دانلود فایل WORD :دریافت

مقدمه

-       تکامل فقه و ارتقاء فرهنگ تفقه به دلیل گسترش سطح نیاز به دین و پرستش و رشد تولی تاریخی به ولی‌الله

o      انزوای فرهنگ دین نتیجه عدم رهبری و سرپرستی تنظیمات اجتماعی مبتنی بر فقاهت دینی

o      رشد فرهنگ تفقه و ضرورت تفقه در عرصه‌های اجتماعی در مرحله تشکیل نظام دینی بر محور ولایت

o      رشد فرهنگ تفقه و حجیت آن در اثر تکامل بحث‌های کلامی

o      توسعه منطق تفقه از طریق بازنگری و توسعه مبانی و قواعد اصول فقه

-       تلاش مرحوم استاد حسینی جهت تکامل تفقه بر محور تعبد به وحی

o    حاکمیت فلسفه نظام ولایت (فلسفه شدن) بر فلسفه تاریخ، جامعه‌شناسی، معرفت‌شناسی و مبانی علم اصول

o      نقد و نقض روش‌های غلط اجتهادی و تحلیل اجتهاد تخریجی

o      منطق انطباق و روش موضوع شناسی و تولید منطق عام (هماهنگ‌کننده منطق‌ها)

o      تحلیل مبانی علم اصول و تکامل منطق استنباط و حجیت

o      تکامل معرفت دینی بر اساس مبنای جدید در منطق معرفت‌شناسی و مواجهه با نظریات قبض و بسط و روش هرمنوتیک

§    تبیین جایگاه اراده‌های فردی، اجتماعی و تاریخی، جهت‌گیری حق و باطل و حجیت فهم در منطق معرفت‌شناسی جدید

-       سیر کلی مباحث کتاب

o      فصل اول: تکامل تفقه (منطق استنتاج، استنباط و انطباق و قواعد اسنادی، اسنادی و استنادی)

o      فصل دوم: تکامل فهم (معرفت دینی) و تفاهم در تکامل تفقه

o      فصل سوم: تکامل زبان بر محور زبان تأسیسی شارع شرط تکامل فهم و تحقق سطوح عالی تفاهم

o      فصل چهارم: تکامل قواعد استناد (عرفی، عقلائی، عقلی) در نسبت دادن فهم به شارع و حجیت آن

 

فصل اول - تکامل تفقه

-       تکامل تفقه (منطق استنتاج، استنباط و انطباق) و ضرورت توسعه در قواعد تفاهم با شارع

-       تکامل استنباط (قواعد اسنادی، اِسنادی، و استنادی)

-       استنباط «نظام مقاصد شارع» در تکامل تفقه

o      افزایش کارآمدی و ارتقاء علم اصول از طریق استنباط متعبدانه «نظام مقاصد شارع»

o    سرپرستی و رشد جریان پرستش در همه شئون حیات فردی و اجتماعی در تاریخ، مقصد اصلی در نظام مقاصد شارع

§       سرپرستی تکامل در بستر جریان تولی و ولایت

§       سرپرستی تکامل در بستر جامعه، تاریخ و تکوین (و نه فردی)

§       سرپرستی تکامل از طریق عبادات و تکالیف به‌عنوان مناسک تولی به ولایت (و نه مستقل)

§       سرپرستی تکامل در همه شئون باطنی، اعتقادی و عمل ظاهری (و نه‌فقط تکالیف فقهی)

§       سرپرستی تکامل در همه مناسبات و محاسبات زندگی و معاش ( و نه‌فقط امور دینی)

§       سرپرستی تکامل مقصدی فراتر از تأمین از عذاب و عقوبت

o      عدم انحصار ادبیات شارع در عرف زمان تخاطب

§       کشف نظام مقاصد فراتر از نقش علم اصول موجود در کشف مراد جدی متکلم

§       استنباط نظام تکالیف از نظام مقاصد شارع فراتر از دلالت‌های تصوریه و تصدیقیه

o      کشف نظام مقاصد مهم‌ترین عامل در تفاهم با شارع، تابع شأن تخاطب شارع

o      منطق کشف نظام غایات و روش متعبدانه استدلالی برای فهم مقاصد شارع

-       تکامل فقه و توسعه تفقه در تشخیص دینی «نظام موضوعات» اجتماعی

o      شمولیت زبان و نظام مقاصد شارع بر حکم و موضوع

o      جریان دین و تفقه در نظام موضوعات (تنجیز احکام تعلیقی و تطبیق) به دلیل جریان عدل و ظلم در آن

o      توسعه منطق مجموعه نگر در شناخت حکم و موضوع (مقام تعلیق و تنجیز حکم)

§    پذیرش برخی عناوین عرفی توسط شارع و انحلال در نظام عناوین با ماهیت جدید (حقیقت شرعیه شدن تمام عناوین مستعمله شرعی)

 

فصل دوم تکامل فهم (معرفت دینی)

-       فرایند شکل‌گیری فهم

o      فطرت پایگاه و منشأ فهم به دلیل اثر تمایلات فطری (میل و نفرت) در فرایند فهم

§       حضور متقوم «عقل عمل»، «عقل نظر» و «حس» در فرآیند فهم

§       حاکمیت عقل عمل بر عقل نظر و نیز حاکمیت عقل نظر بر عمل

§    تعلقات فطری و ادراکات عقل عمل سهم اصلی در فرایند فهم و لازمه شکل‌گیری یقین و اثرگذاری برهان

§       زبان دین زبان فطرت و فراتر از لفظ و برهان

·       هماهنگی تمایلات و تعلقات اولیه فطری انسان با مقاصد شارع

·       هدایت و تکامل فطرت‌ها مقصد اصلی شارع

·    تفاهم و تخاطب شارع با ابزاری فراتر از ادبیات و با قصد تحریک تمایلات، عواطف و احساسات (عمل شرط تعین احساسات)

·       ارتقاء سطح تفاهم به‌تبع رشد فطرت متناسب با سطح تولی

o      سطحی از فطرت خالی از اراده انسان پایگاه اصلی تفاهم شارع

o    شکل‌گیری فهم در بستر «ولایت تکوینی، تاریخی و اجتماعی» و «خصوصیات فردی» و ضرورت منطق هماهنگ‌سازی فهم‌های دینی و قرائت‌های مختلف

-       تحول‌پذیری و تکامل فهم

o      دیدگاه‌ها پیرامون پایگاه شکل‌گیری و تکامل معرفت دینی

§    دیدگاه اول : «شرایط» پایگاه شکل‌گیری و تحول‌پذیری معرفت، نسبیت فهم و حجیت قرائت‌های مختلف (نظریه‌های هرمنوتیک، قبض و بسط و دینامیزم قرآن و زبان‌شناسی حسی)

·    نقد : جبری شدن تعلق و نیاز و تابعیت آن‌ها از شرایط و عدم جریان حق و باطل در فهم

·       نقد : حاکمیت وحی و تکامل ایمان بر تکامل معرفت دینی و قبض و بسط علوم

§    دیدگاه دوم : «فهم عرف زمان تخاطب» پایگاه شکل‌گیری معرفت دینی، ثابت بودن مبنای حجیت (نظر مشهور)

·    نقد : تکامل‌پذیری تفاهم با شارع به دلیل اراده خداوند به رشد سطح بندگی و عدم ثبوت فهم

§    دیدگاه سوم : «شهود باطنی» پایگاه شکل‌گیری و تحول‌پذیری معرفت، تبعیت سطوح فهم از درجات معنوی، بازگشت حجیت فهم به یقین (نظر عرفا و اهل شهود)

·    امکان تفاهم با شارع ورای زبان و ارتکازات عرفی از طریق درک عمیق‌تر کلام به‌واسطه سیر و سلوک،

·       نقد : عدم حجیت فهم عارف به خاطر احتمال خطا

·       نقد : عدم قاعده‌مندی کشف و شهود

·       نقد : عدم تحلیل سطوح فهم برای قاعده‌مندی سطوح حجیت

·       نقد : لزوم جریان هدایت وحی در همه شئون حیات بشری (و نه صرفاً امور باطنی)

§    دیدگاه چهارم : «تکامل تعبد» پایگاه شکل‌گیری و تکامل معرفت، بازگشت حجیت فهم به جریان تولی مقنّن و متفاهَم اجتماعی (نظریه مختار)

·    عدم تناقض فهم در سیلان و تکامل معرفت به دلیل ابتنای آن بر تکامل ایمان و پرستش

·    تغییر و تکامل فهم و تکامل تفقه در حوزه برنامه‌ریزی تکامل اجتماعی و اجرا به دلیل تغییرپذیری شرایط اجتماعی و عینی

-       سطوح فهم

o      سطوح و درجات مختلف تفاهم و تکامل آن در حیات اجتماعی و تاریخی

-       اراده در فهم

o      سهم اراده‌های فردی (اثر اراده شارع و مخاطب در برآیند تفاهم) و نیز اراده اجتماعی و تاریخی در فهم

o      شکل‌گیری فهم در جریان تولی و ولایت و در بستر نظام فاعلیت و اراده‌ها (و نه جریان علیت)

-       جهت‌گیری فهم

o      جهت‌گیری حق و باطل در فهم و تعبد به نظام ولایت

§    عدم امکان انتساب فهم به حق و باطل در صورت حاکمیت جریان جبری علیت بر فهم و نفی اراده

§       توجه به نقش اراده در فهم در بستر جریان تولی و ولایت تنها راه تحلیل جهت‌داری علوم

-       حجیت فهم

o      «یقین مقنن اجتماعی» در مسیر تولی به ولایت خداوند پایگاه حجیت فهم

o      تولی به ولایت الهی از طریق «ایمان»، «قاعده‌مندی» و «تفاهم اجتماعی»

§       تعبد به وحی و ایمان، عامل اصلی حقانیت در معرفت‌شناسی

§       قاعده‌مندی تعبد به وحی و تسلیم روحی و حضور ایمان در فرایند فهم

·       تهوّر عاشقانه در گمانه‌زنی (رکن اصلی اجتهاد)
·       ابتهال عاجزانه در گزینش (رکن اصلی حجیت فهم)
·       استظهار عاقلانه در پردازش
o      تفاهم اجتماعی از طریق استفراغ وسع اجتماعی ظرفیت تولی به شرع و جاری شدن اراده مولا در فهم

 

فصل سوم تکامل زبان

-       پیدایش و تکامل زبان اجتماعی و سطوح تفاهم

o      پیدایش زبان به‌وسیله وضع اجتماعی، پاسخی به نیاز تفاهم

o      پذیرش حداقل ارتکاز عرفی توسط شارع برای تفاهم

o      سطوح مختلف تخاطب و تفاوت قواعد تفاهم در سطوح مختلف

o      بررسی و نقد دیدگاه اصولیون در پیدایش و تکامل زبان

§       تخاطب و تفاهم با شارع بر مبنای عرف زمان تخاطب

§       بازگشت دلالت‌های زبانی به ارتکازات عمومی جامعه و وضع اجتماعی زمان تخاطب

·    نقد : استفاده از شیوه تحلیلی (و نه تحقیقات میدانی) برای دستیابی به دلالت‌های زبانی

·    نقد : عدم التزام مجتهدین به کشف استظهارات و ارتکازات عرفی و عقلائی زمان تخاطب

·       نقد : ناکافی بودن ابزار تحقیقی برای کشف تبادر عرف زمان تخاطب

·       نقد : تمسک به‌قاعده استصحاب قهقرایی در کشف تبادر عرف زمان تخاطب

·       نقد : تمسک به قواعدی فراتر از قواعد تفاهم عرفی

·    نقد : عدم کارآیی و ظرفیت زبان عرف تخاطب برای تفاهم با سطوح مختلف جامعه و تاریخ

·       نقد : عدم‌کفایت ارتکازات عرفی در فهم سطوح و بطون قرآن و سنت

·    نقد : سطوح حجیت متناسب با سطوح مختلف فهم و عدم‌کفایت زبان عرف تخاطب برای قاعده‌مند کردن سطوح مختلف حجیت

§       عدم‌کفایت زبان عرف در تفاهم با شارع در دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره)

·    نیاز به زبان برای تفاهم اجتماعی و اغراض مادی به دلیل شکل‌گیری جامعه و حیات اجتماعی با هدف استکمال قوای مادی

·    تطبیق مفاهیم خطاب بر مصادیق مادی به دلیل انس با مادیات دلیل عجز زبان عرف از فهم عمیق

·    فهم عمیق خطاب شارع براثر مداقه علمی و مصداق یابی (تفسیر قرآن به قرآن) به دلیل وضع الفاظ برای غایات و کارآمدی‌ها

·       نقد دیدگاه علامه طباطبایی در تحلیل پیدایش زبان و سطوح فهم

o      شکل‌گیری جامعه مؤمنین برای توسعه تقرب و نه استکمال مادی

o    عدم امکان تفاهم با شارع در مسائل اجتماعی و معیشتی به دلیل تفاوت زبان معنوی شارع با ادبیات مادی اجتماعی

o    ناکارآمدی مصداق یابی جدید برای الفاظ، نسبت به تحلیل سطوح فهم ناشی از شئون دیگر ادبیات و قواعد عقلائی و عقلی

o    عدم انحصار ادبیات شارع در قرآن و لزوم توجه به قرائن کلام ازجمله روایات

·       عدم‌کفایت زبان عرف در تفاهم با شارع در دیدگاه مرحوم فیض و دیگر عرفا

o    وضع الفاظ برای روح المعانی (حقیقت عقلائی مصادیق در عالم ارواح) و ظهور روح المعانی در عالم حس و مثال در قالب مصادیق

o      پیدایش سطوح فهم به دلیل درک حقایق ملکوتی و ارواح معانی الفاظ

o      درک سطوح مختلف روح المعانی تابع درجات رشد عقل

o      سطوح عقول تابع ایمان و عبودیت و تهذیب نفوس

o    حل تعارض برخی آیات و روایات با توجه به سطوح تخاطب و راه‌یابی به باطن خطاب

o      نقد دیدگاه مرحوم فیض در تحلیل پیدایش فهم و حجیت آن

§       عدم قاعده‌مندی چگونگی تأثیر ایمان بر فهم

§    عدم بیان جامعه‌شناسی تفاهم و تحلیل اجتماعی بودن تفاهم و تکامل و نقش اراده در آن

§    عجز از تحلیل حجیت به دلیل عدم تبیین نقش اراده در فهم و عدم بیان قواعد جامعه‌شناسی تفاهم

·       تحلیل پیدایش زبان و تفاهم در دیدگاه مرحوم شهید صدر

o      نقد دیدگاه شهید صدر نسبت به وقوع تفاهم

-       نظریه مختار در پیدایش و تکامل زبان

o      اراده خداوند محور حجیت زبان، «تولی» واسطه جریان اراده الهی 

o      ادبیات شارع ادبیات تکامل تاریخ و زبان اعمال ولایت بر کل تاریخ

§       زبان هدایت بشر در تمامی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی و همه شئون مادی و معنوی

§       زبان رهبری اراده‌ها، رهبری نیاز و ارضا و رهبری روح، سنجش و حس

o      پذیرش و انحلال تدریجی زبان عرف در زبان تأسیسی

§       پذیرش تبعی زبان یک جامعه، لازمه ضروری تحول و تکامل در زبان جامعه

o      تکامل زبان به‌عنوان ابزار تفاهم اجتماعی براثر تکامل تولی و ولایت و قرب و ایمان و رشد نیازمندی‌ها

o      تکامل منطق فهم اجتماعی و قواعد تفاهم با تغییر و تکامل حیات اجتماعی

o      تکامل ارتکازات عرف به‌تبع تکامل تولی و ولایت

o      جهت‌گیری حق و باطل ارتکازات در نظام ولایت و تفاوت بنیادین ادبیات جامعه مؤمنین و کفار

o    سرپرستی و هدایت شارع از طریق توسعه ظرفیت تفاهم در همه مراحل تاریخ و همه عرصه‌های حیات و همه سطوح فهم انسانی

o      وضع اصطلاحات جدید، وضع قواعد عقلایی جدید و پیدایش ارتکاز عقلی جدید در تکامل زبان

o      طبقه‌بندی ادبیات به سه سطح عمومی، تخصصی و تاریخی

§    حاکمیت زبان تاریخی (جریان نظام ولایت و مدیریت اجتماعی) بر زبان تخصصی جامعه (و جهت‌دهی نظام نیازمندی‌ها)

§    حاکمیت زبان تخصصی بر زبان عمومی جامعه (به‌عنوان ابزار ارتباط برای نیاز و ارضای عمومی جامعه)

§       پیدایش زبان و علوم تخصصی و نظام موضوعات بر محور ولایت و ادبیات وحی

o      حضور قواعد و ارتکازات عرفی، قواعد عقلائی و قواعد عقلی در پیدایش دلالت‌های زبانی

-       فرایند وضع الفاظ (دلالت تصوریه)

o      وضع تکوینی در دیدگاه مرحوم نائینی

o      وضع جبری در دیدگاه زبان‌شناسی مادی

o      وضع اعتباری در دیدگاه مشهور

o      وضع الفاظ در دیدگاه مختار

§       اجتماعی بودن فرایند وضع

§    سهم اراده واضع در فرایند وضع و قید خوردن آن به شرایط تکوینی (شرایط طبیعی و جغرافیایی) و اقتضائات تاریخی (ولایت تاریخ) و اراده‌های اجتماعی (فرهنگ و زیباشناسی جامعه ، مدیریت اجتماعی، ساختار و نظام حقوقی)

§       اصل بودن ارتباط و کارآمدی موضوعات خارجی (محکی) در فرآیند وضع

-       فرایند التزام متکلم به اعتبارات الفاظ (دلالت تصدیقیه)

o      قراردادهای پیچیده اجتماعی (و نه فردی) منشأ پیدایش دلالت تصدیقیه

o      تکامل قراردادهای اجتماعی در بستر اراده افراد، جامعه و تاریخ

o      دلیل التزام متکلم به قواعد و قراردادهای زبانی

§       حکمت و سلامت عقل متکلم و غرض تفاهم

§       فطرت و تعلقات (خوف و طمع) نسبت به نظام حقوقی و کیفری جامعه

 

فصل چهارم تکامل قواعد استناد و حجیت آن

-       مبانی علم اصول جایگاه بحث از«حجیت قواعد استناد»

-       بازگشت قواعد استناد به «اخبارات عرفی، انشائات عقلائی، احرازات عقلی»

o      کشف دلالات تصوریه خطاب شارع توسط قواعد عرفی

o      کشف دلالات تصدیقیه خطاب شارع توسط قواعد عقلائی

§       تکامل فهم از دلالت‌های تصدیقی با توسعه قواعد عقلائی

o      کشف لوازم عقلی خطاب شارع توسط قواعد عقلی

§       لوازم عقلی کلام تابع منطق اجتماعی

§    توسعه لوازم عقلی خطابات با تکامل منطق عقلی (تکامل منطق انتزاعی به منطق کل‌نگر) و تکامل ارتکازات عقلی جامعه

§       گستردگی دامنه لوازم عقلی خطاب، تابع میزان حکمت متکلم (مقدمات حکمت)

·    حجیت کلیه لوازم عقلی جدیدالملاحظۀ خطابات حکیم علی الاطلاق و دارای شأن تخاطب تاریخی(مشرف‌به همه تاریخ) و عدم انحصار حجیت به لوازم عقلی عصر تخاطب

§    اثبات حقیقت شرعیه بودن (امضائی نبودن) موضوعات شرعی با توجه به تکامل فهم لوازم عقلی خطابات (به دلیل نظام‌مند و دارای ارتباط بودن موضوعات و دخیل بودن نظام ارتباطات در فهم موضوع)

§    تکامل استنباط فقهی، به‌واسطه تکامل فهم موضوعات و احکام شارع، به دلیل تغییر فهم موضوع و حکم، براثر تغییر فهم لوازم عقلی خطاب شارع

§    توسعه ملاحظات عقلی لوازم خطابات از طریق تکامل منطق (مجموعه نگر) و با در نظر گرفتن نظام نسبت‌ها هم در مقام تعلیق (استنباط احکام) و هم تنجیز حکم (تطبیق با عینیت) و رفع تزاحمات

·    ضرورت ملاحظه همه خصوصیات زمان و مکان و عناصر و مقومات و نسبت‌های موضوع برای صدور حکم در مقام تنجیز و رفع تزاحمات

·    ضرورت وجود سازمان‌های بزرگ محاسباتی برای ملاحظه لوازم عقلی در مقام صدور احکام اجتماعی

-    رابطه نظام ولایت وتولی، جهت‌گیری اراده و شکل‌گیری حسن و قبح اجتماعی و تغییر زیباشناسی جامعه با تغییر و تکامل ارتکازات عرفی و بنای عقلا و منطق عقلی

-    حضور اراده‌های آحاد، اراده‌های اجتماعی و تاریخی و تکوینی در قواعد و ارتکازات عرفی، قواعد عقلائی و عقلی و درنتیجه پیدایش دلالت‌های زبانی

-       ارتقاء سطح تفاهم در سیر تکامل تاریخ به‌واسطه تکامل ارتکازات عرفی، قواعد عقلائی و عقلی

-       «سطح تفاهم» و «شأن شارع» پایگاه تکامل و تقنین قواعد استناد

-       بررسی و نقد نظر مشهور در پایگاه حجیت قواعد استناد

o      امضاء شارع پایگاه حجیت ارتکازات عرفی و عقلائی،

o      ذاتی بودن حجیت ملازمات عقلی،

o      حجیت حکم عقل عملی و عدم نیاز به امضاء شارع،

o      انحصار امضاء شارع در ارتکازات عرفی و عقلائی به زمان تخاطب،

o      نقد نظر مشهور در پایگاه حجیت قواعد استناد

§       سطوح حجیت متناسب با سطوح و درجات فهم