنامه های مصوب

    9-4- ارائه گزارش ماهانه از وضعیت گروه و اعضا و عملکرد آنان

    10-4- پیگیری اعزام مبلغین گروه و انجام ارزیابی و بررسی عملکرد بعد از هر اعزام

    11-4- شرکت در جلسات ماهانه مسئولین گروهها

 

 

 



[1] متناسب با نیازها و ضرورتهای محیطی هر دانشگاه ممکن است موضوع یا روشی تبلیغی بصورت خاص مورد تأکید نهاد قرار گیرد که از طریق مأموریت به یک گروه تبلیغی پیگیری و اجراء میشود.

[2]  برنامه تبلیغی : برنامه تبلیغی یک گروه شامل انواع «روش‌ها»(توانمندیهای مهارتی) و «موضوعات»(محتوای) مختلف تبلیغ  در«محدوده زمانی خاص»(زمانبندی اجرایی)  با تعیین «کیفیت» و «کمیت» ، متناسب با شرایط زمانی و مکانی محیط تبلیغی می باشد. برنامه تبلیغی محصول فکر جمعی اعضای گروه طی بررسی ها و مطالعات میدانی می باشد که متناسب با نیازها و اولویتهای محیط و مخاطبان تبلیغی تهیه شده است . برنامه تبلیغی گروه بعد از بررسی و تصویب معاونت تبلیغ لازم الاجراء و مبنای ارزیابی گروه قرار می گردد.

[3] در صورت تحصیل شرایط مطلوب اصل بر تداوم ارتباط بصورت نامحدود می باشد مگر به دلیلی تصمیم به غیر آن گرفته شود.

[4] هر کدام از اعضای گروه به عنوان یک مبلغ قطعا در یک سطح مطلوب، توانمندیهای مهارتی مشترکی را خواهند داشت نظیر :

برنامه ریزی و مدیریت تبلیغ و فعالیت های فرهنگی- ارتباط گیری و جذب- سخنرانی و خطابه- مداحی و مرثیه سرایی- مشاوره عمومی و پاسخ گویی به سئوالات و شبهات- استفاده از وسایل و امکانات ارتباط جمعی و رسانه ای نظیر کامپیوتر، اینترنت و ...

 

[5] قطعا هریک از اعضای گروه ضمن تمرکز بر وظیفه و نقش اصلی خود می تواند در شئون دیگر یک مبلغ انجام وظیفه می نماید.

[6] ­­­­فعالیتهای فرهنگی عبارتند از : راه اندازی نشریه، پخش فیلم یا کلیپ یا پاورپوینت، فضاسازی با استفاده از تابلو پوستر تراکت و دست نوشته ها، مسابقه، اردو، برگزاری نمایشگاه و ... می باشد. یک مدیر فرهنگی می تواند اقدام به برنامه ریزی و مدیریت اجرای طرحهای نوین فرهنگی با موضوعات مختلفی نظیر معرفی و نقد کتاب، نقد فیلم، برنامه عیادت از بیماران ، دیدار با علماء یا خانواده شهداء و.... نماید.

[7] حضور در خوابگاهها و برقراری ارتباط چهره به چهره با رویکرد جذب دانشجویان و برقراری ارتباط سازنده و راهنمایی آنها در مسائل مورد نیازشان از وظایف یک مشاور می باشد و طبعا یک مشاور باید دارای روابط عمومی قوی و روحیه پر نشاط و گرم باشد.

[8] انواع تقسیم بندی مخاطبان :

-           تقسیم بندی مخاطبان بر اساس نوع حرفه : اساتید، پرسنل، نهاد، دانشجویان، تشکل‌هاو...

-           تقسیم بندی مخاطبان بر اساس گرایشهای دینی ، فرقه‌ای (مذاهب و فرق) و اعتقادی (مذهبی و غیر مذهبی)

-           تقسیم بندی مخاطبان بر اساس گرایشهای علمی و رشته های تحصیلی: صنعتی ، پزشکی ، انسانی ، هنر و...

-           تقسیم بندی مخاطبان بر اساس ویژگی‌های فردی (روحی، اخلاقی و...)

 

[9] وجه تمایز گروه تخصصی با گروه تبلیغی :  یک گروه تبلیغی از مبلغان با توانمندیهای مهارتی مختلف تشکیل شده و مأموریت اصلی آن پاسخگویی به نیازهای عمومی دانشجویان است ولی گروه تخصصی از مبلغان با توانمندیها و تخصصهای خاص تشکیل شده و فعالیت های آنان بر یک یا چند موضوع ویژه و خاص متمرکز است .

 [10] جریان سازی: عبارت است از ایجاد یک باور عمومی در سطح اعتقادات و تمایلات و ایجاد زمینه حرکتی پویا در سطح عملکرد و رفتارهای مخاطبان.